• Anonym (Statliga åsikter.)

Det är olagligt att köpa sex med någon kvinna som njuter av sexet

Det är tydligt att sexköpslagen handlar även om en sexualmoral. Att hur någon ska njuta av sexet, det har inte med sexköpslagen att göra, även om en kvinna som säljer sex njuter av det så räknas det fortfarande som prostitution. 

Hur många andra brott brukar man benämna endast män som blir utsatta, då sidan kallar sig "kvinnofrid"? 
    Det finns även män som säljer sex. 
    www.slutakopasex.se/
    Från hemsidan
    "Sex ska vara ömsesidigt och lustfyllt för alla"

Man snackar om på hemsidan hur sex ska se ut för att sedan påstå att man ska säga till en man som köper sex att det är ingen mänsklig rättighet att ha sex. 
    Om det nu handlar om ingen mänsklig rättighet att ha sex, varför sa de inget om att lustfyllt sex är ingen mänsklig rättighet heller?
    Får myndigheter ha egna åsikter om hur saker och ting ska fungera? Det skulle låta konstigt om exempelvis försäkringskassan hade sagt något med att kvinnor är de som måste stanna hemma med sina barn, inte männen. 
  • Svar på tråden Det är olagligt att köpa sex med någon kvinna som njuter av sexet
  • Anonym (Statliga åsikter.)
    Anonym (JB) skrev 2024-11-05 12:23:35 följande:

Känns helt overkligt att det nånsin skulle hända. Vad är oddsen för att kvinnan hittar någon hon är attraherad av och den mannen dessutom vill betala för något han kan få gratis?

Om hon vill ha pengar så är sexet inte "gratis".
    Dessutom finns det inget gratis sex, all sex kostar på olika sätt. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Loena) skrev 2024-11-05 12:02:34 följande:

Lagen finns för att skydda de prostituerade som inte mår bra av det de gör (dvs den stora majoriteten). Vill någon ha sex med en massa olika personer finns ingen lag som hindrar dem. Och om du och en som är sexarbetare vill ha sex med varandra helt utan ekonomiska transaktioner är det ju också helt ok. 

Och ja. Lagar bygger på moral/etik. Vad annars skulle de baseras på, menar du? 

Moral o värderingar skiftar övertid, förr ansågs den som sålde sex som brottsling o köparen som offer, nu har pendeln svängt åt sndra hållet o köparen ses som brottsling o säljaren som offer,, inget av alternativen är logiska o rättvisa o förnuftiga,, antingen är det ett brott o då slall bägge parter kunna straffas , alternativt är det hela lagligt,, förr var en lagstiftning till mäns fördel, nu har starka feministiska krafter ordnat en lag som straffar köparen ( oftast en man) men även kvinnor bör kunna straffas som köpare med nuvarande lag? Men det kommer aldrig
    att ske,, gör om lagen så den blir logisk
  • Anonym (AB)
    Anonym (Loena) skrev 2024-11-05 12:09:00 följande:

Lagen om sexköp är könsneutral. 

Att fler män döms för sexköp är för att de är så otroligt många fler. Var tionde svensk man har köpt sex medan bara en kvinna på 200 st. 

Den är utformad att vara könsneutral, men den praktiseras inte på kvinnor. Vi hade flera erkännanden av olika influencers, inklusive Bianca, för ett par år sedan där de hade köpt sex av män, vilka gav erotisk massage (inkl orgasmer), mot betalning. Det fanns en ingående artikel om detta hos Expressen, där flera av dem erkände brotten.
    Detta ledde dock inte till någonting.
    Jag har heller aldrig hört talas om att poliser har infört bevakning av dessa manliga prostituerade... det händer liksom inte... allt fokus hos polisen ligger till 100% på manliga eskort-köpare och bevakning av kvinnliga eskorter.

Personligen tycker jag att det är jättebra när polisen stoppar trafficking. Fast när två vuxna bägge frivilligt kommer överens om att nuppa, tycker jag inte att staten ska blanda sig i. Vi kommer aldrig någonsin att kunna stoppa sex-handel. Att då hålla på med att slösa enorma resurser på det istället för att satsa dessa pengar på att motverka annan kriminalitet som sprängningar och skjutningar, tycker jag är förkastligt.
  • ClumsySmurf
    Anonym (AB) skrev 2024-11-05 13:44:12 följande:
    Den är utformad att vara könsneutral, men den praktiseras inte på kvinnor. Vi hade flera erkännanden av olika influencers, inklusive Bianca, för ett par år sedan där de hade köpt sex av män, vilka gav erotisk massage (inkl orgasmer), mot betalning. Det fanns en ingående artikel om detta hos Expressen, där flera av dem erkände brotten.
    Detta ledde dock inte till någonting.
    Jag har heller aldrig hört talas om att poliser har infört bevakning av dessa manliga prostituerade... det händer liksom inte... allt fokus hos polisen ligger till 100% på manliga eskort-köpare och bevakning av kvinnliga eskorter.

Personligen tycker jag att det är jättebra när polisen stoppar trafficking. Fast när två vuxna bägge frivilligt kommer överens om att nuppa, tycker jag inte att staten ska blanda sig i. Vi kommer aldrig någonsin att kunna stoppa sex-handel. Att då hålla på med att slösa enorma resurser på det istället för att satsa dessa pengar på att motverka annan kriminalitet som sprängningar och skjutningar, tycker jag är förkastligt.
    Har de erkänt att det är uppenbart vad dyr underlivs massage med happy ending är?

