• Anonym (Teresa Q)

Tror folk verkligen att Familjeliv är bra för relationsråd?

Har startat flera trådar på FL  ov läst andras och insett en sak. Folk kommer sällan med bra och nyanserade råd. Det är dumpa hit och dumpa dit, projektion av egen erfarenhet och sällan sägs något som TS kan dra nytta av. För att inte tala om alla som är eleka av oklar anledning. Vad anser ni, har ni fått bra råd som ni kunnat applicera på er situation efter råd på FL? Har ni erfarenhet av andra forum?

Är det kanske rentav lönlöst att fråga random personer?

Inser att denna tråd är lite meta.

• Svar på tråden Tror folk verkligen att Familjeliv är bra för relationsråd?
  • Anonym (Philippa)
    Tecum skrev 2024-11-08 17:13:28 följande:

Jag tycker absolut att det kommer fram en del bra råd här, men det gäller att sålla bland inläggen. En tumregel är att i första hand lägga vikt vid inlägg från de med fasta nick. De dubbelanonyma är ofta antingen troll eller folk som är har för att racka ner på andra.

Sen har TS själv ett ansvar att förklara problemet utan att förtiga vissa detaljer, vilket är alltför vanligt. Trots anonymiteten vill många ställa sig själva i god dager och svartmåla partnern de har en konflikt med. Då blir råden en följd av det.

Verkligen ingen bra tumregel. Finns flera med fast användarnamn som ger hårresande dåliga råd. Man bör lyssna på det man tycker passar, inte efter vem som skriver det.
  • Anonym (sek)
    Anonym (Philippa) skrev 2024-11-08 17:38:03 följande:
    Verkligen ingen bra tumregel. Finns flera med fast användarnamn som ger hårresande dåliga råd. Man bör lyssna på det man tycker passar, inte efter vem som skriver det.
    De bästa svaren har jag läst från dubbelanonyma signaturer. Men det är inget jag tänker från början att jag inte ska lyssna på de med fasta
  • Anonym (Philippa)
    Anonym (sek) skrev 2024-11-08 17:40:26 följande:
    De bästa svaren har jag läst från dubbelanonyma signaturer. Men det är inget jag tänker från början att jag inte ska lyssna på de med fasta
    Ja, huvudsaken är ju själva inläggen, inte om den som skriver är anonym eller dubbelanonym.
  • Tecum
    Anonym (Philippa) skrev 2024-11-08 17:38:03 följande:
    Sant, men om man ska söka bland en massa inlägg i populära trådar är det ett sätt att underlätta. De fasta nicken är i genomsnitt mer seriösa.
  • Anonym (Philippa)
    Tecum skrev 2024-11-08 17:48:01 följande:
    Sant, men om man ska söka bland en massa inlägg i populära trådar är det ett sätt att underlätta. De fasta nicken är i genomsnitt mer seriösa.
    Nej.
  • Tyra myra

Kvaliteten på svaren varierar väldigt men det gör även frågorna i tråd starterna.

Att se FL som ett seriöst forum är nog lika naivt som att tro sig få svar angående sin relation av en 14 åring.

• Anonym (Helt rätt)

Jag håller med dig TS! Trådar lockar till sig folk med enkla lösningar på jobbiga problem och har en drivkraft att hacka på TS för att denna råkar känna som den gör eller liknande. Men tro det eller ej, det finns en logisk förklaring till detta. Jag skrev en tråd om det för en tid sedan. Läs: www.familjeliv.se/forum/thread/82908796-jag-tror-empatistorningar-ar-vanligare-pa-fl-an-vad-folk-tror

Jag är helt övertyga om att det handlar om empatistörningar, inget annat.

• Anonym (raka rör)

Det är alltid enklast att svara på vad man själv inte hade accepterat i en relation, och jag råkar nu vara så att jag tar inte skit.

Inte på jobbet, inte från släkten/svärisar, inte från vänner och inte från min partner.

Jag tycker att detta har gett mig kuraget att göra slut med män som inte håller måttet och hitta en bra man att bilda familj med, vilket har gjort mig nöjd och framgångsrik. Sen kan kanske inte alla göra det, men man måste inte heller nöja sig med första bästa som visar intresse, är mitt budskap.

Sätt dina egna gränser och håll dem, för det enda som är säkert i livet är att den som tar skit kommer att få mycket av det.

• Anonym (Nja)

Människor som inte lyckas med sina relationer är troligen överrepresenterade här, så jag vet inte om det är så smart att fråga om relationsråd just här?

• Tukt

Jag skulle själv aldrig be om råd här. Men jag försöker gärna hjälpa andra utifrån den livskunskap jag själv samlat i hop.
    Du, TS har ju helt rätt i din beskrivning. De flesta utgår enbart från sina egna (dåliga) erfarenheter utan att nyansera.
    Nu är det ju aldrig så enkelt att det bara är den ena. Om det inte vore så att de som ber om råd missköter sig i ungefär samma omfattning, vore det betydligt enklare.

Svar på tråden Tror folk verkligen att Familjeliv är bra för relationsråd?