• Anonym (S)

Dottern får utbrott av minsta ljud och rörelse

Det kanske kan vara en kombination av att det faktiskt är en massa störande ljud hemma och svårighet att hantera saker och ting pga tonår. Jag tycker också att det är fruktansvärt irriterande med folk som hoppar med benet och vet att jag inte är ensam om det. Även folk som smaskar. Om hon har en lillebror med funktionshinder med allt vad det innebär inklusive olika ljud är det säkert inte helt lätt att hantera i tidig tonår. Hon har kanske blivit överkänslig och behöver lugn och ro helt enkelt. 

Helt sanslöst att folk vill att man ska dra igång utredningar för precis allt. 

• Anonym (S)
    Anonym (ee) skrev 2024-10-30 20:37:49 följande:
    Jaha. Hon hotar att slå sitt syskon, har problem i skolan...
    Ja det är sådär det kan vara i tonåren. Jag var också skitjobbig och sa en massa idiotiska och hemska saker i den åldern men det gick över sedan och jag har levt ett helt normalt liv därefter med jobb, barn, radhus, fredagsmys och ett långt äktenskap. Det var inget fel förutom besvärliga hormoner vilket försvann helt naturligt.
  • Anonym (S)
    Anonym (F) skrev 2024-10-30 19:31:58 följande:

Vad säger BUP? Många psykiska sjukdomar får sina första utbrott vid puberteten.

Ungen har ju rätt i att det är jobbigt med folk som sitter och hoppar med benet, smaskar högt eller knäcker med fingrar med mera. Skolmiljön är ju en ofta helt bedrövlig med höga ljud. Sedan är hon tonåringen och har det inte så lätt med att kunna hantera alla känslor och reaktioner. Vissa tonåringar är bättre på det medan andra lätt får utbrott och säger ogenomtänkta saker. Det går över med tiden.
  • Anonym (S)
    Anonym (?) skrev 2024-10-30 20:13:19 följande:

Tycker att ni ska söka vård när det påverkar henne och hennes omgivning. Finns både fysiska och psykiska orsaker till ljudöverkänslighet så hon borde ju utredas.

Eller så är det faktiskt så att ljudmiljön omkring henne inte är bra. Det kan säkert gå vilt till och låta en hel del på högstadieskolor. Man behöver inte vara överkänslig för att må dåligt av att vara i en sådan miljö.
  • Anonym (S)
    Anonym (?) skrev 2024-10-30 21:23:02 följande:
    Ts tar ju upp flera andra situationer och normala ljud
    Ja hon kan ju ha blivit överkänslig på grund av att ljudmiljön i till exempel skolan och i hemmet inte är ok. Det är nog inte sällan det faktiskt är för mycket ljud för att man ska orka och då kan vissa bli överkänsliga i situationer som de inte annars hade reagerat på. 
  • Anonym (S)
    Anonym (.) skrev 2024-10-30 22:48:29 följande:

Hon har säkert autism. 

Varför har ni inte lämnat bort ungen som är som en 1-åring i huvudet på ett korttidsboende? 

Eller så är ljudmiljön omkring henne bedrövlig. 
Svar på tråden Dottern får utbrott av minsta ljud och rörelse