• Core

Ja du kan även bli dömd för misshandel trots att målsägande påstår sig njutit, eller mord trots att den döde var med på det.

Lagstiftning skrivs alltid på det sättet att det inte ska kunna gå att komma undan via genvägar, manipulation eller hot. Frågor på det?

• Anonym (Gurra)

Ja om de e skönt för henne så kan det väl inte vara ett

Brott? E ju inte lixom olagligt att pöka

• Anonym (Vår)

Att fler män döms för sexköp är för att de är så otroligt många fler. Var tionde svensk man har köpt sex medan bara en kvinna på 200 st. 

Skrämmande stort antal
  • Anonym (S)

Om polis o domstolar fungerar som de skall så borde det då finnas ett antal dömda kvinnliga sexköpare, jag utgår då från de siffror du anger, o jag antar du vet vad du talar om? Men det lär vara synnerligen svårt hitta sådana domar,,,?!,,därför tanken med denna lagstiftning är att göra män till brottslingar o de har man haft framgång med
  • ClumsySmurf

Minns jag inte fel så var det ju någon studie om sexköp som blev kritiserat för luddiga frågor och låg svarsfrekvens på dessa frågor (31%), antar att det var folkhälsomyndighetens befolkningsundersökning SRHR2017.
    folkhälsomyndigheten anser att man ska tolka resultaten med försiktighet, men vilka gör det?

Behöver hjälp att tolka frågor och svar.
    Vissa 'snälla' män är snälla och gör snälla saker för att få sex i utbyte men det funkar dåligt så de kan nog svara nej på frågan men hur är det med de som t.e.x 'omtänktsamt' bjuder på alkohol på krogen, för att de vill ligga?
    Om svaret är ja har nog fler än var tionde svensk man har köpt sex.
    Beror på hur man definierar sexköp, måste det vara en överenskommelse eller är det tanken som räknas?

Här redovisas hur stor del av Sveriges befolkning som någon gång har haft sex mot ersättning. Resultaten bör tolkas med försiktighet eftersom få personer svarade på frågorna. Det kan bland annat bero på ämnets karaktär och på att det är olagligt att köpa sex. Resultaten redovi-sas utifrån kön, sexuell identitet och ålder.

Att ge ersättning för sex. Det är främst män som gett ersättning för sex, i alla åldersgrupper. Knappt en av tio (9,4 procent) av samtliga män har någon gång gett ersättning för sexuella tjänster jämfört med mindre än en av tvåhundra bland kvinnor.
    Det är vanligare att ha gett ersättning för sex utomlands än i Sverige, och 80 procent av de som någon gång gjort detta har gjort det utomlands. Knappt 15 procent av homo- och bisexuella män har gett ersättning för sex, jämfört med knappt 10 procent av heterosexuella män.

Att ta emot ersättning för sex

Det är enligt svaren i undersökningen, få som någon gång tagit emot ersättning för sex, totalt 1,5 procent av kvinnorna och 1 procent av männen. Majoriteten av dessa hade tagit emot ersättning för sex i Sverige. Bland homo- och bisexuella personer har 7 procent haft sex mot ersättning, oavsett kön. Endast 0,5 procent av de svarande har sålt sexuella tjänster via internet, mobiltelefon eller appar.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-material/publikationsarkiv/s/sex-mot-ersattning/
    https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/44020c33e88749c988d1464e017c4cdf/sex-mot-ersattning.pdf

Nästan en tiondel av män har någon gång betalat eller gett annan ersättning för sex

Med sex mot ersättning menas att en person får eller utlovas någon form av ersättning i utbyte mot sexuella handlingar. Ersättningen kan vara exempelvis pengar, kläder, presenter, alkohol, droger eller sovplats. Sedan 1999 är det förbjudet att köpa sex i Sverige, medan det inte är straffbart att ta emot ersättning.

Att ha betalat eller gett annan ersättning för sex förekommer nästan bara bland män. Knappt en av tio män och mindre än en procent bland kvinnor har någon gång gett ersättning för sexuella tjänster. Det är vanligare att män hade betalat för sex utomlands än i Sverige; 80 procent av dem som gett ersättning för sex hade gjort det utomlands. Inga skillnader utifrån utbildningsnivå kan ses i erfarenhet av att ha gett ersättning för sex. Det är vanligare att homo- och bisexuella män har gett ersättning för sex än heterosexuella män (knappt 15 jämfört med 10 procent).

https://www.folkhalsomyndigheten.se/srhr2017-rapport?pub=60999
  • PH76
    Anonym (Statliga åsikter.) skrev 2024-11-05 12:38:05 följande:
    Om hon vill ha pengar så är sexet inte "gratis".
    Dessutom finns det inget gratis sex, all sex kostar på olika sätt. 
    Det där får du nog förklara närmare, "all sex kostar på olika sätt".

Jag har haft rätt många olika tjejer/kvinnor när jag var yngre och jag har aldrig betalt föt det, inte ens en middag,
Svar på tråden Det är olagligt att köpa sex med någon kvinna som njuter av sexet