Inlägg från: Anonym (Uppgiven förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Uppgiven förälder)

Får skolan förbjuda päls?

I veckobrevet som gick ut innan lovet står det att skolan har flera elever med "kraftog pälsdjursallergi" och att det nu råder förbud mot att komma till skolan i kläder med päls på. Vi har katt som fäller nåt enormt och hur vi än försöker (är ju inte som att vi VILL ha katthår på kläderna) så fastnar det och är svårt att få bort. Har skolan verkligen rätt att kräva det här?

• Svar på tråden Får skolan förbjuda päls?
    Anonym (Mamma till 4 barn) skrev 2024-10-30 18:27:17 följande:

De är klart att dom kan. Har själv haft djur o blev tillsagd att ha hårfria o rena kläder . Sen har ja barn som är allergisk mot både hund o katt o varför ska barnen behöva bli sjuka för andra har djur hemma o gosar med djuren innan skolan. De är en självklarhet att kläderna ska vars fri från djurhår så är d även på en vanlig arbetsplats du ska ju ej har djurhår på dej ser inte så snyggt ut heller o sen folk är ju inte allergiskt frivilligt.
     Skolorna har i alla år sagt till om just pälshår på kläderna 

Det är hår på det mesta här, även direkt från tvätten. Vi VILL inte ha hår på, men det är hopplöst att hålla det borta. Vi har tex ingen hall som går att stänga där rena kläder kan förvaras, de enda dörrar som finns är till sov- och badrum.
    Anonym (Bytt klader i hallen) skrev 2024-10-31 09:07:09 följande:
    Hittade det du skrev om, ett antiallergiprojekt i Dalarna. Verkar ju ha funkat bra dar.: sverigesradio.se/artikel/333700
    Har finns ocksa en gammal trad om hur foraldrar hanterar palsdjursallergi (och hur svara symptom det faktiskt kan ge). www.familjeliv.se/forum/thread/57220709-foraldrar-med-palsdjursallergi
    Om jag varit i din situation hade jag latit mina barn ta pa sig rena klader i hallen (utan djuret) innan de gar till skolan och sen, for att undvika att tvatta varje dag, latit dem byta om till "hemmaklader" nar de kom hem igen, och sparat de harfria skolkladerna i en pase i hallen (oatkomligt for djuret), for att kunna atervandas av barnen nasta dag igen i skolan. Rollat ytterkladerna ifall nagot hade fastnat och varit noga med att byta strumpor (da mycket fastnar dar). Med andra ord anstrangt mig i den man jag kan. Det gar ju inte att garantera helt harfritt, men sa gott som.
     Vi har som sagt ingen stängd hall och barnen är för stora för att byta på det sättet. Två är tonåringar som spenderar lång tid på att göra sig i ordning på morgonen.
    Anonym (?) skrev 2024-10-31 14:39:54 följande:
    Känns som att du vill se hindren snarare än lösningarna. Ni får göra ert bästa med nytvättade kläder på morgonen helt enkelt. Inte gosa med djuret när de klätt sig och ska gå. 
    Nej, men saker kommer inte magiskt fungera bara för att någon föreslår det.
    Anonym (?) skrev 2024-10-31 14:45:18 följande:
    Hur gör ni när ni ska besöka t ex vårdcentral eller sjukhus då?
    Som vi gör nu. Försöker få bort så mycket som möjligt.
Svar på tråden Får skolan förbjuda päls?