• Anonym (Frågande)

Övertramp eller ej, gå på "fest" som gift?

Hej,
    Denna fråga är ställd bara för att jag behöver veta vad som anses okej, så jag vet om jag gjort ett övertramp eller inte.

Jag är närmare 40, gift sedan 10 år, har flera barn med min fru, båda bra jobb, hus mm.

En kvinnlig kusin till mig, som jag återupptagit kontakten med sen några år tillbaka hörde av sig och undrade om jag ville komma över på middag och vin nästa helg. (hennes barn och man skulle iväg till mormor/morfar) Hon hade bjudit in någon väninna och undrade om jag kunde ta med en gammal gemensam bekant som hon inte träffat på mkt länge, men hon vet att jag har kontakt med honom. (Hon är väldigt social).
    Värt att nämna är att jag och kusinen var som bästa vänner under senare tonåren och unga vuxenlivet.

Jag som sällan umgås med andra tyckte det lät trevlig och nämner det för min fru.

Min fru blir riktigt förbannad och höjer rösten mm. Hon talar om för mig att det är sjukt, framför allt att min kusin är en idiot där man inte bjuder in endast den ene parten. Hon vill nu aldrig mer träffa henne och anser att hon är "dum i huvudet" och jag med. Lika så jag, då man är gift kan man inte gå på "fest" där det finns singlar av motsatt kön. Hemmafester är intima och det flörtas mm. Jag fick gå om jag ville men då skulle jag få skriva under skilsmässopapper när jag kom hem.

Jag blev helt ställd och visste inte hur jag skulle reagera. Tyckte bara det skulle vara trevligt men jag erkänner att jag kan ha lite annorlunda uppfattning om saker och ting.

Är det ett övertramp att göra något sådant när man är gift sedan länge, eller överreagerar min fru?

Jag har ingen aning.

• Svar på tråden Övertramp eller ej, gå på "fest" som gift?
  • Anonym (Blipp)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-27 08:39:51 följande:
    Hur får du det till att det är en blind date?

Man brukar inte gå på date som gift, och en middag med flera är ingen date.

Det enda man möjligen kan ifrågasätta är varför TS fru inte blev medbjuden.
    Oh tillägg: just blind dates är inte helt ovanligt att det sker i sällskap med de vänner som tussar ihop en. Har varit på en del sådana själv. Det kan definitivt vara en dejt även om fler är med.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Blipp) skrev 2024-10-27 08:45:32 följande:

Ganska enkelt: de är två män som ska träffa två kvinnor varav flera av de inblandade inte träffat varandra förut.

Nej det är korrekt, man brukar inte gå på dejt som gift, troligen är det därför ts fru reagerar som hon gör. 

Menar du på allvar att gifta inte kan gå på middagar utanför äktenskapet - ens med en släkting - utan att det räknas som en date? 

Det är uppenbarligen ingen parmiddag. Nästan alla i tråden fattar det utom du. Sen tycker man att kusinen kanske borde ha bjudit med TS fru, men det är en annan sak.

Hade det varit ok med tre män och en kvinna? Tre kvinnor och en man? Hur gör bisexuella? Får de inte gå på middag alls? Hos släktingar eller vänner.

• Anonym (Blipp)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-10-27 08:49:03 följande:
    Tack för input, jag tolkar det verkligen inte som en blind date. Jag hade skulle inte vara emot att ta med min fru dit heller för den delen.

Om det varit en gemensam manlig vän, vars fru var bortrest, och han inte bjöd in min fru, hade det varit annorlunda? Om han även bjudit in en kvinnlig vän.
    Om han bjöd in en kvinnlig vän hade det varit exakt samma sak. Hade han bjudit in en manlig vän hade det inte varit samma sak.Förutsättningen här är då att du är heterosexuell.
  • Anonym (Blipp)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-27 08:51:24 följande:

Menar du på allvar att gifta inte kan gå på middagar utanför äktenskapet - ens med en släkting - utan att det räknas som en date? 

Det är uppenbarligen ingen parmiddag. Nästan alla i tråden fattar det utom du. Sen tycker man att kusinen kanske borde ha bjudit med TS fru, men det är en annan sak.

Hade det varit ok med tre män och en kvinna? Tre kvinnor och en man? Hur gör bisexuella? Får de inte gå på middag alls? Hos släktingar eller vänner.

De premisserna är märkliga. 

