Inlägg från: Anonym (Förskollärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förskollärare)

Får skolan förbjuda päls?

Är ett barn så pass allergiskt bör det barnet gå i en allergiklass , det är orimligt att begära av alla elever och personal på en skola att hålla sig helt pälsfria

Det finns allergiavd på förskolor, dvs avd med egen ingång och där inga av de barn som går där eller lärarna får ha pälsdjur hemma , där jag arbetat har de haft en extra hall där barnen tagit av sig ytterkläder och i vissa fall när de haft extremt känsliga barn då haft en andra uppsättning ytterkläder som bara använts på förskolan i den inre hallen.Dessa avd är specialbyggda och ingen med pälsdjur hemma får gå in på avd ens för att hämta/ lämna , jag som själv har pälsdjur fick ringa till dem om jag ville prata med någon av lärarna under dagen då jag inte kunde gå in till dem.

Jag vet att jag läste för några år sedan om en skola som hade ett extremt allergiskt barn, där fick hela klassen byta om till skoluniform  varje morgon innan de gick in i kapprummet och klassrummet..skoluniformen  var typ T-shirt , collegetröja , byxor, shorts dvs helt vanliga kläder men kläder inköpta av skolan som aldrig lämnade skolan utan tvättades på skolan ..mer arbete och merkostnad för skolan?ja ..men något de valt att göra då kostnaden för att sanera och skapa en allegiklass med bara elever utan husdjur blev högre för dem .
    Barnen var ok med upplägget ..detta var om jag minns rätt låg/ mellanstadiebarn 

Svar på tråden Får skolan förbjuda päls?