• Ezme08

Abort imorgon men ej mentalt redo :(

Hej!
    Skulle gärna vilja komma i kontakt med ngn och få lite input/ bolla med ngn/ prata av mig.
    Jag är en kvinna på 42år som fick reda på för 1månad sen att jag är gravid och är i runt 9+2 nu.
    Har en tid för en kirurgisk abort imorgon men jag är absolut inte mentalt redo och vet inte om jag ska avboka/ skjuta på tiden.

Bakgrund.
    Jag och min "partner" har träffats drygt 1,5år och vi trivs väldigt bra ihop, dejtar, går på mysiga middagar, event,, middag hemma mm. Men vi både hade avslutat en lång relation några år innan vi sågs och var inte så sugna på att "binda" oss så vi är som att vi är tillsammans fast ändå inte. Krångligt, jag vet.
    Han har alltid tänk sig ett liv utan barn och jag har egentligen inte heller tänkt mig att starta om vid denna ålder. Plus att jag trodde inte att jag kunde bli gravid igen efter ett missfall m tvillingar 2018 som tog hårt på kroppen och fick då höra att chansen att bli gravid igen och att allt skulle vara normalt var minimal mao trodde jag att det var kört och har då haft den inställningen. 
    MEN, nu är jag här ändå :/

Har påbörjat studier för 1år sen för att kunna komma längre inom min karriär  och har 1år kvar minst. Har en tonåring, son, som bor varannan helg hos mig och är inte direkt sugen på ett syskon.Jag har själv inte kunnat tänka mig att börja om vid den här åldern heller men det känns så svårt att gå till den inplanerade tiden för kirurgiska abort imorgon :( 
    Jag är absolut inte mentalt redo för det och jag vill få landa i beslutet 100% innan jag gör en abort för annars känns det som jag blivit tvingad/ pressad till det och jag vill att det ska vara mitt beslut helt och hållet.
    Antar att jag bara ville skriva av mig och gärna få höra lite hur ni hade resonerat?? :(
    Ktamar!
  • Svar på tråden Abort imorgon men ej mentalt redo :(
  • Anonym (B)
    Anonym (Jo) skrev 2024-11-07 19:43:18 följande:
    Varför såna påhopp?? Jag har gjort abort och INTE ångrat dem! Självklart ska ts INTE må dåligt. Vad håller du på med egentligen?!
    Vad jag håller på med?
    Jag har läst dina inlägg där du ignorerar TS svar och upprepar att hon ska genast göra abort oavsett vad hon själv vill eller känner.

Det är inga påhopp.
    Du skulle kanske må bra om du pratade med någon med rätt utbildning om du mår dåligt , och inte blanda in TS.
    Du måste acceptera att det är upp till den gravida kvinnan om hon vill göra abort eller inte.
    Aborträtten finns inte för mäns bekvämhet.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (B) skrev 2024-11-07 19:51:32 följande:
    Vad jag håller på med?
    Jag har läst dina inlägg där du ignorerar TS svar och upprepar att hon ska genast göra abort oavsett vad hon själv vill eller känner.

Det är inga påhopp.
    Du skulle kanske må bra om du pratade med någon med rätt utbildning om du mår dåligt , och inte blanda in TS.
    Du måste acceptera att det är upp till den gravida kvinnan om hon vill göra abort eller inte.
    Aborträtten finns inte för mäns bekvämhet.
    TS beskrivning visar att hon tänkt sig abort, ändå finns det de i tråden som pushar för att hon absolut ska behålla.

Jag mår INTE dåligt, DU däremot beter dig som SKIT.
  • Anonym (S)

Avboka tiden och fundera några veckor till. Du kan göra abort några veckor till. Inte fel att göra abort men gör du det så ska du vara helt säker i ditt beslut. Du kommer ångra dig om du gör abort och känner att det inte är ditt val. 

Det är din kropp och du bestämmer. Även om killen och din son inte är så positiva nu är det där sånt som kommer att lösa sig om du ändå väljer att behålla. 

