• Anonym (Teresa Q)

Tror folk verkligen att Familjeliv är bra för relationsråd?

Har startat flera trådar på FL  ov läst andras och insett en sak. Folk kommer sällan med bra och nyanserade råd. Det är dumpa hit och dumpa dit, projektion av egen erfarenhet och sällan sägs något som TS kan dra nytta av. För att inte tala om alla som är eleka av oklar anledning. Vad anser ni, har ni fått bra råd som ni kunnat applicera på er situation efter råd på FL? Har ni erfarenhet av andra forum?

Är det kanske rentav lönlöst att fråga random personer?

Inser att denna tråd är lite meta.

• Svar på tråden Tror folk verkligen att Familjeliv är bra för relationsråd?
  • Anonym (sek)
    Anonym (Helt rätt) skrev 2024-11-12 15:10:34 följande:
    Det beror på att vi som har empatistörningar ofta letar efter drama. Vi mår genuint bra av drama och njuter av att se människor bli ilskna eller rentav ledsna. De som brukar betecknas som "drama queens" är oftast människor som jag eftersom vi får en genuin njutning av detta. Så därför letar vi med förstoringsglas efter drama även där det inte finns något drama.

Kom ihåg att empatistörningar är vanligare än vad man tror. Drygt 5%, vad jag har hört, har på ett sätt en nedsatt empatisk förmåga, och det var oftast vi som var mobbare i skolan och senare i livet blev "drama queens" (ärligt talat vet jag inte vad den manliga diton kallas, så därför skriver jag "drama queen" men detta inkluderar såklart också män). Och eftersom vi har en sådan njutning söker vi oftast efter drama, och där blir familjeliv en perfekt plats för drama.
    Sådana personer borde väl inse precis vad andra känner (empati) antar jag. För då kan de dra nytta av det och få utlopp för sitt drama-behov.
  • Anonym (Helt rätt)
    Anonym (sek) skrev 2024-11-12 15:15:31 följande:
    Sådana personer borde väl inse precis vad andra känner (empati) antar jag. För då kan de dra nytta av det och få utlopp för sitt drama-behov.
    Saken är den att vi som har empatistörningar förstår det inte själva. Innan jag fick min diagnos trodde jag att jag hade empati eftersom att jag förstod vad det var rent intellektuellt. Man kom också ihåg att vi som har empatistörningar har väldigt svårt att förstå oss själva och vi är experter på att rationalisera vårt beteende och vi anser aldrig att vi gör fel då vi oftast har en grandios självbild. Så det är väldigt svårt att få oss att förstå att vi har just empatistörningar.

Jag själv fick min diagnos via en fängelsedom. Och det är först nu efter några år som jag börjat prata om detta öppet eftersom jag inte velat tidigare.
  • Anonym (sek)
    Anonym (Helt rätt) skrev 2024-11-12 16:06:40 följande:
    Saken är den att vi som har empatistörningar förstår det inte själva. Innan jag fick min diagnos trodde jag att jag hade empati eftersom att jag förstod vad det var rent intellektuellt. Man kom också ihåg att vi som har empatistörningar har väldigt svårt att förstå oss själva och vi är experter på att rationalisera vårt beteende och vi anser aldrig att vi gör fel då vi oftast har en grandios självbild. Så det är väldigt svårt att få oss att förstå att vi har just empatistörningar.

Jag själv fick min diagnos via en fängelsedom. Och det är först nu efter några år som jag börjat prata om detta öppet eftersom jag inte velat tidigare.
    Fast nu skrev jag ju inte om att förstå vad empati är
  • Anonym (Helt rätt)
    Anonym (sek) skrev 2024-11-12 17:05:02 följande:
    Fast nu skrev jag ju inte om att förstå vad empati är
    Du menar om dessa fick empati? Sorry, det kommer aldrig att hända.
  • Anonym (sek)
    Anonym (Helt rätt) skrev 2024-11-12 17:41:59 följande:
    Du menar om dessa fick empati? Sorry, det kommer aldrig att hända.
    Nej inte det heller. Jag skrev om att ha insikt i hur andra känner och reagerar. Det kan man göra utan att ge något till dessa.
  • fultextad användarhandbok

Vad gäller relationer vet jag inte, i övrigt har jag fått bra råd, tips och utbyten. Försöker emellanåt även dela med mig av infallsvinklar och resonemang. Men jag, här och där verkar det som att en del medvetet vill missuppfatta varandra, eller läsa in sådant som inte står och resonera vidare om sina egna slutsatser för att till varje pris ha rätt, antingen de har det eller ej. Att bemöta sådant är ju inte ens en argumentativ utmaning utan bara något att bortse från.

• Anonym (Lisa)

Tycker att det finns både ock

• Anonym (?)

Blir "ytterhetssvar" år något håll och sällan nyanserat.

Typ. Fick reda på att min kille köpte sex för 20 år sedan. Svar: dumpa direkt

Min tjej har en skuld som gått till KFM. Svar: Dra omedelbart, hon kommer dra ner dig i skiten och du blir pank.

Min kille runkar själv. Svar: Usch, håller han på med sånt. Ut med äcklet!

• Karriäristen

Jag har publicerat frågor på ett annat forum tidigare och då fått bra svar. Det har då handlat om konkreta vägval, inte någon detalj kopplad till sex eller moral. Ofta kan man behöva skapa en lista med alla argument för och emot. Detta kan man behöva bolla med andra. Snabba och enkla lösningar är för det mesta dåliga.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Anonym (Råd)

Jag brukar säga det jag har att säga i trådar och kommer det någon som vill provocera eller uppenbart bara vill ha en reaktion då svarar jag inte tillbaka på det inlägget helt enkelt. 

