• Anonym (TS)

Varför köpa graviditetstest som skapar förvirring?

Jag läser på så många ställen kvinnor som lägger ut sina graviditetstest och sitter och analyserar testen, är det inte ett streck? Kanske är det ett streck. Det blir ju som någon form av självskadebeteende ju, där man plågar sig själv och köper ett nytt test. 

Är det inte enklare att bara köpa ett test där det står gravid eller inte gravid. Det kan inte bli mer tydligt. Man behöver inte göra hundra billiga test där man ska sitta sen och vara osäker och plågas av känslor som att kanske det är ett extra streck. 

Så varför köper ni dessa test? Borde dom ens få finnas? Skapar ju bara en förvirrad och osäker kundgrupp. 

• Svar på tråden Varför köpa graviditetstest som skapar förvirring?
  • Anonym (Svaret)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-03 10:32:38 följande:
    Fast jag vidhåller, att om man inte kan motstå sina impulser och blir hysterisk till den milda grad att man lägger ut fyra uppbrutna tester som man gjort om till svartvitt för att hitta en eventuell skugga, har man problem. Och då tycker jag inte att man är lämplig att uppfostra barn, förrän man tagit tag i sina egna problem.
    Det är så klart en otydlig gräns mellan normal förväntansångest och fullständig hysteri, men jag skulle tro att de flesta som testar många ggr är stabila i övrigt. Att just barnlängtan tillfälligt kan sätta en persons rationella jag ur spel kan ju inte komma som en nyhet.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-03 10:32:38 följande:
    Fast jag vidhåller, att om man inte kan motstå sina impulser och blir hysterisk till den milda grad att man lägger ut fyra uppbrutna tester som man gjort om till svartvitt för att hitta en eventuell skugga, har man problem. Och då tycker jag inte att man är lämplig att uppfostra barn, förrän man tagit tag i sina egna problem.
    Och jag vidhåller att om man är så psykiskt instabil och narcissistisk att man blir upprörd och triggad över hur andra tar sina graviditetstest och känner behov av att nedvärdera, se ner på och hoppa på dessa personer för att de inte håller med ens egna åsikter och gör som man själv gör så är man ingen person som bör uppfostra och vara en förebild för barn. Tolerans, respekt och öppenhet för andra är viktigt att lära barn. Brist på detta leder till mobbare. Hela den här diskussionen är fullständigt orimlig. 
  • Anonym (Py)
    Anonym (Svaret) skrev 2024-11-03 10:37:22 följande:
    Det är så klart en otydlig gräns mellan normal förväntansångest och fullständig hysteri, men jag skulle tro att de flesta som testar många ggr är stabila i övrigt. Att just barnlängtan tillfälligt kan sätta en persons rationella jag ur spel kan ju inte komma som en nyhet.
    Jag tror att många människor skapar en förväntningsångest. Har man försökt blir gravid två-tre månader och sen skriver hysteriska inlägg med bilder på tester i olika vinklar, kan man omöjligt lida av samma ångest som kvinnor som försökt år efter år. Det är rent förolämpande att hålla på så. Det saknas helt verklighetsuppfattning.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Z) skrev 2024-11-03 10:39:13 följande:
    Och jag vidhåller att om man är så psykiskt instabil och narcissistisk att man blir upprörd och triggad över hur andra tar sina graviditetstest och känner behov av att nedvärdera, se ner på och hoppa på dessa personer för att de inte håller med ens egna åsikter och gör som man själv gör så är man ingen person som bör uppfostra och vara en förebild för barn. Tolerans, respekt och öppenhet för andra är viktigt att lära barn. Brist på detta leder till mobbare. Hela den här diskussionen är fullständigt orimlig. 
    Jag förstår, du känner dig träffad. Det kanske också öppnar upp möjligheten att ta hjälp för att må bättre.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-03 10:41:05 följande:
    Jag förstår, du känner dig träffad. Det kanske också öppnar upp möjligheten att ta hjälp för att må bättre.
    Känner mig inte det minsta träffad, utan känner mig attackerad på ett helt orimligt sätt. Du har ett vidrigt beteende mot andra.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Z) skrev 2024-11-03 10:45:17 följande:
    Känner mig inte det minsta träffad, utan känner mig attackerad på ett helt orimligt sätt. Du har ett vidrigt beteende mot andra.
    Vari ligger mitt vidriga beteende? I att jag har en åsikt som inte passar din? I att jag själv kämpat och försökt få barn under lång tid, utan att bli hysterisk? I att jag vet att det är bättre att stävja hysteriska beteenden, framför att ge dem näring? I att jag själv gått i KBT för att lära mig hantera oro och stävja impulser som bara får oron att växa i slutändan?

