• Nipsu

Ett barn på dagiset dog

Hej! 

En tjej på min dotters dagis förlorade sin lillasyster här om dagen. De är bägge tre, snart fyra år. ?Storasystern? är personen min dotter leker mest med på dagiset, så tänker spontant att min dotter kan vara till stöd/en att få en liten ?paus? från sorgen med.

Min dotter har bara gått några månader på detta dagis, så vi har inte riktigt hälsat på de andra föräldrarna än, då jag lämnar sent/hämtar tidigt.

Jag blev väldigt illa berörd av nyheten och vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Tänker att min dotter har en central roll i den här tjejens liv (iaf på dagis), och att vi kanske har ett ansvar här, som medmänniskor..

Vet inte riktigt vad som blir rätt eller fel, men tänkte att jag kan prata med föräldrarna om jag ser de en dag, och erbjuda lekkompis/barnvak till deras dotter.

Vet inte om de har så många hon leker med på fritiden/helgerna, men tänker att det kanske hade varit skönt för tjejen med en sorgfri plats då och då.. och för sörjande föräldrarna med lite avlastning.

Men har aldrig stött på dem! Är det konstigt att erbjuda det till någon vi inte känner? Är vi bara störiga? Kanske de bara vill ha normal vardag, utan att behöva påminnas/deala med andra föräldrars kondoleanser osv. vid hämtning.

Vi kan ju också bara erbjuda att köra hem henne, när vi ändå hämtar dottern, så slipper de i alla fall tänka på hämtning. 

Om jag bara ignorerar det, känns ju det också konstigt, trots att jag inte stött på dem ännu. Just för att det är min dotters väninna som förlorat sin lillasyster.

Vad tänker ni? Någon som varit med om något liknande (förlorat ett barn, eller varit i min situation) vad tänker ni?

Och en annan sak.. ska jag förbereda dottern? Eller ska hennes väninna få berätta på sitt okonstlade sätt? Känns som att barn kan vara så duktiga på det, och de har ju sin lilla relation. Det är ju ofta vi vuxna som gör det lite svårt och krångligt.

Hoppas någon orkade läsa allt, tacksam för svar :)

• Svar på tråden Ett barn på dagiset dog
  • Anonym (S)
    Anonym (a) skrev 2024-11-08 17:46:02 följande:

Alla har inte någon att diskutera sånt här med.

Inget i detta är att diskutera eller spekulera om någons död utan bara hur man kan närma sig.

Så är det, men i värsta fall finns jourhavande präst. En sådan person hade garanterat kunnat ge goda råd en sådan här gång.

Att tråden existerar är illa nog.
  • Nipsu
    Anonym (S) skrev 2024-11-08 16:24:50 följande:
    Gissar? När jag precis berättar för dig att vi förlorade elever för bara ett halvår sedan och var medveten om hur den processen gick?

Stor skillnad på "liknande händelser" och att få just sitt eget barn diskuterat online!

Du verkar ha noll respekt för både döda och sörjande.

?Vill du ha källa på en kvalificerad gissning eller?? Citat från dig.. så ja, gissar. 

Hade för övrigt varit fint om du höll en hygglig ton när du yttrar din mening, även om du är djupt oenig. Är inte intresserad av vad du tycker om mig som person. 

• Anonym (S)
    Nipsu skrev 2024-11-08 20:05:58 följande:

?Vill du ha källa på en kvalificerad gissning eller?? Citat från dig.. så ja, gissar. 

Hade för övrigt varit fint om du höll en hygglig ton när du yttrar din mening, även om du är djupt oenig. Är inte intresserad av vad du tycker om mig som person. 

Det handlade ju om något helt annat.

Jag behöver inte hålla god ton mot en som beter sig som du.
  • Nipsu
    Annpor skrev 2024-11-08 17:39:37 följande:

Vad fint att tänker på de som varit med om det absolut värsta man som människa kan uppleva. Jag förlorade själv en liten son för ett halvår sedan och jag uppskattade verkligen all omtanke och allt stöd jag fick från min omgivning - även från de jag inte kände innan. 

