Inlägg från: Anonym (Frågande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frågande)

Övertramp eller ej, gå på "fest" som gift?

Hej,
    Denna fråga är ställd bara för att jag behöver veta vad som anses okej, så jag vet om jag gjort ett övertramp eller inte.

Jag är närmare 40, gift sedan 10 år, har flera barn med min fru, båda bra jobb, hus mm.

En kvinnlig kusin till mig, som jag återupptagit kontakten med sen några år tillbaka hörde av sig och undrade om jag ville komma över på middag och vin nästa helg. (hennes barn och man skulle iväg till mormor/morfar) Hon hade bjudit in någon väninna och undrade om jag kunde ta med en gammal gemensam bekant som hon inte träffat på mkt länge, men hon vet att jag har kontakt med honom. (Hon är väldigt social).
    Värt att nämna är att jag och kusinen var som bästa vänner under senare tonåren och unga vuxenlivet.

Jag som sällan umgås med andra tyckte det lät trevlig och nämner det för min fru.

Min fru blir riktigt förbannad och höjer rösten mm. Hon talar om för mig att det är sjukt, framför allt att min kusin är en idiot där man inte bjuder in endast den ene parten. Hon vill nu aldrig mer träffa henne och anser att hon är "dum i huvudet" och jag med. Lika så jag, då man är gift kan man inte gå på "fest" där det finns singlar av motsatt kön. Hemmafester är intima och det flörtas mm. Jag fick gå om jag ville men då skulle jag få skriva under skilsmässopapper när jag kom hem.

Jag blev helt ställd och visste inte hur jag skulle reagera. Tyckte bara det skulle vara trevligt men jag erkänner att jag kan ha lite annorlunda uppfattning om saker och ting.

Är det ett övertramp att göra något sådant när man är gift sedan länge, eller överreagerar min fru?

Jag har ingen aning.

• Svar på tråden Övertramp eller ej, gå på "fest" som gift?
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Henny) skrev 2024-10-27 08:31:50 följande:

Känner din fru och din kusin varandra? 

Ja de känner varandra litegrann
  • Anonym (Frågande)
    Aliona skrev 2024-10-27 08:36:09 följande:

Om det är en blind date så gissar jag att det är kusinens väninna och den gamla bekanta som ska fixas ihop. 

Sen behöver det inte vara en date alls. 

Njae den gamla bekanta är också gift. Är inte en blind date.
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (S) skrev 2024-10-27 08:36:49 följande:

Lite annorlunda upplägg från kusinens sida. Varför är inte din fru medbjuden? Det hade gjort det hela okej.

Vet inte varför hon ej är medbjuden, ev. för att hennes man är bortrest och det därför inte är en parträff?
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-27 08:37:58 följande:

Har din fru psykiska problem, eller ligger det något annat bakom?

Hon kan ogilla att du går och undra varför hon inte blev medbjuden. Men att börja gorma och hota med skilsmässa är sjukt. Inte heller kan hon förbjuda dig att träffa din kusin.

Brukar hon reagera så där för saker? 

Nej det har hon inte, och sen här tråden är inte till för att diskutera min fru. Den är till för min skull, för jag blev så osäker på situationen. 
  • Anonym (Frågande)
    Hjelm skrev 2024-10-27 08:39:26 följande:

Låter som en extremt överdriven reaktion från din fru, samtidigt som jag också tycker att det låter märkligt att din kusin bjuder bara dig och inte din fru också när det ändå låter som att hon tänkt sig något slags parmiddag.

Varför slutade du någonsin ha kontakt med din kusin om ni var bästa vänner? Förståeligt att man glider ifrån varandra som vanliga vänner, men släkten brukar man ju ha lättare hålla kontakt med.

Är ingen parmiddag. Hon hade bjudit in en av sina vänner, och undrade om jag ville komma och ta med mig en vän. Hennes man skulle inte vara hemma.
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-10-27 08:41:53 följande:

Jag tolkar det också som en blind date och jag hade inte gillat det alls om jag var ts fru. Kusinen gör nog detta medvetet och även ts VET vad det är fråga om. Kusinen borde SJÄLVKLART bjudit ts OCH frun på en sån middag, hon beter sig väldigt märkligt. 

Är det så att kusinen ogillar din fru av nån anledning ts?

Gå på din dejt och skriv på pappret när du kommer hem. Helt rätt beslut av din fru!

Tack för input, jag tolkar det verkligen inte som en blind date. Jag hade skulle inte vara emot att ta med min fru dit heller för den delen.

