• Ezme08

Abort imorgon men ej mentalt redo :(

Hej!
    Skulle gärna vilja komma i kontakt med ngn och få lite input/ bolla med ngn/ prata av mig.
    Jag är en kvinna på 42år som fick reda på för 1månad sen att jag är gravid och är i runt 9+2 nu.
    Har en tid för en kirurgisk abort imorgon men jag är absolut inte mentalt redo och vet inte om jag ska avboka/ skjuta på tiden.

Bakgrund.
    Jag och min "partner" har träffats drygt 1,5år och vi trivs väldigt bra ihop, dejtar, går på mysiga middagar, event,, middag hemma mm. Men vi både hade avslutat en lång relation några år innan vi sågs och var inte så sugna på att "binda" oss så vi är som att vi är tillsammans fast ändå inte. Krångligt, jag vet.
    Han har alltid tänk sig ett liv utan barn och jag har egentligen inte heller tänkt mig att starta om vid denna ålder. Plus att jag trodde inte att jag kunde bli gravid igen efter ett missfall m tvillingar 2018 som tog hårt på kroppen och fick då höra att chansen att bli gravid igen och att allt skulle vara normalt var minimal mao trodde jag att det var kört och har då haft den inställningen. 
    MEN, nu är jag här ändå :/

Har påbörjat studier för 1år sen för att kunna komma längre inom min karriär  och har 1år kvar minst. Har en tonåring, son, som bor varannan helg hos mig och är inte direkt sugen på ett syskon.Jag har själv inte kunnat tänka mig att börja om vid den här åldern heller men det känns så svårt att gå till den inplanerade tiden för kirurgiska abort imorgon :( 
    Jag är absolut inte mentalt redo för det och jag vill få landa i beslutet 100% innan jag gör en abort för annars känns det som jag blivit tvingad/ pressad till det och jag vill att det ska vara mitt beslut helt och hållet.
    Antar att jag bara ville skriva av mig och gärna få höra lite hur ni hade resonerat?? :(
    Ktamar!
  • Svar på tråden Abort imorgon men ej mentalt redo :(
  • Anonym (Anon)

Nu är jag, och har aldrig varit i en liknande situation. Men jag skulle avboka aborten. Jag skull3 också sätta mig ner med pappan till barnet och verkligen prata igenom hur jag känner och vad han känner. Prata också med barnmorskan på mvc! 
    Hoppas verkligen du finner en lösning i din situation ❤️

• Anonym (Jo)

Du kommer inte bli mer redo för att du skjuter på saken. Det enda som händer är att du kommer att gruva dig ännu längre och må dåligt. Bättre att du gör det imorgon och får det överstökat. Du vet redan skälen för aborten, stöd dig mot dem. Landa 100 % kanske inte händer på några veckor till, ibland har man inte lyxen att vänta in hjärnan.

• Anonym (Jag)

Gjorde en abort för tolv år sen som jag ångrade enormt efteråt och då var jag säker på att det var rätt beslut innan... känner du tvekan, så GÖR DET INTE. Enda gången det är rimligt att gå emot sin tvekan där är om ditt liv skulle riskeras.

• Anonym (?)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-07 17:37:19 följande:

Gjorde en abort för tolv år sen som jag ångrade enormt efteråt och då var jag säker på att det var rätt beslut innan... känner du tvekan, så GÖR DET INTE. Enda gången det är rimligt att gå emot sin tvekan där är om ditt liv skulle riskeras.

Hur länge ska man vänta? Många känner osäkerhet hela vägen.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2024-11-07 17:44:52 följande:
    Hur länge ska man vänta? Många känner osäkerhet hela vägen.
    Beror på omständigheterna. TS tvekar och är i en ålder där hon inte lär ha många chanser till om hon ångrar sig, så jag tycker hon borde avvakta. Jag mådde jättedåligt i flera år efteråt och tänker fortfarande på vem hen skulle ha varit ibland.
  • Anonym (?)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-07 18:12:38 följande:
    Beror på omständigheterna. TS tvekar och är i en ålder där hon inte lär ha många chanser till om hon ångrar sig, så jag tycker hon borde avvakta. Jag mådde jättedåligt i flera år efteråt och tänker fortfarande på vem hen skulle ha varit ibland.
    Nu pratar vi ju om TS omständigheter. Hur länge ska hon vänta innan hon fattar ett beslut? Blir ju inte enklare med tiden direkt.

Många sörjer. Det betyder inte att det var ett felaktigt beslut.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (?) skrev 2024-11-07 18:18:07 följande:
    Nu pratar vi ju om TS omständigheter. Hur länge ska hon vänta innan hon fattar ett beslut? Blir ju inte enklare med tiden direkt.

Tekniskt sett kan hon väl vänta ett par månader till, men ju längre man väntar desto jobbigare blir det, både mentalt och fysiskt. Sen abort är inte alls roligt...
  • Anonym (?)
    Anonym (Jo) skrev 2024-11-07 18:20:24 följande:
    Tekniskt sett kan hon väl vänta ett par månader till, men ju längre man väntar desto jobbigare blir det, både mentalt och fysiskt. Sen abort är inte alls roligt...
    Jag tror att vi alla vet reglerna. Men finns knappast någon som vill vänta så länge.
  • Anonym (Risk mot nytta)

Är du redo för att bli lämnad med denna bebis av en man som inte vill ha barn och har varit tydlig med det från början?

Är du redo för att barnet kan ha funktionshinder pga att ni var äldre när det tillkom? Tror du att en man som inte ens vill ha barn kommer att ta på sig det ansvaret?

Nej, jag hade aldrig gått vidare med det. Vi har ett barn i släkten som kommer att behöva assistans 24/7 hela sitt liv. Det har nästan tagit livsviljan ur båda föräldrarna, krossat deras ekonomi och psykiska hälsa under flera års tid och gett deras större barn men för livet.

• Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2024-11-07 18:18:07 följande:

Och på det hon skrivit kan man inte säga varken eller, det är bara hon som kan avgöra om det är fel omständigheter eller något som hon är villig att ändra på. Hon känner sig inte redo att ta beslutet nu, då borde hon heller inte göra det. Jag rekommenderar att avboka tiden, känns det som en lättnad - ja då var det antagligen rätt beslut. Känner hon efter nån vecka att hon verkligen inte vill börja om, då bokar hon en ny tid.
Svar på tråden Abort imorgon men ej mentalt redo :(