Många här får ju bensin på sin eld genom att man försöker argumentera och svara på deras frågor. Om man totalt ignorerar de som vill provocera så blir det ju inte kul för dem. Ingen reaktion blir ingen vidare diskussion.

Sen fortsätter man prata bara med de som ger seriösa och respektfulla svar. 

• Anonym (Råd)

Något jag har märkt är att det är mest kvinnor på familjeliv som kommer med snäva normer om vad som är ok eller inte att göra, vad olika kön för göra och hur man ska bete sig o vara. 

Oftare män här som försöker öppna normen till att vara inkluderande när det kommer till olika sexuella läggningar, sexleksaker, sätt att vara o förhållandetyper. 

Man skulle instinktivt tro att kvinnor vore de som både jobbade för ett mer inkluderande förhållningssätt både utåt o med sig själva. 

• Cartjan1

Jag tycker nog ändå att det finns många som försöker komma med råd och hjälpa- håller dock med om att nyanser ibland saknas men är nog inte så konstigt. Handlar en fråga om relationer så är det ganska givet 
    att de flesta kommer svara efter sina egna erfarenheter alt åsikter som är präglade av tidigare erfarenheter. Detta gör ju att många frågor kan bli mycket laddade, en som blivit djupt bedragen av en partner kommer med större sannolikhet ha svårare att emptisera med någon som exempelvis är otrogen. Men det gör inte deras input fel utan jag tänker att för den som startar en tråd, oavsett ämne, så skapas det nyanser av att man tar del av olika individers erfarenheter och åsikter. Helheten skapar nyansen. 

Däremot håller jag helt med om att det är många som är onödigt hårda och ibland rent utav elaka / nedtryckande i sina svar vilket jag finner både trist, onödigt och oempatiskt. Ser aldrig någon orsak till att vara elak mot någon - går att diskutera, säga ifrån eller stå upp för vad man anser vara rätt utan att bli elak.
    Tror också att många av de goda svaren (de genuina, inte att de tycker på "rätt" sätt) tyvärr lätt döljs av de otrevliga även om de är färre i antal - människan har en tendens att ge mer kraft och ta åt sig mer av det negativa än det positiva i olika sammanhang. 

• Anonym (Noella)

Har fått bra råd här. Det finns en hel del personer som lägger ner tid på att skriva genomtänkt svar. Sen finns alltid de som antagligen tillbringar mycket tid här för att de inte har något socialt umgänge, och de vet sällan vad de talar om. De vill bara få ur sig sin ilska mot samhället, kvinnor m.m.

• Anonym (N)

Nej. ;) 
    Vanligt att samma användare ger samma råd till alla eller råd som handlar inte om vad TS ska göra för att lösa en situation utan vad en annan person som givetvis inte "lyder" TS ska göra. 
    Helt oandvändbara råd.

• Anonym (Råd)
    Cartjan1 skrev 2024-12-07 12:21:01 följande:

Jag tycker nog ändå att det finns många som försöker komma med råd och hjälpa- håller dock med om att nyanser ibland saknas men är nog inte så konstigt. Handlar en fråga om relationer så är det ganska givet 
    att de flesta kommer svara efter sina egna erfarenheter alt åsikter som är präglade av tidigare erfarenheter. Detta gör ju att många frågor kan bli mycket laddade, en som blivit djupt bedragen av en partner kommer med större sannolikhet ha svårare att emptisera med någon som exempelvis är otrogen. Men det gör inte deras input fel utan jag tänker att för den som startar en tråd, oavsett ämne, så skapas det nyanser av att man tar del av olika individers erfarenheter och åsikter. Helheten skapar nyansen. 

Däremot håller jag helt med om att det är många som är onödigt hårda och ibland rent utav elaka / nedtryckande i sina svar vilket jag finner både trist, onödigt och oempatiskt. Ser aldrig någon orsak till att vara elak mot någon - går att diskutera, säga ifrån eller stå upp för vad man anser vara rätt utan att bli elak.
    Tror också att många av de goda svaren (de genuina, inte att de tycker på "rätt" sätt) tyvärr lätt döljs av de otrevliga även om de är färre i antal - människan har en tendens att ge mer kraft och ta åt sig mer av det negativa än det positiva i olika sammanhang. 

Du har nog mycket rätt i ditt analys. 

Jag tänker att det handlar mycket om vad personen som skriver har för agenda. 

Om jag på allvar vill hjälpa någon annan. Då lägger jag mina åsikter, mina känslor o mina perspektiv åt sidan. Jag försöker sätta mig i den andres sits, jag respekterar den andres åsikter och var den är i livet och vad den tycker är bra eller dåligt. Sen ger jag råd som hjälper den personen utifrån dennes livssituation, inte min. Det innebär ju att även om jag inte tycker om vissa typer av förhållanden, livsval, sätt att ha sex så måste jag ändå vara öppen för att andra kanske tycker om det och ge råd därefter. Annars kommer det aldrig va hjälpsamt. 

Men har man en agenda att jag vill få utlopp för mina egna känslor, min egen inbyggda ilska eller nåt annat. Då blir också råden därefter och inte hjälpsamma för någon annan. 
Svar på tråden Tror folk verkligen att Familjeliv är bra för relationsråd?