Jag separerade i vecka 17 en gång och fick alternativet att göra abort men jag var inte helt klar med det beskedet. Tänkte göra abort men klarade det inte och även fast vi är separerad idag så har vi gjort så gott vi kan och nu har vi en fantastisk liten 2 åring som är älskad av min familj och av pappans familj. Han hade aldrig heller sett sig själv som en pappa. Jag accepterade det och har låtit han få vara så mycket delaktig som han vart redo för och vill. De träffas inte jätteofta men jag uppmuntrar till umgänge och pappan har henne ibland. Det jag vill säga med det är att det löser sig även om andra inte är lika positiv. 

• felicityporter
    Anonym (Jo) skrev 2024-11-07 19:53:04 följande:
    TS beskrivning visar att hon tänkt sig abort, ändå finns det de i tråden som pushar för att hon absolut ska behålla.

Jag mår INTE dåligt, DU däremot beter dig som SKIT.
    Jag (och de flesta) tolkar TS inlägg som att hon har grav ångest över morgondagen och känner sig väldigt tveksam till aborten. Det är bara du som hejar på att det är det enda rätta och verkligen pushar för att hon ska gå igenom den. Vad är din agenda med det? Det låter som att du har en hel del obearbetade trauman efter dina aborter som du brottas med och därför vill att TS ska genomgå sin abort till varje pris - så att DU ska må bättre.

Det är fanimig inte schysst av dig, känner hon sig så panikslagen och osäker över beslutet är det INTE rätt beslut. Hon kan åtminstone avboka tiden och verkligen fundera på saken någon vecka till, det har hon tid med, annars riskerar hon att göra något hon kommer ångra i resten av sitt liv.
  • Anonym (Jo)
    felicityporter skrev 2024-11-07 21:22:11 följande:
    Jag (och de flesta) tolkar TS inlägg som att hon har grav ångest över morgondagen och känner sig väldigt tveksam till aborten. Det är bara du som hejar på att det är det enda rätta och verkligen pushar för att hon ska gå igenom den. Vad är din agenda med det? Det låter som att du har en hel del obearbetade trauman efter dina aborter som du brottas med och därför vill att TS ska genomgå sin abort till varje pris - så att DU ska må bättre.

Det är fanimig inte schysst av dig, känner hon sig så panikslagen och osäker över beslutet är det INTE rätt beslut. Hon kan åtminstone avboka tiden och verkligen fundera på saken någon vecka till, det har hon tid med, annars riskerar hon att göra något hon kommer ångra i resten av sitt liv.
    Agenda...? Du tror att jag tjänar något på om ts gör abort? Läs trådstarten en gång till. Hon har skälen klara för sig, det har bara inte landat känslomässigt. Det som är osjysst är väl isf att försöka få henne att ändra sig istället för att följa beslutet.

Jag har inte ett dugg trauman efter aborter. DU däremot kastar skit på andra användare! Vad har DU för agenda?
  • felicityporter
    Anonym (Jo) skrev 2024-11-07 21:33:44 följande:
    Agenda...? Du tror att jag tjänar något på om ts gör abort? Läs trådstarten en gång till. Hon har skälen klara för sig, det har bara inte landat känslomässigt. Det som är osjysst är väl isf att försöka få henne att ändra sig istället för att följa beslutet.

Jag har inte ett dugg trauman efter aborter. DU däremot kastar skit på andra användare! Vad har DU för agenda?
    Jag pushar ingen människa som säger att hon är osäker till ett oåterkalleligt beslut som hon riskerar att ångra resten av livet. Det är fult gjort av dig, hon skriver ett flertal gånger att hon inte känner sig säker på att abort är det enda rätta och då ska hon verkligen inte genomgå en, åtminstone inte just nu. Det förstår alla utom du.
  • Anonym (Jo)
    felicityporter skrev 2024-11-07 21:39:27 följande:
    Jag pushar ingen människa som säger att hon är osäker till ett oåterkalleligt beslut som hon riskerar att ångra resten av livet. Det är fult gjort av dig, hon skriver ett flertal gånger att hon inte känner sig säker på att abort är det enda rätta och då ska hon verkligen inte genomgå en, åtminstone inte just nu. Det förstår alla utom du.
    Det som är fult är att såna som t ex du skriver som du gör:
    felicityporter skrev 2024-11-07 21:22:11 följande:
    Det låter som att du har en hel del obearbetade trauman efter dina aborter som du brottas med och därför vill att TS ska genomgå sin abort till varje pris - så att DU ska må bättre.
    Och en annan användare som håller på i samma stil:
    Anonym (B) skrev 2024-11-07 19:37:22 följande:
    Har du gjort abort , ångrat det  och vill att TS ska må dåligt också?
    Hur är man funtad när man håller på att trycka ner andra på det sättet!?

