Cartjan1 skrev 2024-12-07 12:21:01 följande:
Jag tycker nog ändå att det finns många som försöker komma med råd och hjälpa- håller dock med om att nyanser ibland saknas men är nog inte så konstigt. Handlar en fråga om relationer så är det ganska givet
att de flesta kommer svara efter sina egna erfarenheter alt åsikter som är präglade av tidigare erfarenheter. Detta gör ju att många frågor kan bli mycket laddade, en som blivit djupt bedragen av en partner kommer med större sannolikhet ha svårare att emptisera med någon som exempelvis är otrogen. Men det gör inte deras input fel utan jag tänker att för den som startar en tråd, oavsett ämne, så skapas det nyanser av att man tar del av olika individers erfarenheter och åsikter. Helheten skapar nyansen.
Däremot håller jag helt med om att det är många som är onödigt hårda och ibland rent utav elaka / nedtryckande i sina svar vilket jag finner både trist, onödigt och oempatiskt. Ser aldrig någon orsak till att vara elak mot någon - går att diskutera, säga ifrån eller stå upp för vad man anser vara rätt utan att bli elak.
Tror också att många av de goda svaren (de genuina, inte att de tycker på "rätt" sätt) tyvärr lätt döljs av de otrevliga även om de är färre i antal - människan har en tendens att ge mer kraft och ta åt sig mer av det negativa än det positiva i olika sammanhang.
Du har nog mycket rätt i ditt analys.
Jag tänker att det handlar mycket om vad personen som skriver har för agenda.
Om jag på allvar vill hjälpa någon annan. Då lägger jag mina åsikter, mina känslor o mina perspektiv åt sidan. Jag försöker sätta mig i den andres sits, jag respekterar den andres åsikter och var den är i livet och vad den tycker är bra eller dåligt. Sen ger jag råd som hjälper den personen utifrån dennes livssituation, inte min. Det innebär ju att även om jag inte tycker om vissa typer av förhållanden, livsval, sätt att ha sex så måste jag ändå vara öppen för att andra kanske tycker om det och ge råd därefter. Annars kommer det aldrig va hjälpsamt.
Men har man en agenda att jag vill få utlopp för mina egna känslor, min egen inbyggda ilska eller nåt annat. Då blir också råden därefter och inte hjälpsamma för någon annan.