Inlägg från: Anonym (sek) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sek)

Tror folk verkligen att Familjeliv är bra för relationsråd?

Många svarar med agendan att få ur sig sina egna känslor vad det verkar. Och att få fram sina egna åsikter som inte ens är relevant för vad TS bad om hjälp med. 

Men absolut det kan finnas guldkorn bland svaren. Men tyvärr tror jag vissa inlägg kan förstöra trådar och skrämma bort de som hade kunnat ge vettiga svar.

Misstänkliggöra och anklaga TS tex. De inläggen tillför ingenting till frågeställningen heller utan verkar bara vilja sabba.

En del vill visa sig duktiga också när de tror de avslöjat och snokat upp någon som skrev i en annan tråd.

• Anonym (sek)
    Anonym (Philippa) skrev 2024-11-08 17:38:03 följande:
    Verkligen ingen bra tumregel. Finns flera med fast användarnamn som ger hårresande dåliga råd. Man bör lyssna på det man tycker passar, inte efter vem som skriver det.
    De bästa svaren har jag läst från dubbelanonyma signaturer. Men det är inget jag tänker från början att jag inte ska lyssna på de med fasta
  • Anonym (sek)
    Anonym (Philippa) skrev 2024-11-11 18:55:55 följande:
    Var kvinnan och kollegan singlar? För om någon av dem inte var singel, så tror jag inte att det var narcissister som sökte sig till tråden, utan personer med en annan moralisk kompass än du.
    Och bara narcissister kräver att andra ska rätta sig efter deras personliga moraliska kompass.
  • Anonym (sek)
    Anonym (Philippa) skrev 2024-11-11 19:52:32 följande:
    Nåja. Man är inte narcissist för att man tycker att otrohet är förkastligt.
    Nej men för ens beteende i tråden.
  • Anonym (sek)

Ändå så tror du att de INTE var narcissister. Det vet ju inte du något om då.

Anonym (Philippa) skrev 2024-11-11 20:08:54 följande:
    Tror inte man kan diagnostisera någon baserat på personens beteende på forum.
  • Anonym (sek)
    Anonym (Philippa) skrev 2024-11-11 20:44:15 följande:
    Nope, jag har INTE skrivit att de inte var narcissister. Jag skrev att man inte är narcissist för att man tycker att otrohet är förkastligt.
    Och det är det ingen som har skrivit heller så vet inte varför du drog upp det då om du menar att påpeka att dessa inte är narcissister 
  • Anonym (sek)
    Anonym (Helt rätt) skrev 2024-11-12 15:10:34 följande:
    Det beror på att vi som har empatistörningar ofta letar efter drama. Vi mår genuint bra av drama och njuter av att se människor bli ilskna eller rentav ledsna. De som brukar betecknas som "drama queens" är oftast människor som jag eftersom vi får en genuin njutning av detta. Så därför letar vi med förstoringsglas efter drama även där det inte finns något drama.

Kom ihåg att empatistörningar är vanligare än vad man tror. Drygt 5%, vad jag har hört, har på ett sätt en nedsatt empatisk förmåga, och det var oftast vi som var mobbare i skolan och senare i livet blev "drama queens" (ärligt talat vet jag inte vad den manliga diton kallas, så därför skriver jag "drama queen" men detta inkluderar såklart också män). Och eftersom vi har en sådan njutning söker vi oftast efter drama, och där blir familjeliv en perfekt plats för drama.
    Sådana personer borde väl inse precis vad andra känner (empati) antar jag. För då kan de dra nytta av det och få utlopp för sitt drama-behov.
  • Anonym (sek)
    Anonym (Helt rätt) skrev 2024-11-12 16:06:40 följande:
    Saken är den att vi som har empatistörningar förstår det inte själva. Innan jag fick min diagnos trodde jag att jag hade empati eftersom att jag förstod vad det var rent intellektuellt. Man kom också ihåg att vi som har empatistörningar har väldigt svårt att förstå oss själva och vi är experter på att rationalisera vårt beteende och vi anser aldrig att vi gör fel då vi oftast har en grandios självbild. Så det är väldigt svårt att få oss att förstå att vi har just empatistörningar.

Jag själv fick min diagnos via en fängelsedom. Och det är först nu efter några år som jag börjat prata om detta öppet eftersom jag inte velat tidigare.
    Fast nu skrev jag ju inte om att förstå vad empati är
  • Anonym (sek)
    Anonym (Helt rätt) skrev 2024-11-12 17:41:59 följande:
    Du menar om dessa fick empati? Sorry, det kommer aldrig att hända.
    Nej inte det heller. Jag skrev om att ha insikt i hur andra känner och reagerar. Det kan man göra utan att ge något till dessa.
Svar på tråden Tror folk verkligen att Familjeliv är bra för relationsråd?