• Anonym (Frågande)

Övertramp eller ej, gå på "fest" som gift?

Hej,
    Denna fråga är ställd bara för att jag behöver veta vad som anses okej, så jag vet om jag gjort ett övertramp eller inte.

Jag är närmare 40, gift sedan 10 år, har flera barn med min fru, båda bra jobb, hus mm.

En kvinnlig kusin till mig, som jag återupptagit kontakten med sen några år tillbaka hörde av sig och undrade om jag ville komma över på middag och vin nästa helg. (hennes barn och man skulle iväg till mormor/morfar) Hon hade bjudit in någon väninna och undrade om jag kunde ta med en gammal gemensam bekant som hon inte träffat på mkt länge, men hon vet att jag har kontakt med honom. (Hon är väldigt social).
    Värt att nämna är att jag och kusinen var som bästa vänner under senare tonåren och unga vuxenlivet.

Jag som sällan umgås med andra tyckte det lät trevlig och nämner det för min fru.

Min fru blir riktigt förbannad och höjer rösten mm. Hon talar om för mig att det är sjukt, framför allt att min kusin är en idiot där man inte bjuder in endast den ene parten. Hon vill nu aldrig mer träffa henne och anser att hon är "dum i huvudet" och jag med. Lika så jag, då man är gift kan man inte gå på "fest" där det finns singlar av motsatt kön. Hemmafester är intima och det flörtas mm. Jag fick gå om jag ville men då skulle jag få skriva under skilsmässopapper när jag kom hem.

Jag blev helt ställd och visste inte hur jag skulle reagera. Tyckte bara det skulle vara trevligt men jag erkänner att jag kan ha lite annorlunda uppfattning om saker och ting.

Är det ett övertramp att göra något sådant när man är gift sedan länge, eller överreagerar min fru?

Jag har ingen aning.

• Svar på tråden Övertramp eller ej, gå på "fest" som gift?
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Blipp) skrev 2024-10-27 11:57:21 följande:

Ha även med i tanke att hon kanske inte nödvändigtvis tror att du skulle vara otrogen utan att det kanske är mer principen med den konstiga setupen, att din kusin bjuder in till en så udda middag och att du inte fattar att du "borde" tackat nej. 

Av egen erfarenhet: min man blev bjuden av sin kompis att ta en öl med kompisen, hans ex och en kompis till henne. Min man tackade nej för han fattade vad baktanken med det hela var. Jag blev såklart inte sur på min man och jag tror inte heller han skulle varit otrogen om han hade gått MEN jag är fortfarande inte direkt positivt inställd till den här vännen som försökte sig på ett sånt stunt. 

Det kan jag förstå om det fanns en baktanke med det hela. I det här fallet är jag så säker man kan vara, med felmarginal, att det inte finns någon baktanke alls. Men jag förstår vad du menar absolut.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Blipp) skrev 2024-10-27 11:57:21 följande:

Ha även med i tanke att hon kanske inte nödvändigtvis tror att du skulle vara otrogen utan att det kanske är mer principen med den konstiga setupen, att din kusin bjuder in till en så udda middag och att du inte fattar att du "borde" tackat nej. 

Av egen erfarenhet: min man blev bjuden av sin kompis att ta en öl med kompisen, hans ex och en kompis till henne. Min man tackade nej för han fattade vad baktanken med det hela var. Jag blev såklart inte sur på min man och jag tror inte heller han skulle varit otrogen om han hade gått MEN jag är fortfarande inte direkt positivt inställd till den här vännen som försökte sig på ett sånt stunt. 

Varför skulle det finnas en baktanke? Vad är det för "vänner" som gör så med mening?

Jag vet att det finns idioter där ute. Jag förstår bara inte varför man bjuder med en gift man eller kvinna med förhoppningen att h*n ska vara otrogen. För det är väl vad du menar med baktanke?

Jag har aldrig varit med om att någon har betett sig så mot mig eller min man. Jag har aldrig haft skäl att misstänka att någon arrangerat en fest eller middag med det syftet.

Att någon kan bli intresserad av en, eller att en del jagar upptagna, visst. Eller att vissa är sjukligt svartsjuka.

Men inte det du beskriver.

Att man ibland försöker para ihop singlar, eller nyskilda eller dylikt, är en annan sak.
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-10-27 08:39:22 följande:
    Vet inte varför hon ej är medbjuden, ev. för att hennes man är bortrest och det därför inte är en parträff?

Låter rimligt, hon passar på att ha en kompisträff när hennes man är borta. ALLT handlar om kommunikation, vad är tanken med kvällen liksom? Är det lite enkel middag och häng kanske man inte vill dra på med barnvaktning och hela köret för alla inblandade med barn utan hellre spara det till en kväll då hennes man är hemma? 

