• Anonym (Frågande)

Övertramp eller ej, gå på "fest" som gift?

Hej,
    Denna fråga är ställd bara för att jag behöver veta vad som anses okej, så jag vet om jag gjort ett övertramp eller inte.

Jag är närmare 40, gift sedan 10 år, har flera barn med min fru, båda bra jobb, hus mm.

En kvinnlig kusin till mig, som jag återupptagit kontakten med sen några år tillbaka hörde av sig och undrade om jag ville komma över på middag och vin nästa helg. (hennes barn och man skulle iväg till mormor/morfar) Hon hade bjudit in någon väninna och undrade om jag kunde ta med en gammal gemensam bekant som hon inte träffat på mkt länge, men hon vet att jag har kontakt med honom. (Hon är väldigt social).
    Värt att nämna är att jag och kusinen var som bästa vänner under senare tonåren och unga vuxenlivet.

Jag som sällan umgås med andra tyckte det lät trevlig och nämner det för min fru.

Min fru blir riktigt förbannad och höjer rösten mm. Hon talar om för mig att det är sjukt, framför allt att min kusin är en idiot där man inte bjuder in endast den ene parten. Hon vill nu aldrig mer träffa henne och anser att hon är "dum i huvudet" och jag med. Lika så jag, då man är gift kan man inte gå på "fest" där det finns singlar av motsatt kön. Hemmafester är intima och det flörtas mm. Jag fick gå om jag ville men då skulle jag få skriva under skilsmässopapper när jag kom hem.

Jag blev helt ställd och visste inte hur jag skulle reagera. Tyckte bara det skulle vara trevligt men jag erkänner att jag kan ha lite annorlunda uppfattning om saker och ting.

Är det ett övertramp att göra något sådant när man är gift sedan länge, eller överreagerar min fru?

Jag har ingen aning.

• Svar på tråden Övertramp eller ej, gå på "fest" som gift?
  • Anonym (Halvsvensk man/Rob)

Jag hittade på den här tråden och ni gick på det, igen. Vad lättlurade människor är. 

• glockenbach

Jag tolkar det bara som att kusinen är social och vill träffa dig och de andra. Kanske tänker att ni borde kunna ha trevligt ihop och hitta gemensamma samtalsämnnen? hon kanske ser någon yrkesmässig koppling eller att ni har samma hobby eller humor Och det är därför hon vill koppla ihop er? Eller att ni är några trevliga personer som hon själv har lust att träffa? 

Jag skulle aldrig i mitt liv misstänka att det var ?dejt? om någon bjöd mig och andra gifta personer på middag? Låter som man är extremt misstänksamt lagd i så fall. (En del är f.ö. mer misstänksamma mot folk och deras avsikter enligt vetenskapen.)

och varför hon inte bjöd din fru? hon tänkte väl inte på det? Känner inte henne och tänker att det inte blir lika kul / har inte samma gemensamma samtalsämnen? Din fru kanske inte är ett socialt geni med tanke på det du berättar? Hon kanske inte har plats, inte orkar med för stort gäng?? (Jag är personligen emot iden om parmiddagar och att man inte ska kunna bjuda hem någon man gillar utan att dens partner ska släpas med och antagligen göra umgänget lite tråkigare.)

• glockenbach
    Anonym (Halvsvensk man/Rob) skrev 2024-10-28 02:31:17 följande:

Jag hittade på den här tråden och ni gick på det, igen. Vad lättlurade människor är. 

Det var konstigt gjort. Men tänk vilken intressant diskussion det blev och vad hjälpsamma folk är?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Blipp) skrev 2024-10-27 16:24:06 följande:

Nä men det är väl toppen att du inte upplevt det eller har någon erfarenhet av sånt beteende. Grattis liksom.

Men det låter väl naivt att tro att sådana illvilliga personer inte förekommer. Det kan handla om att man tex vill förstöra för ett par pga att man inte gillar den respektive eller att man bara gillar att skapa drama. Sådana finns det tyvärr massor av.

Att inte alla är att lita på och att det finns idioter har jag självklart upplevt, det har väl alla.

Men jag har inte upplevt, eller ens hört talas om, det du skriver. Inte i betydelsen att det skulle vara medvetet och planerat. Hur fick ni reda på detta? Att det inte bara var en tanklös grej? 
    Anonym (Halvsvensk man/Rob) skrev 2024-10-28 02:31:17 följande:

Jag tror dig inte, den här tråden känns äkta.

Jag tror att du bara vill ha uppmärksamhet, det är därför du skriver så här i trådar, eller startar egna trådar för att provocera. 
  • Anonym (Blipp)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-28 07:20:04 följande:
    Att inte alla är att lita på och att det finns idioter har jag självklart upplevt, det har väl alla.

