Inlägg från: Anonym (Petig?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Petig?)

Nej till rapsolja och andra kostråd?

Jag är utbildad organisk kemist och innehållsförteckningar är inte en radda konstiga och svåruttalade ord för mig, jag förstår vad jag läser. Det finns vissa saker som jag inte äter och som mina barn inte får äta, annat än i små mängder om vi är tex bortbjudna. Blir vi bjudna tackar vi och äter i artighetens namn.

Jag steker min mat i smör, inte i olja. Upphettad olja är inte nyttigt. Kall olja är inga problem.

Margarin totalvägrar jag, hårt processad olja med massa tillsatser som framställs på sätt som gör att jag inte vill stoppa det i munnen. Blä!

Aspartam, acesulfam K och de flesta andra sötningsmedel. Den enda gången som sötningsmedel är berättigat är för tex diabetiker, de som av någon anledning inte kan eller bör äta riktigt socker. Förresten, jag äter faktiskt en viss typ av halstablett som är sockerfri när jag är sjuk, men det handlar liksom om ytterst begränsade mängder.

Grädde, glass och dylikt med tillsats av förtjockningsmedlet karragenan.

Alla typer av matvaror som framställs som "lätta", "fettfria", "sockerfria" och liknande, väljer jag bort. De brukar vara chemical shitstorms, rent ut sagt. Ju färre ingredienser, desto bättre.

Marknadsföringen har verkligen varit effektiv, när de fått människor att tro att fett är dåligt och socker är dåligt, och att de alternativ som erbjuds skulle vara nyttiga och hälsosamma. Det är överkonsumtion av socker som är dåligt, inte socker i sig.

• Anonym (Petig?)
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-14 23:36:26 följande:
    Socker är väldigt dåligt. Det är bra mycket värre att dricka 1,5 liter coca cola om dagen med socker i än med aspartam. 
    1,5 liter cola om dagen är överkonsumtion, vare sig det är med socker eller med sötningsmedel. Om jag var tvungen att dricka så mycket om dagen, skulle jag utan att tveka en sekund välja colan med socker.

Socker, alltså glukos, är nödvändigt för kroppen (ja, den kan använda även fett för energitillverkningen, men den vägen är mer omständig Och hjärnan behöver glukos).
  • Anonym (Petig?)
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-14 23:54:00 följande:
    Du vet att vitt socker och glukos är annorlunda?
    Drack du 1,5 liter coke om dagen med socker hade du kunnat få stora problem.
    Aspartamet hade inte gjort något det är i så extremt låg dos.
    Plastflaskor är inte bra däremot.
    Självklart vet jag skillnaden mellan vitt socker och glukos. Jag är kemist.

Alla sockerarter/kolhydrater som vi äter blir till glukos i slutändan, det är bara vägen dit som skiljer sig/tar olika lång tid.
  • Anonym (Petig?)

Jag vill inflika att även experter är oense om vad som är sant och falskt. Det en expert säger, kan nästa expert säga motsatsen om.

Vad som är nyttigt respektive onyttigt är inte en svartvit fråga, men det framställs ofta som det, inte minst i marknadsföringssyfte.

Forskning är också mer komplicerat än antingen-eller. Studier påverkas av urval, begränsningar, databehandling, vem som finansierar den, osv. Inte minst så är det också en viktig bit vad media och andra kanaler väljer att ta upp och/eller framhäva av dessa studier.

Svar på tråden Nej till rapsolja och andra kostråd?