Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Ett barn på dagiset dog

Förstår att det är jobbigt för alla som berörs av detta, men snälla häng inte ut sådana här saker på Familjeliv! Det kan faktiskt hända att någon närstående läser!

• Anonym (S)
    Nipsu skrev 2024-11-08 13:36:17 följande:
    Gör det något om de skulle läsa det då? Har inte skrivit namn eller hängt ut någon, eller skrivit vad som hänt. Världen är ju ganska stor..
    Gör det något att oväntat bli påmind om den avgrundsdjupa sorg man går igenom...? De flesta skulle svara ja på den frågan. Namn eller inte så kan man säkert känna igen sig, det lär inte ha dött så många dagisbarn de senaste dagarna, får man hoppas.
  • Anonym (S)
    Nipsu skrev 2024-11-08 14:00:05 följande:
    Jag vet inte om det gör något. ?De flesta?, har du någon grund att komma med det påståendet (erfarenhet tex.)? Jag tror att man som utomstående ofta (med goda intentione) tror/tänker fel, därför jag specifikt frågar de som har erfarenhet. Har du det, dela gärna.
    Jag använder mitt sunda förnuft. Vill du ha källa på en kvalificerad gissning eller?

Jag jobbar i skola och har haft kontakt med hundratals barn och ännu fler VH genom åren. Ja, vi har också haft barn som dött, så sent som under förra vårterminen. Utifrån hur människor reagerade efter det så skulle jag säga att ja, det spelar väldigt stor roll att slippa bli påmind om att man just förlorat sitt älskade barn utan att kreti och pleti behöver uttala sig om det online! Om man inte kan ha den empatin med sig automatiskt utan bjäbbar om folk har grund för det, ja då kanske man ska ta några varv och tänka till lite extra nästa gång.
  • Anonym (S)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-11-08 14:25:50 följande:
    Man kan inte bli påmind om avgrundsdjup sorg, den är där exakt hela tiden. Det är resonemang som ditt som gör många människor i svår sorg ensamma, för omgivningen inte vill påminna. Men tro mig, de kommer aldrig, aldrig någonsin att glömma. 
    Det är stor skillnad på att trösta i vardagen och att fläka ut händelsen över internet.
  • Anonym (S)
    Nipsu skrev 2024-11-08 15:19:16 följande:

Ok, tack för din synpunkt. Undrade bara om det var gissning eller om du hade erfarenhet, men då fick jag svar på att det var gissning, och det kan du ju såklart inte komma med källor på, det förstår jag ju. Det verkar som att du tar illa upp, och det är ju såklart inte meningen.. 

Men då vet jag vad du tycker, tack för det. Är ganska säker på att de inte är på familjeliv. Och om andra som känner igen sig hittar hit och blir stötta så är det såklart tråkigt, men man måste kanske räkna med att stöta på liknande händelser på internet tyvärr. Bara att läsa nyheterna, eller gå på facebook osv. så dyker det säkert upp liknande vare sig man vill eller ej.

Gissar? När jag precis berättar för dig att vi förlorade elever för bara ett halvår sedan och var medveten om hur den processen gick?

Stor skillnad på "liknande händelser" och att få just sitt eget barn diskuterat online!

Du verkar ha noll respekt för både döda och sörjande.
  • Anonym (S)
    Spucks skrev 2024-11-08 16:50:11 följande:
    Du är väl den enda som visar bristande respekt. TS har varit trevlig och empatisk i sin fråga, likaså alla som svarade henne. Förutom du, som använder denna tråd för att tjafsa, eftersom du påstår dig veta bättre än alla andra.
    Respekt hade varit att inte dra ut denna historia på FL. Hon hade kunnat diskutera denna fråga med en kompis istället. Det verkar vara få som fattar att detta kan vara traumatiskt om familjen skulle råka läsa!
  • Anonym (S)
    Anonym (a) skrev 2024-11-08 17:12:18 följande:
    Jag tänkte som du först men insåg sen att TS faktiskt inte har tagit med några andra detaljer än att det var en lillasyster. Frågan är hur man gör på ett respektfullt sätt för att stötta en familj i sorg om man kan...Bättre att TS frågar än att strunta i det.
    Ja, men det lär som sagt inte vara (förhoppningsvis!) särskilt många familjer vars yngre dotter nyligen dött. Ts hade som sagt kunnat ta detta med någon vän istället.
  • Anonym (S)
    Dimisi skrev 2024-11-08 17:23:41 följande:
    Har du egen erfarenhet av avgrundsdjup sorg som alla känner till?

Tror du verkligen att man emellanåt glömmer att ens barn har dött?!

TS, erbjud avlastning för föräldrarna och distraktion för de efterlevande syskonen. Gärna konkret och enkelt att tacka ja till. "På lördag tänkte vi...vore kul om NN och NN får vara med. Kan vi komma förbi och hämta dem klockan..."
    Läs mina inlägg innan du frågar igen. Det korta svaret är ja/nej. Jag har inte personligen förlorat ett barn men varit nära nog för att veta hur sådana familjer kan känna. Utöver det så ja, jag har också genomlevt sådan avgrundssorg.
  • Anonym (S)
    Dimisi skrev 2024-11-08 17:23:41 följande:
    Har du egen erfarenhet av avgrundsdjup sorg som alla känner till?

Tror du verkligen att man emellanåt glömmer att ens barn har dött?!

TS, erbjud avlastning för föräldrarna och distraktion för de efterlevande syskonen. Gärna konkret och enkelt att tacka ja till. "På lördag tänkte vi...vore kul om NN och NN får vara med. Kan vi komma förbi och hämta dem klockan..."
    Det är knappast någon som råkar glömma att ens barn har dött, vad är det för idiotisk fråga?! Men du fattar inte att det är jobbigt om man ser att det diskuteras på internet av främlingar? Empatin i denna tråd alltså.... Ja jättefin tanke av ts men inte en enda insikt kring att familjen lider och kan ta illa upp.
  • Anonym (S)
    Anonym (a) skrev 2024-11-08 17:46:02 följande:

Alla har inte någon att diskutera sånt här med.

Inget i detta är att diskutera eller spekulera om någons död utan bara hur man kan närma sig.

Så är det, men i värsta fall finns jourhavande präst. En sådan person hade garanterat kunnat ge goda råd en sådan här gång.

Att tråden existerar är illa nog.
  • Anonym (S)
    Nipsu skrev 2024-11-08 20:05:58 följande:

?Vill du ha källa på en kvalificerad gissning eller?? Citat från dig.. så ja, gissar. 

Hade för övrigt varit fint om du höll en hygglig ton när du yttrar din mening, även om du är djupt oenig. Är inte intresserad av vad du tycker om mig som person. 

Det handlade ju om något helt annat.

Jag behöver inte hålla god ton mot en som beter sig som du.
  • Anonym (S)
    Anonym (a) skrev 2024-11-08 21:33:48 följande:
    Ingen skulle ringa en jourhavande präst för detta, möjligtvis prata med en IRL om möjligt.
    Varför inte?
  • Anonym (S)
    Anonym (a) skrev 2024-11-08 21:32:44 följande:
    Vet du, det är fullt möjligt att anmäla tråden om du tycker den inte passar istället för att trycka ner TS. Funkade det inte? Nej då får du respektera att dina inlägg lägger sorti på en redan jobbig sak för TS.
    Den skulle inte tas bort ändå så varför anmäla?

Ursäkta, men TS...?! Det är väl ändå familjen som tappat ett barn som lider! Ts kände tydligen knappt familjen alls.
Svar på tråden Ett barn på dagiset dog