Men jag har inte upplevt, eller ens hört talas om, det du skriver. Inte i betydelsen att det skulle vara medvetet och planerat. Hur fick ni reda på detta? Att det inte bara var en tanklös grej? 
    Vaddå "fick reda på"? Det var extremt uppenbart i mitt fall. Så igen: grattis till dig att du inte upplevt sånt. 
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-28 07:22:17 följande:
    Jag tror dig inte, den här tråden känns äkta.

Jag tror att du bara vill ha uppmärksamhet, det är därför du skriver så här i trådar, eller startar egna trådar för att provocera. 
    Tråden är äkta, det där verkar vara någon som har för mycket fritid..
  • Anonym (Frågande)
    glockenbach skrev 2024-10-28 06:23:26 följande:

Jag tolkar det bara som att kusinen är social och vill träffa dig och de andra. Kanske tänker att ni borde kunna ha trevligt ihop och hitta gemensamma samtalsämnnen? hon kanske ser någon yrkesmässig koppling eller att ni har samma hobby eller humor Och det är därför hon vill koppla ihop er? Eller att ni är några trevliga personer som hon själv har lust att träffa? 

Jag skulle aldrig i mitt liv misstänka att det var ?dejt? om någon bjöd mig och andra gifta personer på middag? Låter som man är extremt misstänksamt lagd i så fall. (En del är f.ö. mer misstänksamma mot folk och deras avsikter enligt vetenskapen.)

och varför hon inte bjöd din fru? hon tänkte väl inte på det? Känner inte henne och tänker att det inte blir lika kul / har inte samma gemensamma samtalsämnen? Din fru kanske inte är ett socialt geni med tanke på det du berättar? Hon kanske inte har plats, inte orkar med för stort gäng?? (Jag är personligen emot iden om parmiddagar och att man inte ska kunna bjuda hem någon man gillar utan att dens partner ska släpas med och antagligen göra umgänget lite tråkigare.)

Ungefär så jag tänker kring med med, hon är supersocial med mina mått mätt iaf.
    Anonym (Frågande) skrev 2024-10-28 08:55:45 följande:
    Tråden är äkta, det där verkar vara någon som har för mycket fritid..
    Japp, alldeles för mycket, med tanke på hans närvaro i forumet och vad han skriver.
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-10-28 00:49:25 följande:

Din fru överreagerar men du behöver ändå bry dig om hennes åsikt. Sen kan det finnas någon rimlig anledning till hennes reaktion. Exempelvis att ni inte haft så mycket egentid eller du inte gett henne tillräckligt med bekräftelse. Men då är det egentligen inte att du går på "festen" som är problemet. Jag skulle inte ens kalla det för fest om man är fyra personer. 

Vad du ska göra vet jag inte mer än att du och din fru borde prata om vad ni känner och även lyssna på varandra.

Så är det också, vi har inte mkt egentid med alla barn, jobb osv osv. 
    Däremot så tycker inte jag inte att andra relationer ska behöva stå tillbaka för det. Givetvis skulle jag alltid prioritera tid med min fru, men att undvika annat bara för att man inte får till den tiden tycker jag är fel
    Anonym (Blipp) skrev 2024-10-28 07:52:45 följande:
    Vaddå "fick reda på"? Det var extremt uppenbart i mitt fall. Så igen: grattis till dig att du inte upplevt sånt. 
    Jag har kanske upplevt sånt, eller något åt det hållet, utan att märka det. Men ?extremt? uppenbart har det aldrig varit. Men var det så i ett fall, förstår jag din skepsis mot dylika sammankomster.
  • Anonym (Kvinna)

Två män och två kvinnor på middag är inte en "fest". Konstigt upplägg som jag också hade reagerat lite på, men samtidigt litar jag på min man så han hade fått gå.

Bjud med fler människor så att det verkligen inte kan uppfattas som pardejt. Eller säg till kusinen att du gärna kommer om din fru är bjuden.

• Ascendere
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-10-28 12:06:16 följande:

Två män och två kvinnor på middag är inte en "fest". Konstigt upplägg som jag också hade reagerat lite på, men samtidigt litar jag på min man så han hade fått gå.

Bjud med fler människor så att det verkligen inte kan uppfattas som pardejt. Eller säg till kusinen att du gärna kommer om din fru är bjuden.

Håller med, även om det inte är tänkt som en ren dubbeldejt som slutar med ett par i vardera sovrum så ÄR det ett märkligt upplägg och man borde inse hur det kommer att uppfattas så för utomstående. 
Svar på tråden Övertramp eller ej, gå på "fest" som gift?