Din fru överreagerar nått enormt men hur har du egentligen kommunicerat detta? Tänk efter lite, ta om det från början och säg det igen. 

Och för att svara på frågan så kan man självklart gå på fester osv utan sin partner. 

• Anonym (Utanför)

Om jag var frun så skulle jag känna mig bortvald och utanför och därför förstår man varför hon reagerar. Jättetaskigt att inte fråga henne. Jag tror att det är största anledningen till reaktionen, men man har inte hela bakgrunden här. Kommer frun och kusinen överens? Är detta hela storyn? Hur skulle du reagera om det motsatta hände? Din fru blir inbjuden av sin manliga kusin, men inte du.

• Anonym (Blipp)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-27 14:29:05 följande:
    Varför skulle det finnas en baktanke? Vad är det för "vänner" som gör så med mening?

Jag vet att det finns idioter där ute. Jag förstår bara inte varför man bjuder med en gift man eller kvinna med förhoppningen att h*n ska vara otrogen. För det är väl vad du menar med baktanke?

Jag har aldrig varit med om att någon har betett sig så mot mig eller min man. Jag har aldrig haft skäl att misstänka att någon arrangerat en fest eller middag med det syftet.

Att någon kan bli intresserad av en, eller att en del jagar upptagna, visst. Eller att vissa är sjukligt svartsjuka.

Men inte det du beskriver.

Att man ibland försöker para ihop singlar, eller nyskilda eller dylikt, är en annan sak.

Nä men det är väl toppen att du inte upplevt det eller har någon erfarenhet av sånt beteende. Grattis liksom.

Men det låter väl naivt att tro att sådana illvilliga personer inte förekommer. Det kan handla om att man tex vill förstöra för ett par pga att man inte gillar den respektive eller att man bara gillar att skapa drama. Sådana finns det tyvärr massor av.

• Elin pelin

Jag har inte orkat läsa alla svar, men baserat på infon så tycker jag inte att det är konstigt att kusinen bjuder in dig och vill att du tar med en gammal gemensam kompis, hur kul är det för frun att sälja med som 5e hjulet när ni kommer prata gamla minnen. 
    Jag tror det är väldigt viktigt för förhållandet att göra saker separat men det låter som du fru är orolig för något mer. Har hon varit med om otrohet, har ho och kusinen varit ovänner innan?

Prata med din fru, fråga vad som ligger bakom och bemöt eventuella känslor utan att förminska henne så löser det sig säkert.

• SommarOchSolVårochBlommor

10 års äktenskap och frun hotar med skilsmässa innan du ens hunnit svara på fest inbjudan?

Ni behöver prata. Är inte din fru (och alltid varit) svartsjuk av sig så är något fel. 

I bästa fall har hon alltid varit svartsjuk och går snabbt upp i varv. Annars ligger något annat bakom (man känner andra som man känner sig själv, hon har funderat på skilsmässa och exploderar med det vid minsta motgång etc)

• Anonym (Mannen)

Din fru överreagerar men du behöver ändå bry dig om hennes åsikt. Sen kan det finnas någon rimlig anledning till hennes reaktion. Exempelvis att ni inte haft så mycket egentid eller du inte gett henne tillräckligt med bekräftelse. Men då är det egentligen inte att du går på "festen" som är problemet. Jag skulle inte ens kalla det för fest om man är fyra personer. 

Vad du ska göra vet jag inte mer än att du och din fru borde prata om vad ni känner och även lyssna på varandra.

• Anonym (Natalie)

Jag tycker det är självklart att man får gå på fest utan partnern. Jag är inte gift men har sambo och vi väntar vårt andra gemensamma barn tillsammans (jag har barn sen innan också). Han går ofta ut eller går på fester utan mig , jag är oftast hemma med barnen men ibland går jag på fest utan honom också. 

Handlar det om att hon är sårad för att hon inte är bjuden? Det kan jag förstå på ett sätt även om jag tycker att hon överreagerade. Eller är det att hon tycker att du helt enkelt aldrig får gå på fest utan henne även om det hade varit så att hon var bjuden men inte kunde komma? 

Hade min sambos släkting sagt uttryckligen att jag inte får följa med på en fest hade jag såklart blivit ledsen och helst inte velat att han gick heller. Men om det bara är så att han är bjuden och de inte har nämnt mig och jag kanske ändå skulle vara hemma med barnen eller göra något annat hade det inte gjort något. 

Svar på tråden Övertramp eller ej, gå på "fest" som gift?