Hur kan det vara så svårt att åtgärda brister i förskolan?
Hur kan det egentligen vara så svårt att åtgärda bristerna inom förskolan?
Vi säger att vi alltid har 4 pedagoger per avdelning, max 12 barn på småbarnsavdelning och max 16 på storbarnsavdelningar.
Utöver detta kan man ha flera andra yrkesgrupper som jobbar på förskolan men som har andra arbetsuppgifter. Exempelvis en musikpedagog som jobbar och roterar mellan avdelningarna. Så att avdelningen Myran får musikpedagogen på måndagar, på tisdagar är den hos Humlan och så vidare.
Så man i praktiken egentligen är fler i personalstyrkan. Om man då dessutom har en pedagog för bild, en annan för musik, den tredje för utomhuspedagogik, det blir en höjning på kvaliteten och i praktiken blir man ju oftast 5 på en avdelning då.
Idag har vi barn som mår fruktansvärt av stora barngrupper, personal som saknar språket och barn som inte får rätt stöd.
Detta kostar samhället enormt mycket pengar Utöver enskilda barn och familjers lidande. Varför vill man hellre bekosta trasiga barn sen istället för att åtgärda detta?