Inlägg från: felicityporter |Visa alla inlägg
  • felicityporter

Förutsätter han att jag ska ha koll?

Jag håller med om att hans barn inte är ditt ansvar, MEN jag tycker faktiskt att det är dåligt av dig att inte se till att han köper present och firar sitt barn som fyller år. Samma sak gäller jul. Du borde pusha din man till att fixa något på högtider som är viktiga om han är så tafatt att han inte kommer till skott själv. Enligt mig är man tillsammans för att bli starkare, kombinera ens styrkor för att minimera svagheterna. Det är ju hela poängen med ett förhållande enligt mig.

• felicityporter
    Anonym (TuffBrud) skrev 2024-11-08 00:13:56 följande:

Det är inte bara din sambo. Ni båda har ju lika äcklig inställning och skiter i dessa ungar. 

Man tar gemensamma beslut, i ett gemensamt hushåll. Ingen av er agerar och det representerar er båda. 

Jag lever ihop med en man som har barn sen tidigare. Vi planerar tillsammans. Att fira barnen är en självklarhet. Ibland har han något redan planerat till present, då pratar vi om det. Ibland har jag en idé, då pratar vi om det. 
    Barnen är en del av vår familj. Jag köper saker till dom på egen hand precis som jag hade gjort för nära vänner eller släkt. 

Att fira saker må inte vara viktigt för oss vuxna, men vi skapar minnen ihop alla tillsammans. Därför blir dessa stunder viktiga. Som jul eller andra högtider. 

Och om du anser att det mannen gör är fel måste du vara medveten om att erat icke agerande representerar dig också. 
    Skärp er, båda två. Bara en tidsfråga annars innan kidsen tar avstånd från er, och jag har full förståelse för det. 

Jag antar att det är precis det som TS vill, att hennes sambos barn ska ta avstånd och försvinna så fort som möjligt så att hon slipper ha sin mans barn med i ekvationen. Annars hade hade hon köpt åtminstone en liten present till barnet som fyller år, och gjort någonting för att fira jul. Bare minimum, men åtminstone fira Jul på något sätt. Nu skiter hon i allt och jag förstår att det beror på att hon vill jaga bort hans barn.
  • felicityporter
    Anonym (Molte) skrev 2024-11-08 01:06:55 följande:
    Så kanske man agerar om man vill ha ett familjeliv och vara en involverad bonusförälder. Ts vill inte det, om barnen tar avstånd så är pappan den enda som egentligen drabbas, eller så bryr han sig inte heller.

Det finns alla sorters konstellationer. Tycker inte man ska döma ts för att hon inte vill axla rollen som familjens projektledare. Finns bara en person som kan hållas ansvarig här och det är naturligtvis den biologiska föräldern.

Skulle man förvänta sig att en bonuspappa styrde upp bonusbarnens födelsedagar och julfirande? Jag tror inte det. Då borde man inte döma ts heller.
    Jag har barn sedan ett tidigare förhållande och ja, jag förväntar mig att min man köper presenter till födelsedag och jul till mina barn. Ännu mer om han hade bott tillsammans med mina barn, det är väl självklart?!
  • felicityporter
    Ess skrev 2024-11-08 17:57:20 följande:
    De kommer på köpet, tyvärr.

Ts har inga barn och vill kanske inte ha några heller, varför ska hon kräva att han ska va en bra pappa. För hennes del räcker det att han är en bra partner.
    Andras ungar är tämligen ointressanta.
    Jag förstår din inställning på ett rent intellektuellt plan men samtidigt låter det så jävla satans kallt att totalt sakna några som helst känslor för sin egen partners barn, en partner som man antagligen älskar väldigt mycket och bor man då dessutom stora delar av tiden tillsammans med sin älskades barn bör man väl således automatiskt få vissa känslor för dem. Säger inte att man behöver älska dem som sina egna barn, men åtminstone inte vara totalt likgiltig. De är ju trots allt din älskade mans avkomma, de har hans blod inuti och dessutom brukar man väl generellt inte var likgiltig till någon som bor under samma tak?
  • felicityporter
    Ess skrev 2024-11-08 17:57:20 följande:
    De kommer på köpet, tyvärr.

Ts har inga barn och vill kanske inte ha några heller, varför ska hon kräva att han ska va en bra pappa. För hennes del räcker det att han är en bra partner.
    Andras ungar är tämligen ointressanta.
    Jag förstår din inställning på ett rent intellektuellt plan men samtidigt låter det så jävla satans kallt att totalt sakna några som helst känslor för sin egen partners barn, en partner som man antagligen älskar väldigt mycket och bor man då dessutom stora delar av tiden tillsammans med sin älskades barn bör man väl således automatiskt få vissa känslor för dem. Säger inte att man behöver älska dem som sina egna barn, men åtminstone inte vara totalt likgiltig. De är ju trots allt din älskade mans avkomma, de har hans blod inuti och dessutom brukar man väl generellt inte var likgiltig till någon som bor under samma tak?
Svar på tråden Förutsätter han att jag ska ha koll?