• nihka

Varför gillar så många Trump?

Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-07 12:01:05 följande:

När man lyssnar och läser (andra än svenska medier) så slås man ofta av att många som stödjer Demokraterna ger intryck av att generellt vara i huvudsak  känslostyrda människor, som sällan sakligt diskuterar ekonomiska frågor eller sakfrågor.
    Medan många som stödjer Republikanerna är mer faktabaserade, diskuterar ekonomiska frågor och andra sakfrågor.

Medan man i många svenska medier ofta kan märka en strävan, en agenda, att framställa det ungefär tvärtom, att de som röstar på Trump alla är farliga människor, eller åtminstone framställs i många svenska medier som farliga människor med farliga känslor.

Ett exempel i svenska medier, och bland många svenskar, är att den där "förskräckliga" shamanen från stormningen av Capitolium genom svenska medier har fått stor genomslagskraft och upplevs som betydelsefull och något betydelsefullt hos många svenskar.
    Medan den personen är både okänd och fullkomligt betydelselös bland de allra flesta i USA och i övriga världen.
    I USA och i övriga världen bryr man sig mycket lite om att den där figuren rent visuellt ser spännande och sensationell ut på foto, för i övriga världen är man van vid mer märkliga figurer än den där.
    Medan många i Sverige har det där fotot och den där personen fastetsad på näthinnan och man låter det visuella påverka ens känslor.
    Och tack vare många svenska medier, deras strävan och deras agenda, så verkar många svenskar känslomässigt koppla ihop den där "förskräckliga" shamanen med Trump, oavsett att någon koppling i verkligheten aldrig har påvisats.

Ett annat färskt exempel är att när Trump lågmält säger ?fight? så översätts det i svenska public service textrad till ?kriga?.  
    Medan när den färgade kvinnan Harris upprepat och med högt tonläge använder ordet ?fight, fight?, och t o m sträcker upp en knuten näve i luften, så översätts det till ?kämpa?.
    Jag tycker att det är ganska uppenbart att någon låter sig styras av en helt annan strävan och agenda också i detta lilla exempel.
    Med en sådan strävan och agenda så råder det ingen tvekan om att man lyckas påverka många människor, särskilt då de människor som låter sig styras mera känslomässigt.

Är det en treåring som står och förklarar för en tvåring hur världen fungerar?

Dom blåa är känslostyrda och dom röda är sakliga. Ja jävel vad många sakliga kvinnor och osakliga män det dök upp där helt plötsligt - typ hälften av den röstande befolkningen. Hahaha!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Extra) skrev 2024-11-07 17:01:14 följande:
    Det blåser högervindar i hela Europa på grund av att man är trött på vänsterpolitiken. Du kan nog vara lugn, detta är ett normalt förlopp och vänsterpolitik brukar röstas bort när man har tröttnat på den. 
    Nu har ju dina bisarra tankar om höger-vänster  och saklig-känslostyd sin grund i din egen känslostyrda tillvaro.

USA ligger inte i Europa utan på andra sidan Atlanten och det var tämligen jämt mellan höger och vänster i veckans val.
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-07 17:42:12 följande:
    Menar du att vita gubben Trump är en treåring och den där färgade kvinnan Harris skulle mer vara som en tvååring då?
    Jag tycker inte det är ok av dig med en sådan beskrivning och jag delar inte din åsikt.

Ingen har sagt något om alla eller hälften av den röstande befolkningen. Jag har beskrivit vad jag har lagt märke till gällande många av dem jag läst och lyssnat till.

Genom att studera många olika amerikanska medier, och andra internationella medier, genom att prata med flera som bor i USA, så har jag bildat mig de uppfattningar som jag berättar om, och jag noterar att det finns tydliga skillnader mellan medierapporteringen i svenska medier i jämförelse med amerikanska.
    Om du inte håller med om det så är det min uppfattning att du saknar all koll på amerikanska medier.

Jag har fått en tydlig bild, det är min uppfattning, att många som stödjer demokraterna är känslostyrda, de diskuterar inte ekonomi och verkar inte bry sig om andra sakfrågor, utan förmedlar mycket mera känslor och hur de känner för än det ena och än det andra.
    För mig är det tydligt att många fler republikaner mera resonerar om sakfrågor och i jämförelse mycket mindre om hur de känner.

