• Anonym (Henne)

Hur gör man med katten?

Jag kommer bli inlagd några veckor, har inte råd med pensionat och att lämna till främlingar känns fruktansvärt. Två släktingar på andra sidan landet har erbjudit sig, men jag vet redan att det inte kommer gå. Deras livssituationer går inte ihop med det.
    Det enda som finns är att sextonåriga dottern bor här själv, men det är ju ohållbart. Några dagar hade varit okej, men inte så länge.
    Omplacera för något tillfälligt gör jag inte. Han är familj.

Snälla måste väl finnas någon annan som varit i sitsen?

• Svar på tråden Hur gör man med katten?
  • Anonym (Hjälper gärna)

Jag hjälper gärna till. Bor i Stockholm och har två egna katter. Din katt kan få bo hos mig om du betalar mat och sand. Mejla mig på mirvena@hotmail.com 

• Anonym (kattan)

en 16åring ska väl klara av detta? Jag flyttade hemifrån när jag var 16....

• Anonym (Matten)
    Anonym (kattan) skrev 2024-11-04 14:18:00 följande:

en 16åring ska väl klara av detta? Jag flyttade hemifrån när jag var 16....

Tips: läs vad TS skriver innan du svarar. 16-åringen har behov av extra stöd och står på gränsen till att bli hemmasittare. 
  • cosinus

Finns det någon form av kattförening där du bor? Går ju fråga dem om hjälp om de har stödhem som för tillfället är lediga. Alternativt be att få låna deras t ex facebook-kanal och lägga ut ett meddelande.

Vi är jourhem för katter som omplaceras via en kattförening i den stad jag bor och vid ett tillfälle var det en kvinna som fick tillstånd att lägga ut en förfrågan om tillfällig placering av hennes katter för att hon skulle läggas in för behandling i en annan del av landet.

Vi svarade och tog hand om hennes katter under 7 månader. 

Jag förstår att det känns läskigt med främlingar men är de bara normala människor är jag säker att katten anpassar sig. Vi börjar ha haft otroligt många katter genom åren och min erfarenhet är att katter anpassar sig mycket snabbare än vad jag trodde vid omplaceringar. 

• Räkan77

Hur mycket pengar har du att lägga på kattpensionat? Det bästa pensionatet jag känner till i Stockholm tar 250 kr per dygn under lågsäsong.

• Anonym (kattan)
    Anonym (Matten) skrev 2024-11-04 14:52:51 följande:
    Tips: läs vad TS skriver innan du svarar. 16-åringen har behov av extra stöd och står på gränsen till att bli hemmasittare. 
    Då får man ju skriva det i trådstarten
  • Anonym (Ditt val)
    Anonym (Henne) skrev 2024-11-04 12:38:28 följande:
    Resonerar man som du hoppas jag verkligen inte att du har djur. 
    skulle jag utan tvekan välja att avliva den.

Då är också problemet löst för framtiden.
    Jag valde själv i en situation i livet att avliva en katt och jag valde att inte skaffa någon ny. 

De allra flesta människor klarar sig alldeles utmärkt i livet utan katt.
    Väldigt många har liksom jag någon gång tidigare haft katt men sedan beslutat att inte längre ha någon katt.
    Jag liksom alla dessa klarar sig alldeles utmärkt.

Självfallet kan både du och jag, liksom den stora majoriteten av människor, klara oss jättebra också utan katt.
  • Anonym (E)
    Anonym (kattan) skrev 2024-11-04 16:28:58 följande:
    Då får man ju skriva det i trådstarten
    Ts 16åring är inte kapabel till att vara ensam hemma så länge

Ts ex vill inte hjälpa till, och det har han ju 0 ansvar för egentligen så det är som det är

Ts vill inte lämna katten till en främling 

Ts vill inte att någon främling bor hos henne under tiden

Ts vill inte att katten får enbart tillsyn

Ts vill eller kan inte betala för kattpensionat

Ts tänker inte omplacera eller avliva katten

Ts verkar inte ha en enda vän eller kollega som kan hjälpa till

Vad ts vill ha eller förväntar sig för lösning har jag dock ingen aning om
  • Anonym (kattan)
    Anonym (E) skrev 2024-11-04 17:00:21 följande:
    Ts 16åring är inte kapabel till att vara ensam hemma så länge

