Anonym (Kapitulera inför ett problem?) skrev 2024-10-29 18:58:05 följande:
Tom,
jag tror du är åtminstone lite insatt? Eller försöker du bara verka insatt i svensk kriminalvård?
Jag har ingen egen erfarenhet, men ett antal bekanta som arbetar eller har arbetat inom kriminalvården, varav några nära anhöriga och med upp till 40 års erfarenhet från samtliga av huvudstadslänets häkten. Så man har ju sett alla förändringar och vad som fungerat och vad som inte har fungerat, vad som får folk att lämna yrket o.s.v.
Om du är åtminstone lite insatt kan du ge din uppfattning om:
Är Sveriges kriminalvård bäst i världen?
Bäst på allt och totalt sett?
Överhuvudtaget bäst ens på någon del, stor eller liten, i den totala verksamheten?
Kriminalvården liksom hela rättsväsendet har varit väldigt eftersatt under hela 2000-talet. Nu står man inför nya och svåra utmaningar som man inte är rustade för. Omorganisationer och ändrade villkor har dessutom fått personal att lämna yrket och man har fått allt svårare att rekrytera ny personal.
Men med dessa problem undantagna, när verksamheten väl har fungerat någorlunda, så tror jag att kvaliteten har hållit en ganska hög nivå, relativt sett, även om man gärna hade sett mer av goda effekter av kriminalvårdens verksamhet.
Om du fokuserar på de största utmaningarna, på det som är svensk kriminalvårds största behov och största utmaningar nu och i en nära framtid,
vilka är dessa områden enligt din mening?
Inom dessa områden vilket land eller vilken kriminalvård är bäst i världen, vilken ha nått längst, vem har lyckats bäst (eller misnt dåligt) när det gäller att lösa, eller åtminstone motverka just dessa problem?
Man har redan nu en kraftig överbeläggning på samtliga häkten och anstalter, personal som ställer upp och arbetar en massa övertid till hög kostnad.
Men man behöver utöka kapaciteten till minst den dubbla.
Att bygga ut/bygga nytt är inte det svåra (även om många kommuner ej önskar anläggningarna hos just dem), utan är att hitta och behålla personal.
Arbete inom den offentliga sektorn har alltid inneburit relativt dåligt betalt, men förr erbjöds offentliganställda ofta ganska förmånliga avtal och förmåner som kompensation, men dessa har man i allt högre grad plockat bort.
Så jag tror att personalfrågan blir den svårare nöten att knäcka.
Jag förutsätter du har åtminstone en liten aning vad du pratar om och att vi därmed kan vara överens om att Sverige generellt inte har lyckats bäst i världen gällande kriminalvård.
Utan att veta tror jag knappast att Sverige är bäst ens inom något enda område, åtminstone inte inom något område som är intressant m h t din trådstart?
Det beror på vad man menar med att "lyckats" i detta fall....
Vilka är då de bästa exemplen i världen?
Var någonstans kan vi vända oss för att få idéer och inspiration, kanske tom att finna sätt för oss att mer eller mindre kopiera, inom de problemområden som vi har?
Om vi inte generellt och i stort är bäst i världen på allt så måste det ju rimligen finnas god potential att finna tips och råd bland dem i världen som har lyckats bättre än vi.
Detta måste vara ett enkelt steg för att finna enkla vägar för oss att kopiera, eller modifiera så det passar oss, eller åtminstone finna inspiration och idéer som kan hjälpa oss att nå bättre framgång, än de sätt vi hittills har försökt och misslyckats med.
Du menar nu att man ska inhämta
kunskap från de med
erfarenhet, något jag hela tiden argumenterat
för och du
emot?!
Jag är inte insatt.
Men jag såg i ett reportage att t ex Finland har mycket mindre problem i sin kriminalvård än vad Sverige har.
Varför denna skillnad? Finns det något att hämta från Finland, om de inom något område har lyckats bättre än vi?
Om vår närmaste granne till någon del har lyckats bättre än vi, hur många goda exempel kan det då finnas om vi öppnar både våra ögon och vårt sinne tittar och lite bortanför närmsta granne och tittar på hela världen?
Får jag gissa på... att Finland gjort som de gjort med skolan, försvaret och en massa annat som ligger under finska myndigheters ansvar, att de valt att behålla mycket av det gamla som fungerade ganska bra och inte hela tiden ska förändra och förnya och försöka uppfinna hjulet på nytt... För det är ofta skillnaden mellan de finska och svenska modellen.