• Tom Araya

Men personalen då?

Den grova gängkriminaliteten har ökat smått lavinartat under de senaste 15 åren, liksom behovet av vårdresurser efter att befolkningen ökat kraftigt av främst flyktinginvandring.

Regeringen har lovat krafttag mot kriminaliteten, man lovar satsningar på rättsväsendet, bl.a. med fler poliser, där man vill locka fler genom att skriva av studielånen. Det finns också planer på utbyggnad av antalet häktes- och anstaltsplatser.

Men vad det sällan talas om är hur man ska få personal till kriminalvården.
    Där har man ju redan stora problem p.g.a. omstruktureringar, brister i personalpolitik och löneutveckling. Det blir svårt att få personal till nya anstalter och häkten om de redan nu flyr från dem som finns. 

Inom vården har man samma problem och till viss del är det samma grupper av arbetskraft man konkurrerar om.

• Svar på tråden Men personalen då?
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 02:35:38 följande:
    Har du någon erfarenhet av arbete inom kriminalvård?
    Man kan sjålvklart diskutera personalfrågan utan att själv jobba där. Svara gärna på det jag skrev istället.
  • Anonym (Kapitulera inför ett problem?)

Tack för att du läste mitt inlägg.

Är detta ditt vanliga sätt i livet, ditt sätt hur du brukar förhålla dig till problem? Typ att fokusera på problemet, hindren och svårigheterna? Att sträva efter att finna hinder och fel i någon annans idéer, utan att komma med något eget konstruktivt?

Du läste uppenbarligen mitt inlägg men missade detta stycke:
    - ?Om någon vill svara på detta inlägg, försök åtminstone komma med något konstruktiv, i stället för att söka fel och problem och därmed släppa fram din vilja att kapitulera inför problemet? .

Jag skrev inte att mitt exempel var mitt förslag.
    Utan det jag skrev var ett exempel på ett ändrat sätt att tänka, med mål att vara konstruktiv, att konstruktivt överbrygga hinder och för att finna lösningar på problem.
    Exemplet handlar alltså om att öppna för nya sätt att tänka, då det visat sig att de gamla sätten inte fungerar.

Ditt svar när du citerar mitt inlägg ger intryck av att du kan vara en av alla dessa människor som tillhör de vanliga, de allra flesta, som oftast inte ens har förmåga att förstå kraften i dessa få människor som är eldsjälar och som är de verkliga samhällsbärarna.

Det finns självfallet massor av exempel, historiskt och i hela världen, hur man har lyckats lösa väldigt mycket större problem än denna personalfråga.
    Håller du inte med om det?
    De som har lyckats bidra till lösa de stora och viktiga problemen i världen och i historien är ett relativt mycket litet fåtal människor av kött och blod, det är människor som mycket tydligt skiljer sig från de allra flesta och den stora majoriteten.

Men om alla alltid hade valt den enkla vägen, om dessa speciella människor hade valt att gå i samma fålla som den stora majoriteten, valt att fokusera på att se hinder, att kapitulera och ge upp inför ett problem,
    i stället för att vara konstruktiva och sträva efter att eliminera hindren och lösa problemet,
    var hade då mänskligheten befunnit sig i dag???

Notera att jag vänder mig till dig, men såväl du som andra borde se att jag vänder mig till dig mera som ett generellt exempel, för att det ska bli tydligt. Jag anklagar inte dig personligen för någonting utan jag menar mera att ditt sätt att svara på mitt inlägg mera visar rent generellt hur den stora majoriteten ofta väljer att se på problem, t ex genom att mest se hinder, i stället för att sträva efter att komma med konstruktiva idéer.

Om alla skulle välja att jobba på detta sätt, om alla skulle välja den enkla vägen, så skulle hela totala samhället sluta fungera väldigt snabbt.

• Tom Araya
    Anonym (Em) skrev 2024-10-29 09:50:35 följande:
    Man kan sjålvklart diskutera personalfrågan utan att själv jobba där. Svara gärna på det jag skrev istället.
    Det är svårt att ta ditt förslag på allvar om du inte har någon insyn i verksamheten eftersom du då har svårt att förstå verksamhetens behov.
  • Tom Araya
    Anonym (Kapitulera inför ett problem?) skrev 2024-10-29 09:24:46 följande:
    Det borde vara en stor fördel om man får in intresserade och kompetenta personer som INTE har tidigare erfarenhet av att arbeta med kriminalvård.

De som finns där sedan tidigare, särskilt personer i ledande ställning, har uppenbarligen inte lyckats göra några betydande förbättringar utan verkar under lång tid ha varit inne på fel spår och bara fortsätter i samma spår.

För att komma ur gamla hjulspår behövs nya och klokare krafter, som inte präglats i dessa gamla hjulspår.

Det finns flera exempel på att i vissa lägen har det gått så långt i vissa ickefungerande organisationer så att de som har erfarenheter inte bör bli lyssnade på, eller åtminstone inte bör styra eller ens påverka förbättringsarbetet.

Den gamla ledningen och därmed de flesta medarbetare i vissa organisationer kan vara så djupt nedkörda i gamla hjulspår så det är omöjligt komma ur dessa spår som leder på fel väg.