Om det varit en gemensam manlig vän, vars fru var bortrest, och han inte bjöd in min fru, hade det varit annorlunda? Om han även bjudit in en kvinnlig vän.
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Nu) skrev 2024-10-27 08:54:32 följande:

Ts är gift, kusinen är gift, den bekanta är gift. Så åtminstone tre utav fyra är upptagna.
    Kusinen har inte bjudit någon annan äkta hälft så då hade de ju vart konstigt om Ts fru hade fått hänga med. Kusinens man är inte ens själv hemma. Kusinen ville väl bara träffa sina vänner och ta upp kontakten igen med Ts osv . 

Ps. Vi be har redan tagit upp kontakten för några år sedan. Hon och hennes man har varit på middag hos oss, har träffat henne flera ggr med. Inte ofta men inte så att detta tillfället är för att "ta upp kontakten"
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-27 08:57:21 följande:
    Fast din fru beter sig som hon har problem. Som du ser i tråden kan man ha olika åsikter om vad som är lämpligt, men din fru överreagerar å det grövsta. Det är svårt att ge dig råd utan att nämna detta. Varifrån kommer hennes starka reaktion? Varför börjar hon gorma och hota med skilsmässa?

Det är ingen normal reaktion oavsett om man tycker att det är lämpligt att du går på middagen eller inte. Här har du alltså ditt svar. Din fru får tycka vad hon vill, men du har rätten på din sida.
    Vi har haft en motig relation senaste åren. Talet om skilsmässa har varit uppe förut men känner att vi tagit oss förbi det. Jag vill bara inte att tråden ska skifta fokus från frågeställningen.
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Man 9) skrev 2024-10-27 09:00:57 följande:

Brukar ja va en bra sak som ja gör vänd på frågan innan du ställer sen , har du varit ok med tvärtt om ?!

Ja det hade jag, utan att tveka.
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (K) skrev 2024-10-27 09:02:47 följande:

Hmm, det finns många aspekter här men generellt så överreagerar din fru. Med det sagt har hon inte 100 % fel heller. Ja, det flörtas på hemmafester och det låter mer som en dubbeldejt av något slag när din kusin bjuder in en främmande kvinna. Om ni hade varit ett kompisgäng där alla kände varandra så vore det annorlunda. Är din kusin intresserad av killen du skulle ta med? Tänkte hon tussa ihop sin kompis med honom? Eller är hennes kompis förtjust i dig?

Nej, man måste inte bjuda in båda i ett par om man ska umgås i ett kompisgäng, men märkligt att ha en middag för fyra på det där sättet. Däremot måste man inte hota med skilsmässa. Man gör det bara, om det stör så förbannat mycket. Man behöver inte hota en man, han tar sina egna beslut och väljer han fel så vet man att han inte tänker likadant om relationen som en själv. Lika bra att skilja sig då.

Du kanske borde vända på saken och säga till din fru att om hon EN enda gång till hotar med skilsmässa så skriver du ut papper själv och gör slag i saken. Hot av det där slaget är bara till för att styra, kontrollera, skrämma och klämma till partnern så hen gör som man säger.

Jag vet ej vem kompisen hennes är, för allt jag vet kanske hon är gift också. Min kusin är mkt social och även hennes man. De går ofta ut på krogen och annat på varsitt håll med vänner och bekanta.
    Min kusin är DEFINITIVT INTE intresserad av vår gemensamma bekanta på det sättet. Jag tror säkerligen att hon bara vill ha en liten trevlig social tillställning med vem än som vill komma. Hade jag föreslagit för henne att jag kan ta med min fru tror jag att hon hade sagt "absolut, självklart" direkt.
  • Anonym (Frågande)

Nu dök en till fråga upp.
    Jag ser att det finns olika "läger" här. Men många tycker ändå det var fel av min kusin att inte bjuda in min fru, vilket jag nu kan förstå. Även om jag själv inte hade reagerat alls om situationen var ombytt och jag inte var medbjuden.

Är jag naiv och blind som inte borde förstått detta från första början, och nekat inbjudan och inte ens tagit upp det med min fru?

Ps. Jag är en person som tar saker för vad de är, jag funderar inte över bakomliggande orsaker, gör tolkningar mm. och missar ofta sådant som andra ser on en självklarhet.

• Anonym (Frågande)

Tack för alla svar. Känner ändå att jag fått en nyanserad bild och tror jag vet hur jag ska tacka det.
    Jag tar det som en situation där man faktiskt får ge och ta lite.
    En överreaktion men ändå en underliggande osäkerhet som behöver pratas om.

