• Anonym (:))

Förutsätter han att jag ska ha koll?

Jag har varit tillsammans med min sambo i 6 år och vi bor ihop sedan 2 år tillbaka. 

Han har två barn på 14 och 17 år. Jag är barnfri och vi har haft tydliga samtal om att jag inte kommer vara barnens bonusmamma utan en extravuxen men ansvaret för barnen kommer aldrig att ligga på mig. Givetvis ställer jag upp om frågan om hjälp odyl kommer

Detta fungerar bra för mig MEN han gör aldrig något med barnen utan de sitter mest på sina rum och han umgås inte med dem. 

Nu när det äldre barnet fyllde 17 så fick han ingen present. Vi hade inte heller någon fika eller dyl. 

Samma gäller för julen. Det finns inget planerat och jag tänker inte styra upp detta då julen inte är viktig för mig. Det blir intressant att se hur den kommer bli.

Min fråga är ifall er partner planerar eller om det vanligtvis faller på kvinnan? Det känns som att många män skaffar barn med attityden att den andre får styra upp och planera. Finns fler barnfria här inne med tonårsbonusar?

• Svar på tråden Förutsätter han att jag ska ha koll?
  • Anonym (Eila)
    Ess skrev 2024-11-08 11:55:33 följande:
    Men det är ju faktiskt pappans sak att ordna. Gör han inte det så får hans barn va utan, eller fira med den andra föräldern. Barnen är så stora att de själva kan avgöra var de vill va på bla jul.
    Det är absolut pappans sak att ordna, men det är en väldigt oattraktiv egenskap att strunta i sina nära och kära, så han skulle inte finnas kvar länge i mitt liv om jag var TS.
  • Anonym (Molte)
    felicityporter skrev 2024-11-08 01:16:56 följande:
    Jag har barn sedan ett tidigare förhållande och ja, jag förväntar mig att min man köper presenter till födelsedag och jul till mina barn. Ännu mer om han hade bott tillsammans med mina barn, det är väl självklart?!
    Du kan ju inte applicera ditt förhållande på ts. Hur du vill ha det i ditt förhållande har ingenting att göra med ts.
  • Anonym (Molte)
    Ess skrev 2024-11-08 11:55:33 följande:
    Men det är ju faktiskt pappans sak att ordna. Gör han inte det så får hans barn va utan, eller fira med den andra föräldern. Barnen är så stora att de själva kan avgöra var de vill va på bla jul.
    Ja, hans agerande (eller passivitet) riskerar att stöta bort relationen med barnen. 
  • Anonym (Molte)
    Lönnsirap skrev 2024-11-08 11:49:30 följande:
    Det är ju ständigt en diskussion på familjeliv om att man inte ska döma andra, men rent krasst kan det ju finnas rimliga anledningar att kritisera andra människor val och resonemang.

För genom att vara vuxen och bete sig på ett visst sätt, så blir det konsekvenser som faktiskt känns hos andra.

Såvida man inte av religiösa skäl inte alls firar något gör man ju ett tämligen tydligt ställningstagande när någon i hushållet faktiskt inte får uppvaktning, eller jul.
    Tycker inte ts förtjänar kritik.
    Det enda egentliga valet för henne handlar om hon vill vara tillsammans med någon som struntar i sina egna barns högtider.

Ta över rollen som familjens projektledare är inte ett reellt val. 
  • Anonym (Molte)

Läste för länge sen något om att en svärmor hade haft ett möte med svärdottern om när alla i familjen hade födelsedagar så att svärdottern kunde ha koll på det.

Samma tänk här. Projektledarrollen verkar förväntas vara könsbunden, det verkar vara en del dömande av vissa i tråden som antagligen inte skulle finnas om det var en bonuspappa det handlade om.

• Anonym (Hin Håle)

Tragiskt för barnen att bo med två vuxna som totalt skiter i dem. 

• Anonym (distans)
    Anonym (Molte) skrev 2024-11-08 13:41:04 följande:

Läste för länge sen något om att en svärmor hade haft ett möte med svärdottern om när alla i familjen hade födelsedagar så att svärdottern kunde ha koll på det.

Samma tänk här. Projektledarrollen verkar förväntas vara könsbunden, det verkar vara en del dömande av vissa i tråden som antagligen inte skulle finnas om det var en bonuspappa det handlade om.

Jag dömer pappan för att vara en skit mot sina barn. Och jag dömer TS för att hon vill vara tillsammans med en man som är en skit mot sina barn. 

I övrigt har du såklart rätt om att kvinnor förväntas vara projektledare och ta allt möjligt känslomässigt ansvar för det ena och det andra. Men det ursäktar inte att kunna tycka om och leva med en människa som behandlar sina barn som skit.
  • Lönnsirap
    Anonym (Molte) skrev 2024-11-08 13:36:57 följande:
    Tycker inte ts förtjänar kritik.
    Det enda egentliga valet för henne handlar om hon vill vara tillsammans med någon som struntar i sina egna barns högtider.

Ta över rollen som familjens projektledare är inte ett reellt val. 
    Fast är det så antingen eller? Att hon antingen ska projektleda, eller så blir ingen gjort.

Vad hände med att gräla på någon och faktiskt inte tillsammans framstå som idioter.
  • Anonym (Molte)
    Anonym (distans) skrev 2024-11-08 13:51:08 följande:
    Jag dömer pappan för att vara en skit mot sina barn. Och jag dömer TS för att hon vill vara tillsammans med en man som är en skit mot sina barn. 

I övrigt har du såklart rätt om att kvinnor förväntas vara projektledare och ta allt möjligt känslomässigt ansvar för det ena och det andra. Men det ursäktar inte att kunna tycka om och leva med en människa som behandlar sina barn som skit.
    Tror det är därför ts startade tråden, om han förväntar sig att hon ska ta över som projektledare så kanske han inte är intressant längre.

Än så länge så vet hon inte om han checkade ut från föräldraansvaret medvetet eller omedvetet.
  • Anonym (Molte)
    Lönnsirap skrev 2024-11-08 13:59:48 följande:
    Fast är det så antingen eller? Att hon antingen ska projektleda, eller så blir ingen gjort.

Vad hände med att gräla på någon och faktiskt inte tillsammans framstå som idioter.
    Vad är anledningen till att gräla egentligen? Då landar ansvaret för "familjens välmående" på hennes axlar. Börjar hon gräla eller ifrågasätta så placerar hon sig i rollen som familjens projektledare.

Man kan ju anta att hans agerande får konsekvenser gentemot barnen. Ts är en tredje person i det här.

Frågeställningen var om han förväntar sig (i form av bonusförälder) att hon skulle styra upp familjens högtider. Jag tror att han förväntar sig det och att det gissningsvis var anledningen till att det inte fungerade mellan honom och bioföräldern. Nonchalans.
Svar på tråden Förutsätter han att jag ska ha koll?