• Tom Araya

Men personalen då?

Den grova gängkriminaliteten har ökat smått lavinartat under de senaste 15 åren, liksom behovet av vårdresurser efter att befolkningen ökat kraftigt av främst flyktinginvandring.

Regeringen har lovat krafttag mot kriminaliteten, man lovar satsningar på rättsväsendet, bl.a. med fler poliser, där man vill locka fler genom att skriva av studielånen. Det finns också planer på utbyggnad av antalet häktes- och anstaltsplatser.

Men vad det sällan talas om är hur man ska få personal till kriminalvården.
    Där har man ju redan stora problem p.g.a. omstruktureringar, brister i personalpolitik och löneutveckling. Det blir svårt att få personal till nya anstalter och häkten om de redan nu flyr från dem som finns. 

Inom vården har man samma problem och till viss del är det samma grupper av arbetskraft man konkurrerar om.

• Svar på tråden Men personalen då?
  • Anonym (Em)

Jag tycker att personalfrågan har diskuterats från start. Ett förslag är att ersätta viss personal med teknik/digitala verktyg

• Tecum

Personalbristen är ett problem, kanske inte just på de nya anläggningarna för de lär locka folk från befintliga och nedslitna anläggningar. Men totalt sett riskerar vi hamna i en situation där olämplig personal anställs i brist på annan. Inom vården är bristande språkkunskaper redan ett problem och inom kriminalvården krävs personal som kan hantera grova brottslingar utan att ge efter för hot eller löften om ekonomisk ersättning. Kvinnor faller i honeytraps.

Så det kommer att kosta att få kompetent personal, måtte politikerna förstå det!

• Mickezzz

Vem i hela friden vill bli polis?
    Kriminella får behandla dig precis som dom önskar och kan håna dig hur som helst utan att polisen kan göra någonting.

Om polisen gör något blir den anmäld och får ett helsike.

Hade inte blivit polis för 1 miljon i månaden.

• Anonym (Deff)

Personalfrågan kan bli en svår nöt att knäcka. Kanske ska det kompenseras med anstaltsplatser i utlandet? Det gjordes någon utredning om att Sverige skulle hyra platser i utlandet men jag vet inte hur långt man har kommit i den processen.

Det tar tid innan rutinerna sitter hos anstaltspersonalen och det ser dystert ut om många ska vara unga och oerfarna. Hoppas att övergången sker i små etapper eftersom det kan bli bakslag om det går för fort.

• Anonym (Lisa)

Ärligt tror jag att man egentligen inte vill lägga pengar på detta. För det är vad som behövs, mer pengar ger bättre villkor och mer arbetskraft. 

Varför skulle regeringen lägga pengar på att ge äldre bättre vård. De lever längre och tar ut mer i pension. Den bättre vården kostar mer och behövs under en längre tid eftersom de äldre då lever längre. 

Detta skulle kräva en högre skatt. Och varför skulle de lägga mer pengar på kriminalvården. Många tycker nog argumentet är illa. Vi som jobbar och betalar våra räkningar ska betala mer skatt för att kriminella som redan har betald mat och husrum behöver mer resurser.

Samhället måste förändras mycket för att få till en förändring. Alla statliga jobb läser man om de dåliga villkoren, lärare, vården, polisen, socialen, kriminalvården, förskolan. Det har bara blivit sämre och sämre. Vi går i en spiral neråt. Sverige måste förändra sitt system för det fungerar inte längre.

• Tom Araya
    Anonym (Em) skrev 2024-10-27 16:50:01 följande:

Jag tycker att personalfrågan har diskuterats från start. Ett förslag är att ersätta viss personal med teknik/digitala verktyg

Jag har aldrig hört frågan tas upp.
    Man får gärna länka till artiklar om man hittar någon.

Det är ett dåligt förslag att ersätta personal som arbetar med människor, människors problem, behov och säkerhet med tekniska lösningar.
    Jag har mycket svårt att se hur det skulle fungera, men läser gärna mer om det om du hittar någon artikel.
  • Tom Araya
    Mickezzz skrev 2024-10-27 18:59:51 följande:

Vem i hela friden vill bli polis?
    Kriminella får behandla dig precis som dom önskar och kan håna dig hur som helst utan att polisen kan göra någonting.

Om polisen gör något blir den anmäld och får ett helsike.

Hade inte blivit polis för 1 miljon i månaden.

Det kallas professionalitet.
    Man har ganska stor frihet att uttala sina åsikter om andra och de flesta (oavsett yrke) skulle nog få sparken om de i jobbet svarade med en käftsmäll. Skillnaden är väl att extra mycket skit kastas på just polis.
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-28 09:58:47 följande:
    Jag har aldrig hört frågan tas upp.
    Man får gärna länka till artiklar om man hittar någon.

Det är ett dåligt förslag att ersätta personal som arbetar med människor, människors problem, behov och säkerhet med tekniska lösningar.
    Jag har mycket svårt att se hur det skulle fungera, men läser gärna mer om det om du hittar någon artikel.
    Nästan enklast om du googlar personalbrist kriminalvården. Varit många artiklar i ämnet parallellt med debatten om ökat antal anstaltsplatser. Då ser du också förslagen kring ny teknik. 
  • Tom Araya
    Anonym (Em) skrev 2024-10-28 10:06:46 följande:
    Nästan enklast om du googlar personalbrist kriminalvården. Varit många artiklar i ämnet parallellt med debatten om ökat antal anstaltsplatser. Då ser du också förslagen kring ny teknik. 
    Men jag efterlyser även debatt här, samt att vi upplyser varandra om både problem och eventuella lösningar.
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-28 10:10:05 följande:
    Men jag efterlyser även debatt här, samt att vi upplyser varandra om både problem och eventuella lösningar.
    Ja, självklart. Det var ett svar på att du inte sett att frågan är uppe på bordet och att du bad mig länka artiklar. Jag sitter med mobil och det finns så mycket så det är enklare om du googlar.

Har inte koll på detaljer kring teknik som kan tänkas ersätta personal. Men är ju en trend i hela samhället att digitalisering löser många uppgifter som människor tidigare har haft.
Svar på tråden Men personalen då?