Att göra som du gör, är inte ångestdämpande. Det skapar bara mer ångest, även om det lindrar för stunden.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-03 10:48:13 följande:
    Vari ligger mitt vidriga beteende? I att jag har en åsikt som inte passar din? I att jag själv kämpat och försökt få barn under lång tid, utan att bli hysterisk? I att jag vet att det är bättre att stävja hysteriska beteenden, framför att ge dem näring? I att jag själv gått i KBT för att lära mig hantera oro och stävja impulser som bara får oron att växa i slutändan?

Att göra som du gör, är inte ångestdämpande. Det skapar bara mer ångest, även om det lindrar för stunden.
    Du har en väldigt aggressiv ton, du hävdar att folk som inte gör som du gör (eller din läkare säger) är instabila personer som inte bör ha barn utan söka hjälp. Du sitter och analyserar folk och hävdar bestämt hur dessa är baserat på hur de väljer att ta graviditetstest. Det är att dra det för långt. Finns ingen form av rimlighet i det.

Så du har gått i kbt och nu är du expert på vad som är och inte är ångestdämpande för alla andra. Imponerande.

Du är inte den enda som försökt länge om du nu trot det. Jag har tidigare försökt i flera år, haft upprepade missfall, gjort ivf?er, tagit mediciner som inte hjälper med mera. Jag känner fortfarande inget behov av att sätta mig över folk och på ett aggressivt sätt tala om vad som är bäst för dem. Om det är ångestdämpande för stunden eller inte får du ha vilka åsikter du vill om, jag mår bättre när jag gör så och då gör jag så eftersom det inte skadar någon och jag känner inget behov av kbt då heller. Jag håller på med syskonförsök och är ?bara? på tredje försöket men dessa försök är utspritt på ett år pga väntan på mens efter missfall i v.14 och för diverse anledningar inte kunnat starta försök hos kliniken vissa cyklar. Jag tar test dagligen, trots att det denna gången ?bara? gått 3 försök. Du vet inte om andras situation eller bakgrund så låt bli att bestämt hävda saker som du inte vet något om.
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Jorden) skrev 2024-11-03 08:05:23 följande:
    När man har gjort negativa graviditetstester så många gånger att rädslan inför att förbli barnlös resten av livet konstant gnager i en. Hur många gånger det är är individuelt. 

Men det är ju kvinnor som har barn också, har sett det här i såna trådar. 

Jag har aldrig testat innan beräknad mens och då är ju ett negativt test ett negativt test så det är oftast inte så mycket att fundera på även om man blir besviken. Däremot har jag gjort misstaget att fortsätta testa när jag är gravid för att se att det blir starkare och till och med lagt upp här och frågat. Det skapar verkligen bara onödig oro. Har varit gravid 6 gånger (3 barn, 2 missfall och vecka 24 nu).

• Anonym (JJ)
    Anonym (U) skrev 2024-11-03 10:24:41 följande:

Alla är vi olika.

Marknaden styrs av utbud och efterfrågan.

Ett digitalt test är inget annat än ett vanligt test med extra bling som kostar extra. De digitala har för övrigt ofta veckoindikator som inte är särskilt tillförlitlig och så kan det leda till stress och oro i onödan. För mig är digitala tester onödiga, men jag klandrar inte dem som föredrar det. 

För mig har det varit utmärkt att ha ett gäng billiga tester som tillsammans kostar lika mycket som ett enda digitalt test. Blev det inget den månaden har jag kvar till nästa. Och blev det ett positivt test går det att testa varannan/var tredje dag ett par gånger för att se att HCG-nivåerna blir högre och inte avtar (dvs missfall på gång).

Jag tror inte riktigt på det där med att racka ner på andra bara för att man har olika prioriteringar, och förutsätta saker om andras tankar och känslor som man inte har någon aning om.

