Anonym (anonym) skrev 2024-11-12 14:16:00 följande:
Jag håller med om att det i vissa fall antagligen handlar om personer med empatistörningar. Jag grundar inte detta främst på deras åsikter utan på hur uttrycker sig mot andra människor. Även i diskussioner om mindre kontroversiella ämnen än det du beskriver har jag sett att vissa inte kan hålla sig från att spy ur sig hånfullheter och komma med personangrepp i stället för att föra en saklig diskussion.
Det beror på att vi som har empatistörningar ofta letar efter drama. Vi mår genuint bra av drama och njuter av att se människor bli ilskna eller rentav ledsna. De som brukar betecknas som "drama queens" är oftast människor som jag eftersom vi får en genuin njutning av detta. Så därför letar vi med förstoringsglas efter drama även där det inte finns något drama.
Kom ihåg att empatistörningar är vanligare än vad man tror. Drygt 5%, vad jag har hört, har på ett sätt en nedsatt empatisk förmåga, och det var oftast vi som var mobbare i skolan och senare i livet blev "drama queens" (ärligt talat vet jag inte vad den manliga diton kallas, så därför skriver jag "drama queen" men detta inkluderar såklart också män). Och eftersom vi har en sådan njutning söker vi oftast efter drama, och där blir familjeliv en perfekt plats för drama.