Åh neeeej håller inte alla med mig, buhuuu vad jobbigt, då måste jag ju genast byta åsikt så att jag tycker likadant som alla andra. 

Du fattar säkert också att uppsättningen: två män och två kvinnor är annorlunda än de andra du beskriver? Eller är du helt främmande för social dynamik?

• Anonym (Nu)

Ts är gift, kusinen är gift, den bekanta är gift. Så åtminstone tre utav fyra är upptagna.
    Kusinen har inte bjudit någon annan äkta hälft så då hade de ju vart konstigt om Ts fru hade fått hänga med. Kusinens man är inte ens själv hemma. Kusinen ville väl bara träffa sina vänner och ta upp kontakten igen med Ts osv . 

• Anonym (Frågande)
    Anonym (Nu) skrev 2024-10-27 08:54:32 följande:

Ts är gift, kusinen är gift, den bekanta är gift. Så åtminstone tre utav fyra är upptagna.
    Kusinen har inte bjudit någon annan äkta hälft så då hade de ju vart konstigt om Ts fru hade fått hänga med. Kusinens man är inte ens själv hemma. Kusinen ville väl bara träffa sina vänner och ta upp kontakten igen med Ts osv . 

Ps. Vi be har redan tagit upp kontakten för några år sedan. Hon och hennes man har varit på middag hos oss, har träffat henne flera ggr med. Inte ofta men inte så att detta tillfället är för att "ta upp kontakten"
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-10-27 08:41:10 följande:
    Nej det har hon inte, och sen här tråden är inte till för att diskutera min fru. Den är till för min skull, för jag blev så osäker på situationen. 
    Fast din fru beter sig som hon har problem. Som du ser i tråden kan man ha olika åsikter om vad som är lämpligt, men din fru överreagerar å det grövsta. Det är svårt att ge dig råd utan att nämna detta. Varifrån kommer hennes starka reaktion? Varför börjar hon gorma och hota med skilsmässa?

Det är ingen normal reaktion oavsett om man tycker att det är lämpligt att du går på middagen eller inte. Här har du alltså ditt svar. Din fru får tycka vad hon vill, men du har rätten på din sida.
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-27 08:57:21 följande:
    Fast din fru beter sig som hon har problem. Som du ser i tråden kan man ha olika åsikter om vad som är lämpligt, men din fru överreagerar å det grövsta. Det är svårt att ge dig råd utan att nämna detta. Varifrån kommer hennes starka reaktion? Varför börjar hon gorma och hota med skilsmässa?

Det är ingen normal reaktion oavsett om man tycker att det är lämpligt att du går på middagen eller inte. Här har du alltså ditt svar. Din fru får tycka vad hon vill, men du har rätten på din sida.
    Vi har haft en motig relation senaste åren. Talet om skilsmässa har varit uppe förut men känner att vi tagit oss förbi det. Jag vill bara inte att tråden ska skifta fokus från frågeställningen.
  • Anonym (Man 9)

Brukar ja va en bra sak som ja gör vänd på frågan innan du ställer sen , har du varit ok med tvärtt om ?!

• Anonym (K)

Hmm, det finns många aspekter här men generellt så överreagerar din fru. Med det sagt har hon inte 100 % fel heller. Ja, det flörtas på hemmafester och det låter mer som en dubbeldejt av något slag när din kusin bjuder in en främmande kvinna. Om ni hade varit ett kompisgäng där alla kände varandra så vore det annorlunda. Är din kusin intresserad av killen du skulle ta med? Tänkte hon tussa ihop sin kompis med honom? Eller är hennes kompis förtjust i dig?

Nej, man måste inte bjuda in båda i ett par om man ska umgås i ett kompisgäng, men märkligt att ha en middag för fyra på det där sättet. Däremot måste man inte hota med skilsmässa. Man gör det bara, om det stör så förbannat mycket. Man behöver inte hota en man, han tar sina egna beslut och väljer han fel så vet man att han inte tänker likadant om relationen som en själv. Lika bra att skilja sig då.

Du kanske borde vända på saken och säga till din fru att om hon EN enda gång till hotar med skilsmässa så skriver du ut papper själv och gör slag i saken. Hot av det där slaget är bara till för att styra, kontrollera, skrämma och klämma till partnern så hen gör som man säger.

Svar på tråden Övertramp eller ej, gå på "fest" som gift?