Fast det där med att testa för att de att det blir starkare skulle jag inte rekommendera, jag har själv gjort det. Jag har fått två MA (har tre barn också) och jag vet hur orolig man är efter och att man vill hitta något sätt att ha kontroll. Men jag önskar att jag inte hade hade gjort det. 

Den här graviditeten tyckte jag inte att det blev tillräckligt mycket starkare i vecka 5+ jämfört med vecka 4+ när jag plussade , la till och med upp här och någon skrev att det såg svagare ut. Nu är jag i vecka 24.. det där skapade verkligen bara onödig oro. Efter jag hade fått 3+ på CB digital slutade jag som tur var. Vill man verkligen se hur HCG utvecklas tror jag man behöver ta blodprov , jag tror inte testen är gjorda för det.

Men man gör såklart som man vill. 

• Anonym (Svaret)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-03 10:48:13 följande:

Om ditt första inlägg hade varit nåt i stil med "Eftersom jag själv kämpat länge med svår ångest och oro, och beteenden som upprätthållit snarare än hjälpt mig att långsiktigt kunna hantera ångesten, kan jag verkligen förstå dem som lindrar ångest med irrationella beteenden. Därmed inte sagt att någon som gör upprepade graviditetstest och blir smått "besatt" av det har någon allmän ångestproblematik, bara att det kan vara så, och att det kanske är nåt man i så fall behöver hjälp med. Själv har jag blivit mycket hjälpt av kbt. Men i sista änden behöver det ju som sagt inte alls vara någon egentlig problematik som ligger bakom." Så tror jag inte att någon hade reagerat. Men att beskylla specifika individer för att vara hysteriska och olämpliga som föräldrar är väldigt, väldigt långt från ett sånt inlägg, och utgår enbart från dina egna svårigheter. Kan du inte själv se skillnaden så vore det kanske en idé att ta ytterligare lite hjälp, för att jobba även med detta.
  • Anonym (JJ)
    Anonym (U) skrev 2024-11-03 10:24:41 följande:

Alla är vi olika.

Marknaden styrs av utbud och efterfrågan.

Ett digitalt test är inget annat än ett vanligt test med extra bling som kostar extra. De digitala har för övrigt ofta veckoindikator som inte är särskilt tillförlitlig och så kan det leda till stress och oro i onödan. För mig är digitala tester onödiga, men jag klandrar inte dem som föredrar det. 

För mig har det varit utmärkt att ha ett gäng billiga tester som tillsammans kostar lika mycket som ett enda digitalt test. Blev det inget den månaden har jag kvar till nästa. Och blev det ett positivt test går det att testa varannan/var tredje dag ett par gånger för att se att HCG-nivåerna blir högre och inte avtar (dvs missfall på gång).

Jag tror inte riktigt på det där med att racka ner på andra bara för att man har olika prioriteringar, och förutsätta saker om andras tankar och känslor som man inte har någon aning om.

Tänkte om någon annan läser och blir orolig av det här så det är viktigt så tar det igen. Test som inte blir starkare måste INTE alltid betyda missfall på gång. Det kan variera mellan olika tester , olika batcher, hur utspädd urinen är osv, Testerna är inte gjorda för att kolla om det är missfall på g, isåfall får man ta blodprov eller vänta tills det går att se på VUL. Tror inte det är så bra att skriva sånt

Jag har plussat jättesvagt i vecka 5+ med mitt första barn (hade druckit mycket så utspädd urin), hade haft ett MA innan och blev jätteorolig. Men hon fyller 18 nu i veckan. 

Den här graviditeten blev jag som sagt också orolig för att testen inte blev tillräckligt mycket starkare men allt har gått bra hittills (vecka 24 nu). 

Vet att det är svårt att låta bli men det bästa är nog att sluta testa efter man har plussat och kanske boka tid för privat tidigt VUL om man är orolig för missfall. Ev testa med digital veckoindikator, det har lugnat mig men vet att det inte är 100% heller och även det kan skapa onödig oro. Har man haft flera missfall eller behöver utesluta utomkvedshavandeskap kan man nog få ta blodprov också. 

• Anonym (Sing)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-02 22:22:35 följande:
    Varför köpa graviditetstest som skapar förvirring?