Jag har inte kollat någon statistik, men om det är din uppfattning att fler kvinnor stödjer demokraterna, och om du med det menar att kvinnor generellt är mer känslostyrda, så har jag ingen anledning ifrågasätta din uppfattning.

För din och andras skull påpekar jag att jag inte har lagt någon som helst värdering i detta, jag har inte skrivit något om att det ena eller det andra skulle vara bättre eller mera rätt, inget om bra eller dålig med att vara känslostyrd.
    Jag har bara berättat om min åsikt att jag enkelt kan konstatera att dessa skillnader finns.

Om du anser dig ha belägg för motsatsen skulle det vara intressant om du kan berätta om hur du har kommit fram till det?
    Nej, varken Trump eller Harris har deltagit i den här tråden och det blir lite svårt att få det till det om man inte har en överlivligt känslostyrd fantasi förstås.

Jo, jag har förstått att du hänvisar till dina fördomar och kansle någon observation från den egna ankdammen samt att det är uppenbart att du inte har kollat någon statistik.

Det är nog din känslostyrda fantasi som spökar igen. Jag har inte uttalat mig om att kvinnor skulle vara på ett visst sätt och män på ett annat utan dina påståenden om att alla repunlikaner är sakliga gör att om hälften av väljarna är kvinnor gör det en hel massa sakliga kvinnor och om alla demoktater är känslostyrda och hälften av väljaren är män ger det en hel massa känslostyrda män. En fullständigt absurd tankevurpa förstås.

Du får kanske börja anamma tanken att människor såväl kvinnor som män är individer.
  • nihka
    Anonym (Extra) skrev 2024-11-07 17:42:26 följande:
    USA kanske inte uppskattade EU:s politik?  
    Europa vet nog mer om USAs politik än USA vet om Europas politik. Förbluffande många tror att Oslo är Skandinaviens huvudstad och kan inte hålla isär Sverige och Schweiz.
  • nihka
    Anonym (C) skrev 2024-11-07 18:41:38 följande:

Det är bara att kolla på hur "den andra sidan" resonerar när de förlorat... Allt de snackar om nu efteråt är "black females, trans rights, gay rights, abortions etc etc."

Allt medans de målar upp vita konservativa kvinnor som om dom skulle vara djävulen bara för att de röstar trump...

De har glömt bort att majoriteten där är faktiskt vita människor som är hel straight och är trött på att bli kallade för djävulen bara för att de lever. 

De i princip misshandlar alla straighta, normala människor varje år, försöker ta alla deras rättigheter och sen börjar grina för att ingen sen vill vara med och rösta på de? 

3/5 av USAs befolkning är "vita" vilken innebär att 2/5 är det inte och man behöver en politik som vänder sig till samtliga.
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-07 20:53:17 följande:
    Det finns inget direkt samband mellan att vara välutbildad och att vara kompetent. Många som troligen saknar tillräcklig erfarenhet och tillräcklig kompetens, men som ändå anser sig vara välutbildade, dessa verkar ofta vara de som har lättast att förväxla utbildning med kompetens.

När det gäller att låta sig styras av känslor mer än av fakta så verkar det inte heller i detta fall generellt finnas något direkt samband med hög eller låg utbildning.
    Då tror jag mera som en annan medlem påpekade att det t ex finns ett starkare samband mellan känslostyrd och vilket kön man tillhör.

Det du tror i andra stycket tror jag allra mest beror på att du grundar din tro mest bara på den mycket begränsade och ensidiga bild du har fått dig till del via svenska medier.

Bidens misslyckande, eller framförallt Democratic Partys misslyckande, ett tydligt misslyckande i väldigt många amerikaners ögon, det har gått dig förbi för att du mest har tagit del av svenska medier, vilka tydligen har haft en agenda att inte rapportera, eller att så lindrigt som möjligt rapportera, om negativa saker gällande demokraterna och gällande Biden.
    Jag tror du kan hålla med om att Trump har synts mycket mera i svenska medier än president Biden.
    Trump har jämförelsevis fått oproportionerligt stort utrymme i svenska medier, och det har varit mycket övervikt åt att rapportera om negativa saker.
    Biden, trots att han har varit president, har fått mindre utrymme, ha bevakats på ett helt annat sätt, och ofta har då enbart de positiva sakerna rapporterats.

