• Anonym (Uppgiven förälder)

Får skolan förbjuda päls?

I veckobrevet som gick ut innan lovet står det att skolan har flera elever med "kraftog pälsdjursallergi" och att det nu råder förbud mot att komma till skolan i kläder med päls på. Vi har katt som fäller nåt enormt och hur vi än försöker (är ju inte som att vi VILL ha katthår på kläderna) så fastnar det och är svårt att få bort. Har skolan verkligen rätt att kräva det här?

• Svar på tråden Får skolan förbjuda päls?
  • Tukt
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-10-30 14:39:39 följande:
    Man hör aldrig talas om pälsdjursallergiker som dött på grund av enstaka katthår från andra människors kläder, nej. Skulle man vara så allergisk måste man givetvis själv se till att ha sin medicin med sig.

Det går sådär med läsförståelsen.
    Nu handlar ju inte det här om en fråga på liv och död, utan om ett obehag som kan vara olika kraftigt. Ett obehag varken vuxna eller barn ska behöva ta om de inte själva väljer det. Lika lite som man ska behöva medicinera för att gå i skolan.
    Å andra sidan har ju den här tråden börjat handla om något annat än det TS frågar om. Det är mer folks personliga tyckande om hänsyn och allergier, snarare än själva grundfrågan.
  • Anonym (Mamma till 4 barn)

De är klart att dom kan. Har själv haft djur o blev tillsagd att ha hårfria o rena kläder . Sen har ja barn som är allergisk mot både hund o katt o varför ska barnen behöva bli sjuka för andra har djur hemma o gosar med djuren innan skolan. De är en självklarhet att kläderna ska vars fri från djurhår så är d även på en vanlig arbetsplats du ska ju ej har djurhår på dej ser inte så snyggt ut heller o sen folk är ju inte allergiskt frivilligt.
     Skolorna har i alla år sagt till om just pälshår på kläderna 

• maria4
    Agda90 skrev 2024-10-30 15:20:46 följande:
    Jag var sjukt allergisk mot hund när jag var yngre. En kvart i ett rum där det fanns hund och luftvägarna kröp ihop så att jag inte fick luft. Det räckte även att vistas nära någon som hade hund. Jag fick hur mycket mediciner utskrivna som helst men inget hjälpte. Det blev ett par turer till akuten som var mindre roliga. 

Även om jag överlevede det så var det inte så jäkla roligt att inte få luft. Och som sagt, medicinen hjälpte föga. Så för de som har en allvarlig allergi räcker det inte att ha medicin.... 
    Håller med dej.Min son har allergi mot alla pälsdjur o får ej luft Om han får nån nära sej med för mycket hår.
    Även min allergi har blivet sämre då tom ögonen sväller o de har ja ej varit med om förut 
  • Anonym (Uppgiven förälder)
    Anonym (Mamma till 4 barn) skrev 2024-10-30 18:27:17 följande:

De är klart att dom kan. Har själv haft djur o blev tillsagd att ha hårfria o rena kläder . Sen har ja barn som är allergisk mot både hund o katt o varför ska barnen behöva bli sjuka för andra har djur hemma o gosar med djuren innan skolan. De är en självklarhet att kläderna ska vars fri från djurhår så är d även på en vanlig arbetsplats du ska ju ej har djurhår på dej ser inte så snyggt ut heller o sen folk är ju inte allergiskt frivilligt.
     Skolorna har i alla år sagt till om just pälshår på kläderna 

Det är hår på det mesta här, även direkt från tvätten. Vi VILL inte ha hår på, men det är hopplöst att hålla det borta. Vi har tex ingen hall som går att stänga där rena kläder kan förvaras, de enda dörrar som finns är till sov- och badrum.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Uppgiven förälder) skrev 2024-10-30 18:34:41 följande:
    Det är hår på det mesta här, även direkt från tvätten. Vi VILL inte ha hår på, men det är hopplöst att hålla det borta. Vi har tex ingen hall som går att stänga där rena kläder kan förvaras, de enda dörrar som finns är till sov- och badrum.
    Kolla med skolan vad som menas i veckobrevet. Hur noga ni förväntas vara. Samt förklara er situation.

De kan förvänta sig att ni gör vad ni kan för att inte dra med katthår till skolan, inom rimliga gränser. Men de kan inte förbjuda folk från att ha husdjur. 

Barn som är så allergiska att de inte tål minsta kontakt med djurhår utan att bli sjuka, ska kanske inte gå i vanlig skola.

Det finns pälsdjursallergiker i våra barns skola. Man uppmanas att inte komma till skolan i hästkläder t ex, utan byta om innan. Samt ta bort katthår mm efter förmåga. Men ingen har någonsin krävt att man ska få bort allt eller sanera hemmet. Eller tvätta varje dag.

Jag är själv allergisk mot katt för övrigt, men inte så allergisk att jag reagerar på katthår på kläder, så vida jag inte använder kläderna själv.
  • Fliselisan

Står väl kanske inte preciserat i skollagen men barn med svåra allergier behöver också få gå i skolan utan att må dåligt. Skolan har skyldighet att ordna med en bra arbetsmiljö för alla elever.

