• Tom Araya

Men personalen då?

Den grova gängkriminaliteten har ökat smått lavinartat under de senaste 15 åren, liksom behovet av vårdresurser efter att befolkningen ökat kraftigt av främst flyktinginvandring.

Regeringen har lovat krafttag mot kriminaliteten, man lovar satsningar på rättsväsendet, bl.a. med fler poliser, där man vill locka fler genom att skriva av studielånen. Det finns också planer på utbyggnad av antalet häktes- och anstaltsplatser.

Men vad det sällan talas om är hur man ska få personal till kriminalvården.
    Där har man ju redan stora problem p.g.a. omstruktureringar, brister i personalpolitik och löneutveckling. Det blir svårt att få personal till nya anstalter och häkten om de redan nu flyr från dem som finns. 

Inom vården har man samma problem och till viss del är det samma grupper av arbetskraft man konkurrerar om.

• Svar på tråden Men personalen då?
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 14:25:43 följande:
    Känner du till något exempel av väl fungerande kriminalvård med låg personaltäthet så kan man såklart titta på det, men tvärt emot vad du hävdar så är det ju erfarenhet man då tittar på och inte motsatsen.
    Givetvis blir kriminalvården bättre för de intagna med hög personaltäthet. Men i läget vi befinner oss i kan vi inte jämföra oss med exempelvis våra grannländer då de inte har samma problem med brottslighet som vi. Tycker att vi ska se hur andra europeiska länder bantar exempelvis personalkostnaderna. 
  • Tom Araya
    Anonym (Kapitulera inför ett problem?) skrev 2024-10-29 15:03:33 följande:

Ts,
    Jag håller absolut inte med det du skrev i ditt tidigare svar till en annan medlem.

Du menar att de har fel som säger sig uppleva/ha upplevt att en organisationsledning genomför förändringar som inte slagit väl ut för att ledningen saknat förståelse för verksamheten.

Jag tycker mer att det borde vara en stor fördel om man får in intresserade och kompetenta personer som INTE har tidigare erfarenhet av att arbeta med kriminalvård.
    Tycker du detta är fel av mig? På vilket sätt?

Om du inte tar till dig den erfarenhet och kunskap som finns i en organisation och dess personalstyrka så upprepar du bara samma mönster som tidigare har misslyckats.

Det anser jag är fel sätt och vill nog även framhävda det som ett konkret faktum och inte bara en personlig åsikt.

Vad jag i övrigt tycker om nya idéer har jag redan uttryckt och tänker inte upprepa.

De som finns där sedan tidigare, särskilt personer i ledande ställning, har uppenbarligen inte lyckats göra några betydande förbättringar utan verkar under lång tid ha varit inne på fel spår och bara fortsätter i samma spår. Men har du en annan uppfattning om detta? Tycker du att samma eller motsvarande kompetens och erfarenhet ska få fortsätta lika? Varför i så fall?

Delvis sant...
    Ledningen har genomfört förändringar som inte slagit väl ut, därför att de inte har haft tillräcklig förståelse för verksamheten.
  • Tom Araya
    Anonym (Em) skrev 2024-10-29 15:35:12 följande:
    Givetvis blir kriminalvården bättre för de intagna med hög personaltäthet. Men i läget vi befinner oss i kan vi inte jämföra oss med exempelvis våra grannländer då de inte har samma problem med brottslighet som vi. Tycker att vi ska se hur andra europeiska länder bantar exempelvis personalkostnaderna. 
    Jag efterlyser exempel.
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 15:39:58 följande:
    Jag efterlyser exempel.
    Exempel? Ja, alla Europas länder i olika omfattning. Sverige har den högsta kostnaden per intagen enligt Europarådet. 
  • Tom Araya
    Anonym (Em) skrev 2024-10-29 15:43:25 följande:
    Exempel? Ja, alla Europas länder i olika omfattning. Sverige har den högsta kostnaden per intagen enligt Europarådet. 
    Jag frågade inte om kostnad utan om personaltäthet.
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 16:26:20 följande:
    Jag frågade inte om kostnad utan om personaltäthet.
    Jag har ju redan förklarat att personalen är den tveklöst dyraste kostnaden för kriminalvården
  • Tom Araya
    Anonym (Em) skrev 2024-10-29 16:40:42 följande:
    Jag har ju redan förklarat att personalen är den tveklöst dyraste kostnaden för kriminalvården
    I Sverige ja. Men i andra länder, med helt andra nivåer på löner och inkomstskatt så kan kostnadspostnivåerna vara annorlunda.

Kostnaderna för lokaler, el och livsmedel borde också tillhöra de stora posterna, så även dessa är viktiga att titta på och jämföra med både andra länder och det allmänna kostnadsläget.... om det nu är kostnaderna man vill jämföra och inte enbart personaltäthet.

Men jag hävdar också att man måste förstå varför personaltätheten ser ut som den gör.

Ett exempel på frågan om förståelse för verksamheten och dess olikheter är man i USA ofta kan se en ensam polis patrullera och göra ingripanden, medan man i Sverige alltid är minst två. Skälet till det handlar om polisens säkerhet, vilket jag anser är ett rimligt skäl till höge personaltäthet.
  • Anonym (Em)
    Alltså är det personaltätheten vi behöver skära i. Lönen kan vi knappast påverka i och med rekryteringsproblemen.
  • Tom Araya
    Har du några siffror?
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 16:55:32 följande:
    I Sverige ja. Men i andra länder, med helt andra nivåer på löner och inkomstskatt så kan kostnadspostnivåerna vara annorlunda.

Kostnaderna för lokaler, el och livsmedel borde också tillhöra de stora posterna, så även dessa är viktiga att titta på och jämföra med både andra länder och det allmänna kostnadsläget.... om det nu är kostnaderna man vill jämföra och inte enbart personaltäthet.

Men jag hävdar också att man måste förstå varför personaltätheten ser ut som den gör.

Ett exempel på frågan om förståelse för verksamheten och dess olikheter är man i USA ofta kan se en ensam polis patrullera och göra ingripanden, medan man i Sverige alltid är minst två. Skälet till det handlar om polisens säkerhet, vilket jag anser är ett rimligt skäl till höge personaltäthet.
    Säkerhetsfrågan har jag varit inne på kan lösas med teknik mm.
Svar på tråden Men personalen då?