• Anonym (Henne)

Hur gör man med katten?

Jag kommer bli inlagd några veckor, har inte råd med pensionat och att lämna till främlingar känns fruktansvärt. Två släktingar på andra sidan landet har erbjudit sig, men jag vet redan att det inte kommer gå. Deras livssituationer går inte ihop med det.
    Det enda som finns är att sextonåriga dottern bor här själv, men det är ju ohållbart. Några dagar hade varit okej, men inte så länge.
    Omplacera för något tillfälligt gör jag inte. Han är familj.

Snälla måste väl finnas någon annan som varit i sitsen?

• Svar på tråden Hur gör man med katten?
  • Dexter dot com
    Anonym (Henne) skrev 2024-11-03 15:42:18 följande:
    Pensionat i flera veckor är en helt annan summa än att ta en försäkrad katt till veterinären.
    4-5000 för pensionat några veckor är ju ingenting om du jämför kostnaden om tex katten får FORL och behöver tandröntgen,sanering och utdragning tänder. Jag betalade 5000 kr för undersökning,sövning och borttagning av ett grässtrå i svalget på min katt.
  • Anonym (Jansson)
    Anonym (Henne) skrev 2024-11-03 15:49:04 följande:
    Jasså, så vilket pensionat är så billigt?Jag har kollat upp flera.
    Grödinge är 250-300 per dygn beroende på lågsäsong eller högsäsong. Som ett exempel.

Två veckor är 3500 till 4200.

Den typen av kostnader får man ju vara beredd på att ta om man har en katt eller en hund.

Hur långe kommer du att behöva vara borta från katten då?
  • Anonym (D)

Ser ibland annonser på blocket om folk som vill att en person ska bo hos dem med deras katt medan de är borta. Kan väl vara ok om man träffar personen innan och denne verkar trevlig och lugn. Inte så lätt när man ej har någon anhörig 

• Anonym (Ditt val)

Kära ts, jag försöker förstå att du upplever detta som en jobbig situation.

Tyvärr kan jag inte ge dig något annat råd än alla de försök som har gjorts i tråden, men som du kategoriskt har avböjt.

Jag förstår inte hur du tror att någon på ett forum ska kunna ge dig något konkret råd i detta?

Det enda råd jag kan ge är hur jag själv skulle göra.
    Om situationen för mig skulle vara lika som du beskriver, att det inte verkar finnas någon annan som bra och enkelt kan ta hand om katten, så skulle jag utan tvekan välja att avliva den.

Då är också problemet löst för framtiden.
    Jag skulle givetvis välja att inte skaffa någon ny katt. 

De allra flesta människor klarar sig alldeles utmärkt i livet utan katt.
    Väldigt många har någon gång tidigare haft katt men sedan beslutat att inte längre ha någon katt. Och de klarar sig alldeles utmärkt.
    Självfallet kan också du och jag klara oss jättebra också utan katt.

• Anonym (Matten)

Jag förstår att det är jobbigt, men håller också med de som skriver att har man inte 3-4000 över är det inte riktigt läge att ha katt. Hur har du tänkt göra om katten blir sjuk? Avliva? 

Och har du inte möjlighet att avvara en sån summa är det janske inte heller så bra att skaffa sig den extra utgift som ett husdjur innebär. Det är minst sagt krisigt om man inte gar några tusenlappar över för en akututgift. Du behöver få ihop en buffert för tandläkarbesök, glasögon mm. 

• Anonym (Henne)
    Anonym (Matten) skrev 2024-11-04 12:05:15 följande:

Jag förstår att det är jobbigt, men håller också med de som skriver att har man inte 3-4000 över är det inte riktigt läge att ha katt. Hur har du tänkt göra om katten blir sjuk? Avliva? 

Och har du inte möjlighet att avvara en sån summa är det janske inte heller så bra att skaffa sig den extra utgift som ett husdjur innebär. Det är minst sagt krisigt om man inte gar några tusenlappar över för en akututgift. Du behöver få ihop en buffert för tandläkarbesök, glasögon mm. 

Klart jag har den summan. De pensionat jag pratat med har kostat betydligt mer än så.
  • Anonym (Henne)
    Anonym (Ditt val) skrev 2024-11-04 11:53:18 följande:

Kära ts, jag försöker förstå att du upplever detta som en jobbig situation.

Tyvärr kan jag inte ge dig något annat råd än alla de försök som har gjorts i tråden, men som du kategoriskt har avböjt.

Jag förstår inte hur du tror att någon på ett forum ska kunna ge dig något konkret råd i detta?

Det enda råd jag kan ge är hur jag själv skulle göra.
    Om situationen för mig skulle vara lika som du beskriver, att det inte verkar finnas någon annan som bra och enkelt kan ta hand om katten, så skulle jag utan tvekan välja att avliva den.

Då är också problemet löst för framtiden.
    Jag skulle givetvis välja att inte skaffa någon ny katt. 

De allra flesta människor klarar sig alldeles utmärkt i livet utan katt.
    Väldigt många har någon gång tidigare haft katt men sedan beslutat att inte längre ha någon katt. Och de klarar sig alldeles utmärkt.
    Självfallet kan också du och jag klara oss jättebra också utan katt.

Resonerar man som du hoppas jag verkligen inte att du har djur. 
  • Anonym (Jansson)
    Anonym (Henne) skrev 2024-11-04 12:36:35 följande:
    Klart jag har den summan. De pensionat jag pratat med har kostat betydligt mer än så.
    Så då kan det ju lösa sig om du väljer något av de billigare katt-pensionaten i Stockholmstrakten. Eller?!
  • Anonym (Matten)
    Anonym (Henne) skrev 2024-11-04 12:36:35 följande:
    Vad kostar det? (Har själv katt och är nyfiken, vårt närmaste kostar 200 kr/dygnet)
  • Anonym (Kim)

Du verkar skapa problemet själv också. Klart som tusan en 16 åring ska kunna fixa det med stöd från den andra föräldern. Du lär ju kunna ringa också. Har du verkligen fattat rätt att du ska vara inlagd i flera veckor på sjukhus. De brukar vilja bli av med en så snart det bara går. Behandlingshem är annat. 

Om inte annat släng ut en fråga på lokal Facebookgrupp. Kattvak/husvakt. Lite lösningsfoku så kommer det att ordna sig. 

Svar på tråden Hur gör man med katten?