Man brukar kunna rekommendera att barnet tar på sig nytvättade kläder varje morgon innan den går till skolan. 

• Anonym (Plastlåda)
    Anonym (Uppgiven förälder) skrev 2024-10-30 18:34:41 följande:
    Ett alternativ är att lägga de nytvättade kläderna i en plastlåda med ett lock och ha lådan i en garderob eller liknande. 
  • Anonym (Förskollärare)

Är ett barn så pass allergiskt bör det barnet gå i en allergiklass , det är orimligt att begära av alla elever och personal på en skola att hålla sig helt pälsfria

Det finns allergiavd på förskolor, dvs avd med egen ingång och där inga av de barn som går där eller lärarna får ha pälsdjur hemma , där jag arbetat har de haft en extra hall där barnen tagit av sig ytterkläder och i vissa fall när de haft extremt känsliga barn då haft en andra uppsättning ytterkläder som bara använts på förskolan i den inre hallen.Dessa avd är specialbyggda och ingen med pälsdjur hemma får gå in på avd ens för att hämta/ lämna , jag som själv har pälsdjur fick ringa till dem om jag ville prata med någon av lärarna under dagen då jag inte kunde gå in till dem.

Jag vet att jag läste för några år sedan om en skola som hade ett extremt allergiskt barn, där fick hela klassen byta om till skoluniform  varje morgon innan de gick in i kapprummet och klassrummet..skoluniformen  var typ T-shirt , collegetröja , byxor, shorts dvs helt vanliga kläder men kläder inköpta av skolan som aldrig lämnade skolan utan tvättades på skolan ..mer arbete och merkostnad för skolan?ja ..men något de valt att göra då kostnaden för att sanera och skapa en allegiklass med bara elever utan husdjur blev högre för dem .
    Barnen var ok med upplägget ..detta var om jag minns rätt låg/ mellanstadiebarn 

• Cat71
    felix le chat skrev 2024-10-30 11:56:26 följande:
    Men snälla det där var ju fakta och logik.
    Sånt funkar inte på allergiker. 

Som med jordnötsallergiker som påstod att dom inte kunde vistas i tex
    ett flygplan om någon öppnade en påse jordnötter. Dom skulle dö.
    Långsamt kvävas till döds.
    Sen kom studier som visade att luftburen jordnötsallergi inte existerar.

ki.se/forskning/popularvetenskap-och-dialog/popularvetenskapliga-teman/tema-matallergi/luftburen-exponering-for-jordnotter-gav-inga-svara-reaktioner

Man har bara kommit lite längre med förståelsen och vetenskapen om Jordnötsallergi. Eftersom en del individer uppvisar sådan extrem allergi för ?ingenting? dvs utan direktkontakt med jordnötter, har man tidigare antagit att den måste vara luftburen. Vilket den inte är. Men man vet idag att det räcker med ytterst få partiklar för att framkalla en svår reaktion. Att någon som äter jjordnötter och som sedan går på WC på ett plan, tar i väldigt många ytor på vägen dit. Ytor som sedan andra tar i och till slut den svåra allergikern. 

Svår jordnötssllergi är verkligen inte all leka med. Min bror har inte behövt att dö då han kan ge sig själv en sprusom han alltid bär på sig, samt tabletter om reaktionen inte är så svår. Men han har varit nära många gånger och åkt ambulans mer än någon annan jag känne.

• Anonym (Bytt klader i hallen)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-10-31 08:26:25 följande:

...
    Jag vet att jag läste för några år sedan om en skola som hade ett extremt allergiskt barn, där fick hela klassen byta om till skoluniform  varje morgon innan de gick in i kapprummet och klassrummet..skoluniformen  var typ T-shirt , collegetröja , byxor, shorts dvs helt vanliga kläder men kläder inköpta av skolan som aldrig lämnade skolan utan tvättades på skolan ..mer arbete och merkostnad för skolan?ja ..men något de valt att göra då kostnaden för att sanera och skapa en allegiklass med bara elever utan husdjur blev högre för dem .
    Barnen var ok med upplägget ..detta var om jag minns rätt låg/ mellanstadiebarn ...

Hittade det du skrev om, ett antiallergiprojekt i Dalarna. Verkar ju ha funkat bra dar.: sverigesradio.se/artikel/333700
    Har finns ocksa en gammal trad om hur foraldrar hanterar palsdjursallergi (och hur svara symptom det faktiskt kan ge). www.familjeliv.se/forum/thread/57220709-foraldrar-med-palsdjursallergi
    Om jag varit i din situation hade jag latit mina barn ta pa sig rena klader i hallen (utan djuret) innan de gar till skolan och sen, for att undvika att tvatta varje dag, latit dem byta om till "hemmaklader" nar de kom hem igen, och sparat de harfria skolkladerna i en pase i hallen (oatkomligt for djuret), for att kunna atervandas av barnen nasta dag igen i skolan. Rollat ytterkladerna ifall nagot hade fastnat och varit noga med att byta strumpor (da mycket fastnar dar). Med andra ord anstrangt mig i den man jag kan. Det gar ju inte att garantera helt harfritt, men sa gott som.
Svar på tråden Får skolan förbjuda päls?