Får skolan förbjuda päls?
Anonym (Förskollärare) skrev 2024-10-31 08:26:25 följande:
...
Jag vet att jag läste för några år sedan om en skola som hade ett extremt allergiskt barn, där fick hela klassen byta om till skoluniform varje morgon innan de gick in i kapprummet och klassrummet..skoluniformen var typ T-shirt , collegetröja , byxor, shorts dvs helt vanliga kläder men kläder inköpta av skolan som aldrig lämnade skolan utan tvättades på skolan ..mer arbete och merkostnad för skolan?ja ..men något de valt att göra då kostnaden för att sanera och skapa en allegiklass med bara elever utan husdjur blev högre för dem .
Barnen var ok med upplägget ..detta var om jag minns rätt låg/ mellanstadiebarn ...
Har finns ocksa en gammal trad om hur foraldrar hanterar palsdjursallergi (och hur svara symptom det faktiskt kan ge). www.familjeliv.se/forum/thread/57220709-foraldrar-med-palsdjursallergi
Om jag varit i din situation hade jag latit mina barn ta pa sig rena klader i hallen (utan djuret) innan de gar till skolan och sen, for att undvika att tvatta varje dag, latit dem byta om till "hemmaklader" nar de kom hem igen, och sparat de harfria skolkladerna i en pase i hallen (oatkomligt for djuret), for att kunna atervandas av barnen nasta dag igen i skolan. Rollat ytterkladerna ifall nagot hade fastnat och varit noga med att byta strumpor (da mycket fastnar dar). Med andra ord anstrangt mig i den man jag kan. Det gar ju inte att garantera helt harfritt, men sa gott som.