Ts ex vill inte hjälpa till, och det har han ju 0 ansvar för egentligen så det är som det är

Ts vill inte lämna katten till en främling 

Ts vill inte att någon främling bor hos henne under tiden

Ts vill inte att katten får enbart tillsyn

Ts vill eller kan inte betala för kattpensionat

Ts tänker inte omplacera eller avliva katten

Ts verkar inte ha en enda vän eller kollega som kan hjälpa till

Vad ts vill ha eller förväntar sig för lösning har jag dock ingen aning om
    Ok, ts har misslyckats med att uppfostra sitt barn och verkar inte kunna fatta viktiga beslut. Ts borde inte ha skaffat vare sig barn eller katt.
  • Räkan77
    Anonym (kattan) skrev 2024-11-04 17:28:56 följande:
    Ok, ts har misslyckats med att uppfostra sitt barn och verkar inte kunna fatta viktiga beslut. Ts borde inte ha skaffat vare sig barn eller katt.
    TS behöver verkligen inte ha misslyckats med uppfostran. Men om hon behöver tänka lite bredare när det gäller lösningar för katten. Gissar dock att hon är i en pressad situation och då är det inte alltid lätt att tänka klokt och rationellt.
  • Anonym (E)
    Uppfostran om dottern tänker jag inte kommentera, men hon behöver bli mer öppen för förslag angående katten
  • Anonym (Matten)

Bara i ytterst få undantagsfall handlar hemmasittande om dålig uppfostran. Oftast rör det sig om funktionsnedsättningar + dåligt anpassad skolmiljö, mobbning eller psykisk ohälsa. Eller valfri kombination. 

Katten behöver TS däremot ta sig ett tankevarv kring. 

Måste du ha en och samma lösning för hela perioden, TS? Kan katten vara hemma på helgerna med dottern, tillses av någon du känner i veckorna och de dagar de inte kan hyr du in någon, eller dottern får titta till kisse? Dotterm har kanske kompisar som gillar katter? 

• fornminne

Försök hitta billigare pensionat TS. Flera i tråden skriver ju att man kan få för ca 250 kr per dygn. Det är 5000 kr för tre veckor. Inte jättemycket pengar.

Har du inte de pengarna, har du inget annat val än att försöka hitta en annan lösning. Välja det minst dåliga av de alternativ som finns.

Men har du pengarna, låter det som den bästa lösningen i ditt fall. Och för katten. 

• Anonym (Ditt val)
    fornminne skrev 2024-11-05 07:44:00 följande:

Försök hitta billigare pensionat TS. Flera i tråden skriver ju att man kan få för ca 250 kr per dygn. Det är 5000 kr för tre veckor. Inte jättemycket pengar.

Har du inte de pengarna, har du inget annat val än att försöka hitta en annan lösning. Välja det minst dåliga av de alternativ som finns.

Men har du pengarna, låter det som den bästa lösningen i ditt fall. Och för katten. 

Om man tänker på kattens bästa så känner jag en viss osäkerhet i det här fallet.
    Jag lutar nog fortfarande åt att den bästa lösningen kan vara den som jag och någon annan tidigare har skrivit.
  • Räkan77
    Anonym (Ditt val) skrev 2024-11-05 14:47:40 följande:
    Om man tänker på kattens bästa så känner jag en viss osäkerhet i det här fallet.
    Jag lutar nog fortfarande åt att den bästa lösningen kan vara den som jag och någon annan tidigare har skrivit.
    Varför skulle det vara bättre för en två årig katt att avlivas jämfört med att tillbringa tre veckor på ett bra kattpensionat och sen fortsätta sitt liv hos TS? Med den logiken så borde vi ju avliva alla sällskapsdjur i hela landet.
  • Anonym (Ditt val)
    Räkan77 skrev 2024-11-05 15:35:24 följande:
    Varför skulle det vara bättre för en två årig katt att avlivas jämfört med att tillbringa tre veckor på ett bra kattpensionat och sen fortsätta sitt liv hos TS? Med den logiken så borde vi ju avliva alla sällskapsdjur i hela landet.
    Jag har inte sagt att jag vet att det skulle vara bättre.

Om du tycker det du säger är logiskt så får det stå för dig då.

Jag skrev bara att så känner jag en viss osäkerhet i det här fallet
Svar på tråden Hur gör man med katten?