Det handlar egentligen om att bara få visa att man bryr sig, att man finns. Att som drabbad få vara i andras tankar, att få frågan om man vill ha hjälp osv känns fint, tryggt. Fint att du tänker på dom och jag som varit och fortfarande är i dom här skorna säger - kör på det du känner är bäst. Det värsta som kan hända är att man inte får något svar eller ett nej tack- men då har man i alla fall erbjudit sig och min upplevelse är att man ofta inte behöver erbjuda mer än ?du/ni finns i våra tankar och vi finns här om ni behöver oss?. - Fortsätt gärna att höra av dig också trots att tiden går. Vet att du inte känner personerna i fråga så bra, men låt inte det stå i vägen för kontakt. 

Vår umgängeskrets är helt annorlunda idag kontra innan förlusten och flera av dom som hört av sig, som räckt ut en hand - som visat stöd och omtanke är idag våra närmaste vänner. 

Tack för att du delar, känns som att ord blir helt överflödiga, speciellt sådana ?standardfraser?.. men något så fruktansvärt, vill bara ge en varm kram.

Det du skriver låter vettigt och fint. Ska tänka på det i möte med familjen nu framöver.
  • Nipsu
    Anonym (S) skrev 2024-11-08 20:24:57 följande:

Ok. Märkligt. 

Nej, det behöver du inte, men det hade varit fint.

Till er andra: Tack för rationella och rimliga svar, och fina ord. Mycket uppskattat! 

• Anonym (a)
    Anonym (S) skrev 2024-11-08 20:24:57 följande:

Vet du, det är fullt möjligt att anmäla tråden om du tycker den inte passar istället för att trycka ner TS. Funkade det inte? Nej då får du respektera att dina inlägg lägger sorti på en redan jobbig sak för TS.
  • Anonym (a)
    Anonym (S) skrev 2024-11-08 17:53:03 följande:
    Så är det, men i värsta fall finns jourhavande präst. En sådan person hade garanterat kunnat ge goda råd en sådan här gång.

Att tråden existerar är illa nog.
    Ingen skulle ringa en jourhavande präst för detta, möjligtvis prata med en IRL om möjligt.
  • Anonym (S)
    Anonym (a) skrev 2024-11-08 21:33:48 följande:
    Ingen skulle ringa en jourhavande präst för detta, möjligtvis prata med en IRL om möjligt.
    Varför inte?
  • Anonym (S)
    Anonym (a) skrev 2024-11-08 21:32:44 följande:
    Vet du, det är fullt möjligt att anmäla tråden om du tycker den inte passar istället för att trycka ner TS. Funkade det inte? Nej då får du respektera att dina inlägg lägger sorti på en redan jobbig sak för TS.
    Den skulle inte tas bort ändå så varför anmäla?

Ursäkta, men TS...?! Det är väl ändå familjen som tappat ett barn som lider! Ts kände tydligen knappt familjen alls.
  • Annpor
    Nipsu skrev 2024-11-08 20:55:55 följande:
    Tack för att du delar, känns som att ord blir helt överflödiga, speciellt sådana ?standardfraser?.. men något så fruktansvärt, vill bara ge en varm kram.

Det du skriver låter vettigt och fint. Ska tänka på det i möte med familjen nu framöver.

Förstår hur du menar, och ja - men också nej. Standardfraserna är ju ändå bra, för vad ska man egentligen säga när det inte finns några ord?

Det ÄR svårt att bemöta sorg, det är svårt att också vara den som står i sorgen. Men det allra värsta är ändå alla som vet vad som hänt- men som inte säger nånting alls. Bättre att visa, försöka förstå, i all välmening vilja lyssna - finnas liksom. Strunta fullkomligt i andras ?gissningar? och gå på din magkänsla och hur du vill bemöta den eller dem som är i sorg. Jag tror på dig, du verkar utifrån ditt resonemang vara en fin person och medmänniska, precis sådana man vill ha runt sig. Stor kram! 

• Anonym (Ui)

Fråga pedagogerna hur du ska göra. Jag har varit i en liknande situation och personalen var helt suverän. 

Svar på tråden Ett barn på dagiset dog