Denna sneda fördelning, såväl gällande utrymme som negativ/positiv fördelning, har inte varit lika framträdande i amerikanska medier.
    Biden och Demokraterna har fått väldigt mycket mera kritik i amerikanska medier än i svenska. T ex har Bidens ålder, eller snarare alla hans tydliga problem pga hög ålder, rapporterats och kritiserats mycket mera i de flesta andra länder, mycket tydligt i amerikanska medier, än i svenska medier, där detta snarare verkar ha tystats ned.
    Kan ju ha nåt att göra med att Trump är en fena på att spruta ur sig en massa öknamn, personliga påhopp och andra plumpa kommentarer så det finns en hel del att ta av.
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-07 21:01:22 följande:
    Njaaa, att visa glädje och vara entusiastisk i samband med ett valmöte har nog inget direkt samband med att låta sig styras av sina känslor.

Om du är ärlig så tror jag du håller med om att även den som fattar viktiga beslut på saklig grund självfallet vid andra lättsamma tillfällen kan vara både glad och entusiastisk, t ex vid idrottshändelser, konserter eller valmöten, eller något annat liknande tillfälle.
    För att man har god förmåga att visa sina känslor innebär ju inte att man inte skulle kunna vara mycket väl faktabaserad när man fattar viktiga beslut.
    Eller hur?

Jag har i tidigare inlägg berättat hur jag har fått den uppfattningen, på vad jag grundar min uppfattning.
    Ja, det stämmer. Du har berättar om dina fördomar.
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-07 21:13:00 följande:
    Som jag mera utförligt redogjorde för i ett tidigare inlägg,
    med årets valresultat som saklig grund förstärks misstankarna ytterligare om att förra valet, röstandet och rösträkningen inte gick rätt till.

Också du måste ha märkt hur otroligt mycket starkare fokus det har varit den här gången för att kvalitetssäkra röstningen och rösträknandet?

Varför har man haft detta starka fokus, lagt ned allt detta jobb, gjort så omfattande förändringar, för att förbättra rutiner och kvalitet, om det inte skulle ha funnits någon anledning?

Fakta är att vi vet inte om förra valet blev stulet eller inte.
    Men vi vet att det har gjorts mycket stora ansträngningar för att göra förbättringar till årets val.
    Av vilken anledning, vad tror du?
    Faktum är att vi vet att valet 2020 gick rätt till och Trumps grundlösa anklagelser om valfusk har gång på gång kastats ut av olika domstolar:

www.reuters.com/article/world/fact-check-courts-have-dismissed-multiple-lawsuits-of-alleged-electoral-fraud-p-idUSKBN2AF1FQ/
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-07 21:15:46 följande:
    Sakfel av dig.
    Läs gärna mitt inlägg en gång till.
    Du är otrevlig och otroligt osaklig.
    Kan någon tro annat än att du visar ditt rätta ansikte som en extremt känslostyrd dålig förlorare?
    Sakfel? Du menar att jag har kommit med ett felaktigt sakligt påstående, som att Stockholm är USAs huvusstad.

Eller rör du ihop det så du tror att dina fördomar om höger-vänster och sakligt-känslosam är fakta?

Även om du presenterar dina fördomar på ett trevligt sätt blir de inte något annat än fördomar och om det är jobbigt att höra kanske du ska ägna dig åt något annat än att sprida dina fördomar på nätet. Samla på frimärken kanske?

Låt inte dina känslor skena iväg med dig nu så det barkar iväg med en massa känsloomdömen.
  • nihka
    Anonym (C) skrev 2024-11-07 21:26:22 följande:
    Och du ser ju hur väl det gick. Till och med svarta män valde trump för dom är trött att höra på er. 
    På er? Hahaha. Svenska kvinnor då eller? Ja, svarta män måste vara aptrötta på oss.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?