Anonym (U) skrev 2024-11-03 10:24:41 följande:
Alla är vi olika.
Marknaden styrs av utbud och efterfrågan.
Ett digitalt test är inget annat än ett vanligt test med extra bling som kostar extra. De digitala har för övrigt ofta veckoindikator som inte är särskilt tillförlitlig och så kan det leda till stress och oro i onödan. För mig är digitala tester onödiga, men jag klandrar inte dem som föredrar det.
För mig har det varit utmärkt att ha ett gäng billiga tester som tillsammans kostar lika mycket som ett enda digitalt test. Blev det inget den månaden har jag kvar till nästa. Och blev det ett positivt test går det att testa varannan/var tredje dag ett par gånger för att se att HCG-nivåerna blir högre och inte avtar (dvs missfall på gång).
Jag tror inte riktigt på det där med att racka ner på andra bara för att man har olika prioriteringar, och förutsätta saker om andras tankar och känslor som man inte har någon aning om.
Tänkte om någon annan läser och blir orolig av det här så det är viktigt så tar det igen. Test som inte blir starkare måste INTE alltid betyda missfall på gång. Det kan variera mellan olika tester , olika batcher, hur utspädd urinen är osv, Testerna är inte gjorda för att kolla om det är missfall på g, isåfall får man ta blodprov eller vänta tills det går att se på VUL. Tror inte det är så bra att skriva sånt
Jag har plussat jättesvagt i vecka 5+ med mitt första barn (hade druckit mycket så utspädd urin), hade haft ett MA innan och blev jätteorolig. Men hon fyller 18 nu i veckan.
Den här graviditeten blev jag som sagt också orolig för att testen inte blev tillräckligt mycket starkare men allt har gått bra hittills (vecka 24 nu).
Vet att det är svårt att låta bli men det bästa är nog att sluta testa efter man har plussat och kanske boka tid för privat tidigt VUL om man är orolig för missfall. Ev testa med digital veckoindikator, det har lugnat mig men vet att det inte är 100% heller och även det kan skapa onödig oro. Har man haft flera missfall eller behöver utesluta utomkvedshavandeskap kan man nog få ta blodprov också.