Anonym (Uppgiven förälder) skrev 2024-10-30 18:34:41 följande:
Det är hår på det mesta här, även direkt från tvätten. Vi VILL inte ha hår på, men det är hopplöst att hålla det borta. Vi har tex ingen hall som går att stänga där rena kläder kan förvaras, de enda dörrar som finns är till sov- och badrum.
Kolla med skolan vad som menas i veckobrevet. Hur noga ni förväntas vara. Samt förklara er situation.
De kan förvänta sig att ni gör vad ni kan för att inte dra med katthår till skolan, inom rimliga gränser. Men de kan inte förbjuda folk från att ha husdjur.
Barn som är så allergiska att de inte tål minsta kontakt med djurhår utan att bli sjuka, ska kanske inte gå i vanlig skola.
Det finns pälsdjursallergiker i våra barns skola. Man uppmanas att inte komma till skolan i hästkläder t ex, utan byta om innan. Samt ta bort katthår mm efter förmåga. Men ingen har någonsin krävt att man ska få bort allt eller sanera hemmet. Eller tvätta varje dag.
Jag är själv allergisk mot katt för övrigt, men inte så allergisk att jag reagerar på katthår på kläder, så vida jag inte använder kläderna själv.