Anonym (Jasmine) skrev 2024-11-04 23:19:22 följande:
Varken 35 eller 37 år är att vara äldre så vad skulle vara annorlunda menar du? Den enda skillnaden jämfört med att vara runt 20 och få barn skulle väl kanske vara att man är en stabilare och bättre förälder kanske.
Om man läser exempelvis på Kry om att skaffa barn efter 35-års ålder så står det att graviditetskomplikationer ökar så som diabetes, högt bt, för tidig födsel, dödfödsel. Vid själva förlossningen ökar risken sen också för värre bristningar då huden i den åldern är mindre elastisk samt risken för akut kejsarsnitt ökar också.
Jag har över läst tidigare att kroppen brukar ta längre tid på sig att återhämta sig och som vi alla vet så är det ju vanligt att man rent allmänt har lättare att lägga på sig med stigande ålder, så jag funderar en del över folks erfarenheter av att föda barn som yngre och äldre. Hur kroppen återhämtade sig.
Jag har svårt att tro att jag skulle tycka att det inte var någon skillnad nu och för 10 år sen men vem bet 😊
Jag förstår ju också att vi alla är olika så oavsett vad jag får för svar här från de med erfarenheten, så blir inte det en sanning för just mig.
Men det är intressant att få höra ändå.