Man måste ta tjuren vid hornen, skaffa ny kompetens, börja om på plan yta utan några som helst hjulspår, för att börja bygga sin nya väg som leder rätt. 
    Självfallet finns ofta risk att det först blir ännu sämre innan det blir bättre. Men om man inte gör detta, om man inte ser till att ta tjuren vid hornen och gå igenom ett tillfälligt stålbad, så kommer det aldrig någonsin att kunna bli bättre.

Ingen organisation kan fungera bättre än dess ledning.
    Som utomstående kan man inte konstatera annat än att ledningen för kriminalvården måste ha fungerat bristfälligt, minst sagt.
    Det är svårt att vara kompetent inom ett område man saknar erfarenhet av.

Nya friska idéer är inte fel. Men det finns också många exempel på där man infört nya revolutionerande idéer med katastrofala resultat, för att man inte har förstått hur verksamheten fungerar och vad den har för behov. Därför är det i regel viktigt att ta tillvara erfarenhet.

Inte sällan måste man blicka tillbaka till den tid då verksamheten faktiskt fungerade och se efter vilken förändring som gjorde att det började gå fel.

Men du har helt rätt i det sista du skriver om organisationsledning.
  • Tom Araya

Ett övergripande problem jag ser i ditt resonemang och tankar Anonym (Kapitulera inför ett problem?), är att en övertro på att man löser problem kan resultera i ett osunt experimenterande och skapande av problem. Lösningen ligger oftast i att undvika att problemen uppstår från början, därför att i efterhand lösa uppståndna problem kostar resurser, vilket i sig också är ett problem, eftersom i stort sett alla resurser är ändliga.

Därmed säger jag inte att man ska kapitulera inför problem utan att försöka lösa dem, utan mitt inlägg handlar mer om att man ska förstå vilka problem man står inför och förstå hur och varför problemen uppstod. Annars riskerar problemlösning att tappa i mening, då vi skapar fler problem än vi löser.

• Tom Araya
    Anonym (Okej) skrev 2024-10-28 11:12:33 följande:

Gör de förbjudet att springa runt å va gäng kriminell.
    Kan du springa runt å skjuta folk å bete sig som en idiot i samhället,  så kan du ta ett döttstraff så blir de en idiot mindre plus billigare fö skattebetalare å så kan man hjälpa någon som vill ha de !
    Sen kan ja lärarna kolla vilka som skolkar från skolan 2 varningar drabbas hela familjen.

Jag har svårt att se något konstruktivt och fungerande i ditt förslag.

Den juridiska definitionen av att vara kriminell kan inte vara annat än att man (regelbundet) ägnar sig åt kriminella handlingar, vilket av ordet framgår redan är kriminellt.

Att på något sätt vidga definitioner av vad som är/borde/ska vara kriminellt kommer inte att leda till ett mindre behov av kriminalvård, snarare tvärt om. Om du inte menar att varje handling som bryter mot lag ska straffas med döden, vilket jag inte tror du menar. Men även i ett sådant fall så krävs fler häktesplatser, som fordrar mer personal.
  • Anonym (Kapitulera inför ett problem?)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 13:25:08 följande:
    Det är svårt att ta ditt förslag på allvar om du inte har någon insyn i verksamheten eftersom du då har svårt att förstå verksamhetens behov.
    Jag håller absolut inte med dig.
    Utan jag tycker mer att
    Det borde vara en stor fördel om man får in intresserade och kompetenta personer som INTE har tidigare erfarenhet av att arbeta med kriminalvård.

De som finns där sedan tidigare, särskilt personer i ledande ställning, har uppenbarligen inte lyckats göra några betydande förbättringar utan verkar under lång tid ha varit inne på fel spår och bara fortsätter i samma spår.
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 13:25:08 följande:
    Trams att man skulle behöva ha personlig insyn for att kunna diskutera personalfrågan på ett övergripande sätt. Det går exempelvis att jämföra med andra länder och att se rimlighet i olika kostnader. 
  • Anonym (Kapos)

Ta ut ledartyperna bland de intagna gängkriminella och ge dem fördelar mot att de blir kapos för de andra gängkriminella. 

Vanliga svenska brottslingar får såklart sitta i våra egna fängelser som fungerar enligt normala principer med anställda svenskar som kriminalvårdare. 

• Anonym (Anna)

Såg en YT-video som handlade om fängelset för de värsta brottslingarna. Det var stora trevliga lokaler där de kunde studera, träna, hobbyrum, bibliotek och fina samlingslokaler. Det såg ut som en större skola där alla kunde gå omkring fritt. Dessutom så kan de styra kriminella handlingar från fängelset. 

På boenden, med unga tonåringar, är det svängdörrar. Det är bara att sjappa när man känner för det. Och sedan så går de under jorden, och fortsätter med sina kriminella liv. Den unga killen som hade mördat tre oskyldiga räknade med att han skulle bli släppt. "Då ska jag rymma, och fortsätta med droger och tjäna pengar. Eller så bröstar jag en 4 för att bli en 100 gubbe. Jag har inte bestämt mig än".

Ser man filmer från andra länder så ser det lite annorlunda ut, och ställen dit man aldrig någonsin vill komma tillbaka till. Men i Sverige verkar det inte vara särskilt avskräckande.

Svar på tråden Men personalen då?