Ts undrar hur andra resonerar, passar det inte så scrolla vidare, eller sluta åtminstone att försöka vända andras aborter till något sjukt!
  • Anonym (Jo)
    felicityporter skrev 2024-11-07 21:39:27 följande:
    Dessutom skriver ts inte alls att hon inte känner sig säker på aborten, däremot att hon inte är mentalt redo och att hon vill landa i beslutet först. Läs trådstarten, det underlättar!

Hon skriver ingenstans det du påstår.
  • felicityporter
    Anonym (Jo) skrev 2024-11-07 22:02:39 följande:
    Dessutom skriver ts inte alls att hon inte känner sig säker på aborten, däremot att hon inte är mentalt redo och att hon vill landa i beslutet först. Läs trådstarten, det underlättar!

Hon skriver ingenstans det du påstår.
    Hon skriver att hon vill vara 100% säker innan hon genomgår en abort, annars känner hon sig tvingad/pressad till det. Varför pressar du då henne att genomgå något hon inte känner sig säker på?
  • Anonym (Jo)
    felicityporter skrev 2024-11-07 22:13:36 följande:
    Hon skriver att hon vill vara 100% säker innan hon genomgår en abort, annars känner hon sig tvingad/pressad till det. Varför pressar du då henne att genomgå något hon inte känner sig säker på?
    Nej, det skriver hon inte heller. Hon skriver att hon "vill få landa i beslutet 100 %" så att hon känner att det är helt och hållet hennes eget beslut. Det står däremot INTE att hon är OSÄKER på beslutet i sig, bara att det måste LANDA.
  • felicityporter
    Anonym (Jo) skrev 2024-11-07 22:16:38 följande:
    Nej, det skriver hon inte heller. Hon skriver att hon "vill få landa i beslutet 100 %" så att hon känner att det är helt och hållet hennes eget beslut. Det står däremot INTE att hon är OSÄKER på beslutet i sig, bara att det måste LANDA.
    Varför pressar du då henne till att ta tiden imorgon innan hon har ?landat? i beslutet? Tycker du att det är snällt gjort av dig?
  • Anonym (Jo)
    felicityporter skrev 2024-11-07 22:20:22 följande:
    Varför pressar du då henne till att ta tiden imorgon innan hon har ?landat? i beslutet? Tycker du att det är snällt gjort av dig?
    Jag har inte pressat ts till någonting, jag har gett MIN syn på saken, att det blir värre av att vänta när hon egentligen vet att hon har tagit beslutet, och då både för att det är jobbigt mentalt att ha en abort framför sig men också att det rent fysiskt är jobbigare ju längre gången man är. Om man redan vet att man tänkt sig en abort så är det bra att få gjort istället för att vänta tills fostret är några veckor äldre.

Tycker du att det är snällt att komma med sådana påhopp mot mig som du gjorde?
  • felicityporter

Hon skriver ju själv att hon känner sig pressad och tvingad till aborten om hon genomgår den imorgon, varför vill du att hon ska ta ett förhastat beslut så otroligt mycket att du skriver flera inlägg om att det är det enda rätta? Mycket osympatiskt av dig.

• Anonym (Carinata)

Varför inte fortsätta det vuxna livet med som ni har nu. Han vill inte ha barn och du är egentligen färdig. Du är dessutom 42. Håller på med vidareutbildning också. Klart det känns skitjobbigt och inte lättvindigt med abort men det är ett bra alternativ. Genomför den. Ta emot stöd du kan få. 

Svar på tråden Abort imorgon men ej mentalt redo :(