Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

    Hur kan det vara så svårt att åtgärda brister i förskolan?

    Anonym (TS) skrev 2024-11-02 13:14:56 följande:
    Hur kan det vara så svårt att åtgärda brister i förskolan?

    Hur kan det egentligen vara så svårt att åtgärda bristerna inom förskolan? 


    Vi säger att vi alltid har 4 pedagoger per avdelning, max 12 barn på småbarnsavdelning och max 16 på storbarnsavdelningar.

    Utöver detta kan man ha flera andra yrkesgrupper som jobbar på förskolan men som har andra arbetsuppgifter. Exempelvis en musikpedagog som jobbar och roterar mellan avdelningarna. Så att avdelningen Myran får musikpedagogen på måndagar, på tisdagar är den hos Humlan och så vidare. 


    Så man i praktiken egentligen är fler i personalstyrkan. Om man då dessutom har en pedagog för bild, en annan för musik, den tredje för utomhuspedagogik, det blir en höjning på kvaliteten och i praktiken blir man ju oftast 5 på en avdelning då.

    Idag har vi barn som mår fruktansvärt av stora barngrupper, personal som saknar språket och barn som inte får rätt stöd. 


    Detta kostar samhället enormt mycket pengar Utöver enskilda barn och familjers lidande. Varför vill man hellre bekosta trasiga barn sen istället för att åtgärda detta? 


    Det enkla svaret är pengar. Vi har haft en trend i många år där det viktigaste har fått stå tillbaka för symbolpolitik och felprioriteringar.
  • Anonym (Em)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-02 13:26:21 följande:

    Och du menar att det bli billigare med alla utredningar på bup, alla elever som inte mår bra och behöver specialåtgärder? 


    Men 5 personer på en avdelning med max 16 barn tror jag det är svårt att få chansen att våldta barnen också för det finns ögon precis överallt. Det är liksom många saker man skulle kunna åtgärda på det här sättet, även om just sexuella övergrepp inte är en garanti. 


    Men vikarier skulle inte bli lika akut heller. Om man är alltid 4 och en är sjuk behöver det inte bli panik. Inga vikarier behöver alltså komma utan man kan justera med den personalen man redan har. 


    Budgeten saknar det långsiktiga tänket du pratar om. Investeringen i barn för framtidens skull. Idag löser man problemet genom att helt enkelt inte ge bup tillräckliga resurser heller. Håller med om att vi borde satsa idag för att få igen det i morgondagens vuxna, men då måste vi prioritera bort andra utgifter då belöningen är åratal bort
  • Anonym (Em)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-02 13:35:00 följande:
    Vi har barn på förskolan idag som behöver gå på bup för att göra olika utredningar. Frågan är varför så många behöver utredningar. Jag tror absolut att diagnoser existerar. Frågan är om det blir bättre av att man får en diagnos eller om man får vara i en trygg och lugn barngrupp där vuxna ser än och finns närvarande. Det man ger exempelvis i resursgrupper är ju mindre klasser. Tänk om klasserna redan skulle vara små? 

    Då behöver det ju inte ens bli ett problem. Problemet är att man skapar ohållbara miljöer och sedan riktar in sig och pekar på dom som mår sämst av detta. Det är inte något som man ser resultat på om 18 år utan väldigt snabbt. Dessutom går barnafödandet ner vilket betyder att vissa förskolor valt att stänga för att det är för få barn. 
    Tror också att avvikelser blir tydligare i otrygga miljöer osv. Därför söker fler utredningar. Men rent pengamässigt så kan inte förskolan få pengarna från bup för att vända trenden. Helt enkelt för att bup inte har mött behovet med resurser utan skapat långa köer osv. Kostnaden kommer i framtiden när barnen inte fått en uppväxt som gynnar arbetsförmågan.
  • Anonym (Em)

    När jag skriver arbetsförmågan menar jag även kostnader för brottslighet och segregation. Vi kommer aldrig att komma till rätta med det om vi inte satsar på barnen idag.

Svar på tråden Hur kan det vara så svårt att åtgärda brister i förskolan?