Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Skaffa ett till barn som äldre?

Anonym (Jasmine) skrev 2024-11-04 23:35:42 följande:
    Enligt vem räknas man som äldre över 35 år? 

Det är ingen fördom utan enligt min egen erfarenhet utifrån att jag och många kompisar som fick barn runt 20 inte klarade föräldraskapet så bra medan jag ser föräldrar runt 30 som har ett stabilt liv och inte separerar i lika stor omfattning som yngre. Livserfarenhet och mognad kommer med åldern. Jag är en mycket bättre mamma till mina barn nu än när jag fick dom. 
    Ni har rätt båda två på sätt och vis.

Som förstföderska över 35 är det som gäller.

fof.se/artikel/mammans-alder-viktigare-an-forskarna-hittills-trott/
  • Anonym

Fick för övrigt mitt sista barn vid nästan 36 (fyllde ett par månader senare).
    Då var mitt första barn 18 år.

Har inga barn mellan dem. 

Graviditeten var 1000 gånger så jobbig andra gången, första märkte jag knappt av att jag ens var gravid.
    Båda förlossningarna var (enligt personal) mycket lätta, även om jag kände att jag skulle dö. Andra gången klarade jag av lustgasen, det gjorde jag inte första.

Födde helt utan bedövning i övrigt båda gångerna.

Nu var det så stor skillnad på barnen så det är svårt att avgöra det där med orken efter... min äldsta märkte man nästan inte av. Sov, åt och bajsade enligt ett scehma nästan så ingen speciell trötthet alls för mig. Skrek knappt heller.

Tvåan var, kan man säga, precis tvärtom. Så jag hade nog tur att jag var lite äldre och hade ett mycket större tålamod.

Svar på tråden Skaffa ett till barn som äldre?