Jag läser på så många ställen kvinnor som lägger ut sina graviditetstest och sitter och analyserar testen, är det inte ett streck? Kanske är det ett streck. Det blir ju som någon form av självskadebeteende ju, där man plågar sig själv och köper ett nytt test. 

Är det inte enklare att bara köpa ett test där det står gravid eller inte gravid. Det kan inte bli mer tydligt. Man behöver inte göra hundra billiga test där man ska sitta sen och vara osäker och plågas av känslor som att kanske det är ett extra streck. 

Så varför köper ni dessa test? Borde dom ens få finnas? Skapar ju bara en förvirrad och osäker kundgrupp. 

Två orsaker: 
    - Jag personligen köper billigast möjliga tester i storpack då jag blir gravid lätt och vill kunna testa ofta. Tycker dessutom att dessa är bättre. 

- De visar positivt även vid lägre halter hcg och kan därav tas tidigare. 

Personligen tycker jag att de som det står gravid/inte gravid på är överflödiga och bara onödigt dyra. 

• Anonym (Even)
    Anonym (Tragiskt) skrev 2024-11-03 00:28:36 följande:
    Hur vet du det?
    Jag vet det för att det bokstavligen finns trådar här på familjeliv skapade av kvinnor som på riktigt säger att det är det de har gjort med bilderna som de lagt upp. Detta före den stora trolleran. Jag har även sett samma sak på forum från andra delar av världen.
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Sing) skrev 2024-11-03 13:41:34 följande:

Två orsaker: 
    - Jag personligen köper billigast möjliga tester i storpack då jag blir gravid lätt och vill kunna testa ofta. Tycker dessutom att dessa är bättre. 

- De visar positivt även vid lägre halter hcg och kan därav tas tidigare. 

Personligen tycker jag att de som det står gravid/inte gravid på är överflödiga och bara onödigt dyra. 

Säger inte att det är fel med billiga tester men även om du blir gravid lätt kan du ju inte bli gravid oftare än en gång var 9 eller 10:de månad (om graviditerterna går bra alltså) så hur menar du att det är en anledning till att köpa billigare tester och testa ofta? 

Om det inte är så att du menar att du blir gravid lätt men har fått flera tidiga missfall , isåfall ber jag om ursäkt. 
  • Daphodil

Man är otålig, ivrig, förväntansfull. Det kan vara riktigt spännande att ta ett gravtest, lite som att skrapa en trisslott.

Det kan jag fortfarande tycka, de få gånger jag tar gravtest nuförtiden, trots att jag numera hoppas på negativt.

• Anonym (Sing)
    Anonym (JJ) skrev 2024-11-03 14:52:23 följande:
    Säger inte att det är fel med billiga tester men även om du blir gravid lätt kan du ju inte bli gravid oftare än en gång var 9 eller 10:de månad (om graviditerterna går bra alltså) så hur menar du att det är en anledning till att köpa billigare tester och testa ofta? 

Om det inte är så att du menar att du blir gravid lätt men har fått flera tidiga missfall , isåfall ber jag om ursäkt. 

Jodå, jag har blivit gravid 16 ggr totalt i mitt liv. Har 3 barn. 2 aborter tidigare i livet. 11 missfall totalt. 

Blir gravid vart tredje försök ungefär, men har haft åtskilliga missfall. Så det jag menar är att jag testar för att se stegringen på testerna, det ser man bättre på dessa tester än Clearblue. Kan inte påstå att det är särskilt kul att gå med en MA till v 12 (varit med om det), så jag testar gärna ofta och kollar stegringen så att jag vet om jag behöver kolla upp något. Sen är det rätt dyrt att springa på ultraljud varje gång jag plussat också eftersom jag blir gravid flera gånger om året. Så ja, dessa billiga tester är jättebra! Är man en van testare som jag så lär man sig hur de fungerar och tycker förmodligen även att de säger mer än ett test där det står gravid/inte gravid på också. Men visst, folk som inte har en aning om hur såna tester fungerar borde naturligtvis hålla sig till den andra varianten. 

• Anonym (JJ)
    Anonym (Sing) skrev 2024-11-03 18:09:15 följande:

Jodå, jag har blivit gravid 16 ggr totalt i mitt liv. Har 3 barn. 2 aborter tidigare i livet. 11 missfall totalt. 

