Hur kan det vara så svårt att åtgärda brister i förskolan?
Det du beskriver vore en dröm. Att ha möjlighet att tillgodose varje individs behov och att få känna att man gör ett bra jobb annat än barnpassning, stress, klipp och klistra för att få dagarna att gå ihop. Jag har arbetat över 25 år i förskolan och ser allt mer hur det försämrats. Varför? Pengar. Oavsett om det är kommun eller enskilt. Pengar. Vinst eller inte. Pengar. Förr kunde man ha tid att sitta med några barn och läsa, spela spel tex utan att ha dåligt samvete. De andra pedagogerna var med de andra barnen. Visst kunde vissa dagar vara stressiga, men inte alls som nu. Men handlade det inte om Pengar då? Jo säkert, men på den tiden betalade man efter tid. För mitt första barn, som idag är 25, betalade vi 2600 kr. Han gick 35 tim i veckan. I dag betalar du max 1300 oavsett tid. Såklart det blir sämre och fler barn måste in. De stackars barn som kräver och behöver mer tar mycket tid från de andra barnen som ofta får mindre pga det. Och tilläggsbelopp? Det får man sällan. Det är främst inom Autismspektrumet det ges. Sen om man får det är det inte en självklarhet att det sätts in en resurspedagog i gruppen för det. Det krävs flera godkända tilläggsbelopp (alltså för flera barn) för att det ska räcka att anställa en outbildad, oftast ung och oerfaren, som resurs för gruppen. Detta är dagens verkligheten. Jag har till och med varit med om att sådana pengar läggs på annat. Tänk om de föräldrar visste om det. Att deras barns rätt till hjälp utnyttjats till annat. Sådant här kan göra mig tokig.