Ett barn på dagiset dog
Hej!
En tjej på min dotters dagis förlorade sin lillasyster här om dagen. De är bägge tre, snart fyra år. ?Storasystern? är personen min dotter leker mest med på dagiset, så tänker spontant att min dotter kan vara till stöd/en att få en liten ?paus? från sorgen med.
Min dotter har bara gått några månader på detta dagis, så vi har inte riktigt hälsat på de andra föräldrarna än, då jag lämnar sent/hämtar tidigt.
Jag blev väldigt illa berörd av nyheten och vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Tänker att min dotter har en central roll i den här tjejens liv (iaf på dagis), och att vi kanske har ett ansvar här, som medmänniskor..
Vet inte riktigt vad som blir rätt eller fel, men tänkte att jag kan prata med föräldrarna om jag ser de en dag, och erbjuda lekkompis/barnvak till deras dotter.
Vet inte om de har så många hon leker med på fritiden/helgerna, men tänker att det kanske hade varit skönt för tjejen med en sorgfri plats då och då.. och för sörjande föräldrarna med lite avlastning.
Men har aldrig stött på dem! Är det konstigt att erbjuda det till någon vi inte känner? Är vi bara störiga? Kanske de bara vill ha normal vardag, utan att behöva påminnas/deala med andra föräldrars kondoleanser osv. vid hämtning.
Vi kan ju också bara erbjuda att köra hem henne, när vi ändå hämtar dottern, så slipper de i alla fall tänka på hämtning.
Om jag bara ignorerar det, känns ju det också konstigt, trots att jag inte stött på dem ännu. Just för att det är min dotters väninna som förlorat sin lillasyster.
Vad tänker ni? Någon som varit med om något liknande (förlorat ett barn, eller varit i min situation) vad tänker ni?
Och en annan sak.. ska jag förbereda dottern? Eller ska hennes väninna få berätta på sitt okonstlade sätt? Känns som att barn kan vara så duktiga på det, och de har ju sin lilla relation. Det är ju ofta vi vuxna som gör det lite svårt och krångligt.
Hoppas någon orkade läsa allt, tacksam för svar :)