• Anonym (Mamsen)

Dottern får utbrott av minsta ljud och rörelse

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra längre.
    Dottern på 13 år har sen en tid tillbaka haft problem med ljud och rörelser, och det blir bara värre!
    Exempel: Hon och jag sitter i soffan och jag börjar hoppa lite med benet utan att jag ens tänker på att jag gör det, då får hon utbrott och börjar skrika.

Hon har en lillebror med funktionshinder, han är som 1 år i huvudet men är 10 år. Så när vi sitter och äter börjar han stimma med händerna, vilket för med sig ett litet klickandeljud. 
    Då ställer Hon sig upp och hotar med knytnäven att slå honom! 
    Fast hon vet att han varken förstår eller gör det avsiktligt.

Hon hamnar i bråk med kompisar då tex smaskar när dom äter chips eller om dom gör andra rörelser som faktiskt är helt normala, kliar sig på magen tex.

I skolan har det blivit svårt för henne att hänga med då alla ljud stör. Hon vägrar hörlurar och skolan verkar inte förstå problemet.

Jag känner att jag testat allt. Låtsas som inget o bara sluta med ljudet, jag har skällt och sagt att hon får ge sig för folk måste få röra sig och jag har sagt åt henne att äta på rummet.

Vi kan snart inte ens umgås med varandra!

Vad ska jag göra? Jag håller på att bli helt galen.

• Svar på tråden Dottern får utbrott av minsta ljud och rörelse
  • Anonym (Herregud)

Du ska ta henne till vården/första linjen/BUP. Hur kan du inte fatta det!?!

• Anonym (F)

Vad säger BUP? Många psykiska sjukdomar får sina första utbrott vid puberteten.

• Anonym (Linn)

Finns två möjligheter.

1. Hon är tonåring. Fjortis. Då ska man störa sig på allt och få utbrott och revoltera, det gäller i synnerhet allt som föräldrarna gör. En fas som går över.

2. Är det på en nivå långt över det måste ni givetvis ta henne till psykolog, om det handlar om någon form av fobisk reaktion.

• Anonym (?)

Tycker att ni ska söka vård när det påverkar henne och hennes omgivning. Finns både fysiska och psykiska orsaker till ljudöverkänslighet så hon borde ju utredas.

• Anonym (Mamsen)
    Anonym (Herregud) skrev 2024-10-30 19:22:46 följande:

Du ska ta henne till vården/första linjen/BUP. Hur kan du inte fatta det!?!

Varför så otrevlig!
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (F) skrev 2024-10-30 19:31:58 följande:

Vad säger BUP? Många psykiska sjukdomar får sina första utbrott vid puberteten.

Jag har inte kontaktat dom, tar lite för givet att dom inte kommer tycka att problemen är tillräckliga
  • Anonym (ee)
    Anonym (Mamsen) skrev 2024-10-30 20:34:32 följande:
    Jag har inte kontaktat dom, tar lite för givet att dom inte kommer tycka att problemen är tillräckliga
    Jaha. Hon hotar att slå sitt syskon, har problem i skolan...
  • Anonym (S)

Det kanske kan vara en kombination av att det faktiskt är en massa störande ljud hemma och svårighet att hantera saker och ting pga tonår. Jag tycker också att det är fruktansvärt irriterande med folk som hoppar med benet och vet att jag inte är ensam om det. Även folk som smaskar. Om hon har en lillebror med funktionshinder med allt vad det innebär inklusive olika ljud är det säkert inte helt lätt att hantera i tidig tonår. Hon har kanske blivit överkänslig och behöver lugn och ro helt enkelt. 

Helt sanslöst att folk vill att man ska dra igång utredningar för precis allt. 

• Anonym (S)
    Anonym (ee) skrev 2024-10-30 20:37:49 följande:
    Jaha. Hon hotar att slå sitt syskon, har problem i skolan...
    Ja det är sådär det kan vara i tonåren. Jag var också skitjobbig och sa en massa idiotiska och hemska saker i den åldern men det gick över sedan och jag har levt ett helt normalt liv därefter med jobb, barn, radhus, fredagsmys och ett långt äktenskap. Det var inget fel förutom besvärliga hormoner vilket försvann helt naturligt.
Svar på tråden Dottern får utbrott av minsta ljud och rörelse