• Anonym (Frågande)
    Anonym (K) skrev 2024-10-27 11:19:56 följande:
    Ja, ni behöver prata. Men vad har du tänkt säga, vad är din inställning? Och tänker du fortfarande att du ska gå på middagen eller inte, och varför isf?
    Jag tänker självklart inte åka på middagen efter som det påverkade min fru väldigt negativt, oavsett vem som har rätt i sak.

Jag behöver ta reda på om det är så att det finns en oro över att jag är otrogen, eller om det endast handlar om att hon inte var bjuden. Jag tror det är en kombination av båda. Jag tänker att det behöver redas ut, men också en diskussion kring reaktionen. Jag tycker inte den är okej och jag förtjänar den inte. Är man missnöjd med något så pratar man om det. 
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Daisy) skrev 2024-10-27 11:24:44 följande:

Fyra gräsänkor/änklingar ska käka middag och deras partners är inte bjudna?

Jag har full förståelse för ts fru.
    Hade kanske inte tagit ut skilsmässa men hade inte pratat med karlfan på minst ett par veckor.

En vänligt ställd fråga, har du blivit utsatt för otrohet?

Bara funderar på om de som blivit utsatta för det tänker annorlunda än de som inte har.
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Daisy) skrev 2024-10-27 11:36:04 följande:
    Nej, inte vad jag vet.
    Jag tycker helt enkelt inte att man bjuder ena halvan av ett etablerat par.
    Okej, jag personligen skulle inte heller bjuda endast ena parten av ett etablerat par. Men jag hade inte reagerat om någon annan valde att inte göra det.
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Daisy) skrev 2024-10-27 11:41:30 följande:
    Det finns såklart undantag, som tjej/grabbkvällar.
    Men inte annars.

Jo förresten, jobbfester också. Där bjuds inte respektive, inte hos oss iaf.
    Och ingen reagerar på någon som går på "jobbfest", trots att de brukar vara blöta och folk från båda könen
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Blipp) skrev 2024-10-27 11:57:21 följande:

Ha även med i tanke att hon kanske inte nödvändigtvis tror att du skulle vara otrogen utan att det kanske är mer principen med den konstiga setupen, att din kusin bjuder in till en så udda middag och att du inte fattar att du "borde" tackat nej. 

Av egen erfarenhet: min man blev bjuden av sin kompis att ta en öl med kompisen, hans ex och en kompis till henne. Min man tackade nej för han fattade vad baktanken med det hela var. Jag blev såklart inte sur på min man och jag tror inte heller han skulle varit otrogen om han hade gått MEN jag är fortfarande inte direkt positivt inställd till den här vännen som försökte sig på ett sånt stunt. 

Det kan jag förstå om det fanns en baktanke med det hela. I det här fallet är jag så säker man kan vara, med felmarginal, att det inte finns någon baktanke alls. Men jag förstår vad du menar absolut.
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-28 07:22:17 följande:
    Jag tror dig inte, den här tråden känns äkta.

Jag tror att du bara vill ha uppmärksamhet, det är därför du skriver så här i trådar, eller startar egna trådar för att provocera. 
    Tråden är äkta, det där verkar vara någon som har för mycket fritid..
  • Anonym (Frågande)
    glockenbach skrev 2024-10-28 06:23:26 följande:

Jag tolkar det bara som att kusinen är social och vill träffa dig och de andra. Kanske tänker att ni borde kunna ha trevligt ihop och hitta gemensamma samtalsämnnen? hon kanske ser någon yrkesmässig koppling eller att ni har samma hobby eller humor Och det är därför hon vill koppla ihop er? Eller att ni är några trevliga personer som hon själv har lust att träffa? 

Jag skulle aldrig i mitt liv misstänka att det var ?dejt? om någon bjöd mig och andra gifta personer på middag? Låter som man är extremt misstänksamt lagd i så fall. (En del är f.ö. mer misstänksamma mot folk och deras avsikter enligt vetenskapen.)

och varför hon inte bjöd din fru? hon tänkte väl inte på det? Känner inte henne och tänker att det inte blir lika kul / har inte samma gemensamma samtalsämnen? Din fru kanske inte är ett socialt geni med tanke på det du berättar? Hon kanske inte har plats, inte orkar med för stort gäng?? (Jag är personligen emot iden om parmiddagar och att man inte ska kunna bjuda hem någon man gillar utan att dens partner ska släpas med och antagligen göra umgänget lite tråkigare.)

Ungefär så jag tänker kring med med, hon är supersocial med mina mått mätt iaf.
Svar på tråden Övertramp eller ej, gå på "fest" som gift?