Blir gravid vart tredje försök ungefär, men har haft åtskilliga missfall. Så det jag menar är att jag testar för att se stegringen på testerna, det ser man bättre på dessa tester än Clearblue. Kan inte påstå att det är särskilt kul att gå med en MA till v 12 (varit med om det), så jag testar gärna ofta och kollar stegringen så att jag vet om jag behöver kolla upp något. Sen är det rätt dyrt att springa på ultraljud varje gång jag plussat också eftersom jag blir gravid flera gånger om året. Så ja, dessa billiga tester är jättebra! Är man en van testare som jag så lär man sig hur de fungerar och tycker förmodligen även att de säger mer än ett test där det står gravid/inte gravid på också. Men visst, folk som inte har en aning om hur såna tester fungerar borde naturligtvis hålla sig till den andra varianten. 

Beklagar verkligen.. 
    Jag har också tre barn men har fått två missfall (MA). 
    Jag har aldrig använt såna tester utan mest CB eller apoteket och har inte direkt testat jättemycket (och aldrig innan beräknad mens) men jag tror inte man kan säga helt säkert att plus som inte blir starkare alltid innebär missfall på g, det kan skapa väldigt mycket onödig oro. Testen med veckoindikator har lugnat mig och visat rätt men har läst att de kan visa fel också. 

Jag fick tyckte själv att strecket såg ungefär likadant ut i vecka 4+ som i vecka 5+ den här graviditeten , gjorde misstaget att lägga upp bild här och fråga och nån tyckte till och med det såg svagare ut. Är i vecka 24 nu, allt har gått bra hittills. 

Har du haft så många missfall borde du väl kunna få hjälp och kolla upp vad det kan bero på även om du har barn också? Och antagligen få tidigt VUL också. Men funkar det för dig med såna tester så är det ju bra. Bara så att andra som läser vet att man inte kan använda tester som ett säkert sätt att avgöra om graviditeten går bra eller om det kommer att bli missfall. 

• Anonym (U)

FL är verkligen fullspäckat med personer som tillskriver andra människor egenskaper, tankar och känslor som de inte har någon aning om, oftast i kombination med ordmärkande och att man tar saker helt ur sitt sammanhang.

Jag har inte sett särskilt mycket tecken i forumen på att gravida människor som testar är hysteriska. Däremot nyfikenhet och kanske viss otålighet, samt något att göra medans man väntar (interagera med andra). Kanske det är för att jag en lugn person. Men jag upplever ofta att människor som dömande mot andra kan vara lite väl snabba i sina slutsatser om andra och dessutom riktiga hejare på att projicera saker. Vad man uttrycker om andra säger även något om en själv.

• Anonym (JJ)
    Anonym (U) skrev 2024-11-04 13:29:21 följande:

FL är verkligen fullspäckat med personer som tillskriver andra människor egenskaper, tankar och känslor som de inte har någon aning om, oftast i kombination med ordmärkande och att man tar saker helt ur sitt sammanhang.

Jag har inte sett särskilt mycket tecken i forumen på att gravida människor som testar är hysteriska. Däremot nyfikenhet och kanske viss otålighet, samt något att göra medans man väntar (interagera med andra). Kanske det är för att jag en lugn person. Men jag upplever ofta att människor som dömande mot andra kan vara lite väl snabba i sina slutsatser om andra och dessutom riktiga hejare på att projicera saker. Vad man uttrycker om andra säger även något om en själv.

Alla gör ju vad som känns bäst för dom.. Men nu är det både du och en till bara i den här tråden som har skrivit att man kan avgöra om man kommer att få missfall med hjälp av era billiga tester. Och då måste man ju ändå få säga att det är fel och att det inte är bra att ni skriver sånt på ett forum där många personer kan läsa det och bli uppskrämda i onödan. Det KAN ge en indikation men det kan lika gärna vara fel, det är inte så det är meningen att de ska användas.  Fråga vilken läkare eller barnmorska som helst, ska man ha koll på hur HCG utvecklas för att t.ex utesluta utomkvedshavandeskap använder man blodprov. 
Svar på tråden Varför köpa graviditetstest som skapar förvirring?