Inlägg från: Anonym (Mamsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamsen)

Dottern får utbrott av minsta ljud och rörelse

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra längre.
    Dottern på 13 år har sen en tid tillbaka haft problem med ljud och rörelser, och det blir bara värre!
    Exempel: Hon och jag sitter i soffan och jag börjar hoppa lite med benet utan att jag ens tänker på att jag gör det, då får hon utbrott och börjar skrika.

Hon har en lillebror med funktionshinder, han är som 1 år i huvudet men är 10 år. Så när vi sitter och äter börjar han stimma med händerna, vilket för med sig ett litet klickandeljud. 
    Då ställer Hon sig upp och hotar med knytnäven att slå honom! 
    Fast hon vet att han varken förstår eller gör det avsiktligt.

Hon hamnar i bråk med kompisar då tex smaskar när dom äter chips eller om dom gör andra rörelser som faktiskt är helt normala, kliar sig på magen tex.

I skolan har det blivit svårt för henne att hänga med då alla ljud stör. Hon vägrar hörlurar och skolan verkar inte förstå problemet.

Jag känner att jag testat allt. Låtsas som inget o bara sluta med ljudet, jag har skällt och sagt att hon får ge sig för folk måste få röra sig och jag har sagt åt henne att äta på rummet.

Vi kan snart inte ens umgås med varandra!

Vad ska jag göra? Jag håller på att bli helt galen.

• Svar på tråden Dottern får utbrott av minsta ljud och rörelse
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Herregud) skrev 2024-10-30 19:22:46 följande:

Du ska ta henne till vården/första linjen/BUP. Hur kan du inte fatta det!?!

Varför så otrevlig!
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (F) skrev 2024-10-30 19:31:58 följande:

Vad säger BUP? Många psykiska sjukdomar får sina första utbrott vid puberteten.

Jag har inte kontaktat dom, tar lite för givet att dom inte kommer tycka att problemen är tillräckliga
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (.) skrev 2024-10-30 22:48:29 följande:

Hon har säkert autism. 

Varför har ni inte lämnat bort ungen som är som en 1-åring i huvudet på ett korttidsboende? 

Vem har sagt att vi inte har kortis?! Du har säkert könsherpes i munnen.
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (kan) skrev 2024-10-31 13:21:49 följande:
    Det kan vara ett tecken på att hon är i en situation som är övermäktig för henne. Man blir ofta mer känslig för intryck när man är stressad, i synnerhet om det är en mer kronisk stressituation. 

Att ha ett syskon med funktionshinder är inte så lätt under uppväxten, hon har säkert fått stå tillbaka både en och två gånger för att hans behov är större än hennes. Han kanske är störande i sitt beteende och hon börjar känna av att det stressar henne. Och hon förväntas kunna hantera hans beteende trots att även hon bara är ett barn. Han finns dessutom i hennes hemmiljö, så hon har ingen fristad från hans behov och beteende.

Så ovanpå det pubertet, tonårstid, press och jobbig miljö i skolan.

Och när hon reagerar på hur hon har det och hur hon mår så blir ni arga på henne. Du säger att du har testat allt, men det du räknar upp är ju inget särskilt förstående eller empatiskt bemötande.

Har du provat att fråga henne hur hon har det, hur hon mår, vad hon behöver i sin vardag för att orka med och må lite bättre? har du provat att bekräfta henne i att hon har det jobbigt, och försökt trösta henne och ge henne lite hopp? Hjälpa henne på riktigt, inte bara kräva att hon trycker undan sina behov för att inte besvära dig. 
    Men så klart jag har tröstat henne och frågat hur hon mår och hur vi ska försöka lösa detta? Snälla nån, bara för man inte skriver med varje replik från ens vardag betyder det ju inte att man sitter men timmen i...
    Vi har haft möte med skolan men tyvärr har dom inte hållt det dom lovar, vilket verkar vara så det är i Sveriges skolsystem idag.
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Herregud) skrev 2024-11-02 10:01:52 följande:

TS har lämnat tråden efter två kommentarer. Tror det blev lite för jobbigt för henne att få höra att hon faktiskt behöver göra något för dottern i stället för bara skälla på henne.

Eller så kom annat i livet emellan, sluta va dum.
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (.) skrev 2024-11-09 09:09:31 följande:
    Du har inte lämnat den info i trådstarten.

Varför skriver du att jag har säkert har könsherpes i munnen?
    Är det för att jag skrev att hon säkert har autism?
    Varför tar du åt dig så starkt att dottern kanske har autism? 
    Du kommer med massa antagan den som du inte vet nånting om, det är därför du har könherpes i munnen. Du skriver ju inte att du inte har det? Lika logiskt som din kommentar.

Har hon autism så har hon, varför skulle jag reagera starkt på det? Det är ju du som skriver helt knäppa kommentarer, vilket fler än jag bekräftat i den här tråden
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Syskon) skrev 2024-11-09 18:58:01 följande:
    Jag förstår att du är frustrerad men det hjälper inte att ha en otrevlig ton. Om dotterns hjärna är överbelastad med ljud och intryck så är det svårt att få fram ett konkret svar. Får hon vara i fred på rummet eller kan syskonet komma och gå som den vill? Har det varit problem innan? När man kommer in i puberteten så känns det som om hjärnan kliar och kokar. Man har en massa känslor som man INTE KAN SÄTTA ORD PÅ. Man mår inte bra men hur förklarar man en känsla som man inte förstår? 
    Jag är inte frustrerad, personen jag svarar på har skrivit som ett arsel under hela tråden. Enough is enough.

Ja hon får vara i fred. Nej inte varit problem innan. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (!) skrev 2024-11-14 05:41:01 följande:
    Hade du ställt frågan på ett trevligare sätt och inte kalla ts son för "ungen" så kanske du bemötts på ett annat sätt.

Sen att kontra med könsherpes gör förstås att ts är lika bedrövlig. 

Så ta varandra i hand, det är inte varje dag man hittar någon som är som handen i handsken.
    Grattis.
    Jag tänkte att om jag sjunker till hens nivå kanske hissen går upp
Svar på tråden Dottern får utbrott av minsta ljud och rörelse