Anonym (Molte) skrev 2024-11-08 15:29:27 följande:
Förväntningarna på kvinnor ligger på så många plan, andra (kvinnor?) verkar också tycka att hon skulle styrt upp födelsedagsfirandet, även från svärmoderns håll i exemplet jag tog upp. Tror sånt skapar en dålig dynamik i ett förhållande. Om man ska uppnå förändring i samhället så lägger man mentalt ansvaret där det hör hemma (pappan i det här fallet) Inte på bonusföräldern.
Det tar inte bort en teamkänsla. Ts har sagt att hon gärna hjälper till (men tar inte över projektledarrollen är min tolkning)
Skulle ts sambo styrt upp födelsedagen för sitt barn och ts hjälper till så hade hela familjeförhållandet stärkts. Inte om ts hade styrt upp det och pappan fått vara en nöjd gäst på firandet. Det skulle vara som att sätta plåster på ett ymnigt blödande sår.
Men att vara i en relation med en man som bryr sig så lite om sina barn ger ju också en signal om att det är okej för en man/pappa att bete sig så.
För min del skulle det inte på något sätt vara okej att leva med en man som behandlade sina barn på det sättet. Min kärlek och attraktion för den mannen skulle dö ut. och det oavsett om han förväntade sig något av mig eller inte, bara hans egen nonchalans för sina barn skulle vara nog.
Så, om jag tyckte att det fanns hopp om mannen och vår relation så skulle jag lägga lite energi på att prata med honom om hur man är en rimlig pappa och har rimliga relationer med sina barn. Om jag inte såg nån mening med mannen så skulle jag troligen ta mitt pick och pack och lämna.
Men eftersom jag är en empatisk person som tycker att man ska bry sig om sina barn (både mammor och pappor) så skulle det göra mig oerhört ledsen och beklämd å barnens vägnar att bara veta hur de har det med sin egen pappa. Det skulle vara svårt för mig att skaka av mig även om jag lämnade relationen.
Faktum är att en mans engagemang och kärlek för sina eventuella barn skulle vara en av de viktigaste faktorerna för att inleda en relation med någon öht. Det är en sak som jag skulle ta reda på tidigt, och agera utifrån senare i förhållandet.
Men alla tänker såklart inte så. En del kanske inte bryr sig om att en 17-åring sitter på sitt rum på sin födelsedag helt utan uppmärksamhet och firande. En del kanske inte skulle ha nåt problem att leva med någon som beter sig så mot sin 17-åring.