Inlägg från: Anonym (Jenny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jenny)

Ett barn på dagiset dog

Ni kan höra av er, men ta det inte personligt om de inte svarar.

Ni kanske kan skriva era namn och telefonnummer på ett fint kort och skriv att kompisen är välkommen till er att leka. Ge det till personalen att ge vidare eller lägg det vid kompisens krok. 

Jag har inte själv varit med om att ett barn dör men en annan kris och att folk runtomkring visade sitt stöd hade enorm betydelse för mig. En bekant till mig har däremot förlorat ett barn och sa precis samma sak som nämnts här i tråden, att andra tassar omkring det och inte vill nämna det döda barnet, men som förälder vill man gärna att barnet nämns, och inte glöms bort. 

• Anonym (Jenny)
    Anonym (S) skrev 2024-11-08 13:46:10 följande:
    Gör det något att oväntat bli påmind om den avgrundsdjupa sorg man går igenom...? De flesta skulle svara ja på den frågan. Namn eller inte så kan man säkert känna igen sig, det lär inte ha dött så många dagisbarn de senaste dagarna, får man hoppas.
    Man kan inte bli påmind om avgrundsdjup sorg, den är där exakt hela tiden. Det är resonemang som ditt som gör många människor i svår sorg ensamma, för omgivningen inte vill påminna. Men tro mig, de kommer aldrig, aldrig någonsin att glömma. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (S) skrev 2024-11-08 16:23:28 följande:
    Det är stor skillnad på att trösta i vardagen och att fläka ut händelsen över internet.
    Fläker ut? TS har varken berättat vad familjen heter, var eller hur de bor, hur barnet dog, hur syskonet verkar ha reagerat osv. Det enda vi fått veta är ungefärlig ålder på barnen. Det kallar jag knappast att fläka ut. 
  • Anonym (Jenny)
    Dimisi skrev 2024-11-08 17:23:41 följande:
    Har du egen erfarenhet av avgrundsdjup sorg som alla känner till?

Tror du verkligen att man emellanåt glömmer att ens barn har dött?!

TS, erbjud avlastning för föräldrarna och distraktion för de efterlevande syskonen. Gärna konkret och enkelt att tacka ja till. "På lördag tänkte vi...vore kul om NN och NN får vara med. Kan vi komma förbi och hämta dem klockan..."

Jättebra tänkt! När man är i kris orkar man inte själv styra upp något. 

Svar på tråden Ett barn på dagiset dog