Inlägg från: Anonym (Barnskötare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnskötare)

    Hur kan det vara så svårt att åtgärda brister i förskolan?

    Det du beskriver vore en dröm. Att ha möjlighet att tillgodose varje individs behov och att få känna att man gör ett bra jobb annat än barnpassning, stress, klipp och klistra för att få dagarna att gå ihop. Jag har arbetat över 25 år i förskolan och ser allt mer hur det försämrats. Varför? Pengar. Oavsett om det är kommun eller enskilt. Pengar. Vinst eller inte. Pengar. Förr kunde man ha tid att sitta med några barn och läsa, spela spel tex utan att ha dåligt samvete. De andra pedagogerna var med de andra barnen. Visst kunde vissa dagar vara stressiga, men inte alls som nu. Men handlade det inte om Pengar då? Jo säkert, men på den tiden betalade man efter tid. För mitt första barn, som idag är 25, betalade vi 2600 kr. Han gick 35 tim i veckan. I dag betalar du max 1300 oavsett tid. Såklart det blir sämre och fler barn måste in. De stackars barn som kräver och behöver mer tar mycket tid från de andra barnen som ofta får mindre pga det. Och tilläggsbelopp? Det får man sällan. Det är främst inom Autismspektrumet det ges. Sen om man får det är det inte en självklarhet att det sätts in en resurspedagog i gruppen för det. Det krävs flera godkända tilläggsbelopp (alltså för flera barn) för att det ska räcka att anställa en outbildad, oftast ung och oerfaren, som resurs för gruppen. Detta är dagens verkligheten. Jag har till och med varit med om att sådana pengar läggs på annat. Tänk om de föräldrar visste om det. Att deras barns rätt till hjälp utnyttjats till annat. Sådant här kan göra mig tokig. 

  • Anonym (Barnskötare)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-02 13:55:47 följande:
    Fruktansvärt att läsa. Men om man då har max 3 barn per pedagog på en småbarnavdelning och 4 barn per pedagog på en storbarnsavdelning, det ger ju mer tid. Att dessutom ha en extra pedagog som kommer in och gör en specifik aktivitet gör ju också stor skillnad för då är man en person extra. Idag är det ju utmanande att göra utflykter och liknande. På det här sättet skulle man ju få fler Vuxna med sig. 
    3 barn per pedagog i den ålder jag har hade betytt 9 barn totalt. Jag har det dubbla plus 2. På 3 pedagoger. 
    Ett kl.10.20 scenario: 

    20 barn på plats. Alla ska kissa och bytas blöja på. 
    Alla barn är i det enda rum vi har. Med en pedagog. Den andre är i badrummet och påbörjar den rutinen. Den tredje pedagogen går och dukar. Alltså är det 2 pedagoger kvar på 20 barn. I badrummet max 5 barn åt gången. Ute i rummet blir pedagogen kvar med 15 st 2-3 åringar. Varav flera med särskilda behov.  Försöker genomföra en lättare sångstund vilken oftast blir spretig. Efter förmiddagen är man oftast slut. Bara 5-6 tim kvar att jobba. Sedan hem till soffan. 
  • Anonym (Barnskötare)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-02 14:21:01 följande:

    Nja eftersom man skulle ha fyra pedagoger per avdelning så blir det 12. Plus att man alltid skulle ha flera pedagoger som roterar mellan avdelningarna som har sin expertis. 


    Så om vi har 

    En danspedagog
    En bildpedagog
    En musikpedagog
    En utomhuspedagog
    En berättarpedagog

    Då är dessa på en avdelning per dag och roterar. Så ena dagen kommer musikpedagogen och gör något, andra dagen musikpedagogen och så vidare. Denna personen kan även vara med och äta lunch men fram för allt så blir den enbart ansvarig för sin aktivitet och kan fokusera på detta. 

    Så då skulle det bli lite mer kvalitet på en musikstund där barnen kan exempelvis skapa egna instrument och liknande när musikpedagogen kommer. 

    Så det skulle ju bli väldigt många i personalen. 


    Jag menar att vi har 3 pedagoger. Inte 4.
Svar på tråden Hur kan det vara så svårt att åtgärda brister i förskolan?