• Anonym (Mamsell)

Skuldkänslor över förskolan

Har en snart 2,5 årig storebror och en 3,5 månaders lillebror hemma. Gjorde kanske ngt opsykologiskt som skolade in storebror när lillebror var knappt två månader. Det kanske blev för mkt omställningar. Inskolningen tog fyra veckor inkl en veckas förkylning. Fröknarna tycker det går bra men han är fortfarande ledsen när jag lämnar på morgonen och säger hela morgonen innan vi kommer dit att han ej vill vara där. Han är okej snabbt efter vi sagt hejdå enl fröknarna men det känns ändå jobbigt. Är där 6h /d. Det har nu gått 7 v totalt på förskolan. 

Lillebror i sin tur har kolik som kanske börjar gå över men sover fortfarande bara på mig/ i sele vilket gör det extra svårt att ha två hemma. 

Tycker det är så svårt att ha storebror på förskolan när han så tydligt säger att han inte vill vara där även om fröknarna tkr det går bra men jag orkar samtidigt inte ha båda hela dagarna.

Hur ska jag tänka? Ngn som haft det liknande? Har det blivit lättare? 

• Svar på tråden Skuldkänslor över förskolan
  • Anonym (Va)
    Anonym (Beata) skrev 2024-10-29 11:45:55 följande:
    Då vabbar man tills man kan få ut föräldrapenning. 
    Vabba friska barn?
  • Anonym (Beata)
    Anonym (Va) skrev 2024-10-29 11:53:41 följande:
    Vabba friska barn?
    Ja, när den som skulle ha tagit hand om barnet är sjuk kan någon annan vabba. 
  • Anonym (Beata)
    Anonym (Va) skrev 2024-10-29 11:52:36 följande:
    Nej, det är inte vad TS skriver. Ts skriver att barnet är ledset vid lämning men har det bra på dagen. Dvs en extremt vanlig reaktion i den åldern. Läs om.

Och du tycker alltså ändå det är bättre att mamman ska bli sjukskriven för att ha två barn hemma på heltid trots att alternativ finns, så att pappan måste vara hemma och familjens buffert äts upp - än att barnet är några h om dagen på förskola?

Anser du alltså att alla vuxna ska ha råd att leva på en halv lön ihop på 2 pers för att man ska få skaffa barn?
    Det är TS som tycker att det är problematiskt att barnet är i förskolan. Det är själva ämnet för tråden. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Beata) skrev 2024-10-29 11:57:01 följande:
    Nej, inte om barnet är under åtta månader. 
  • Anonym (Beata)
    Anonym (P) skrev 2024-10-29 12:15:34 följande:
    Nej, inte om barnet är under åtta månader. 

Aha, det visste jag inte. Vad dumt. De räknar väl med att man har dubbla dagar att ta ut då. Man har ju 60 såna. Sprider man ut det lite räcker de rätt långt, men dumt att tvinga föräldrar att göra så. Det slår ju mot barnet sen när det inte finns dagar kvar för lov, stängningsdagar mm. 

Jag har själv trasslat med olika kombinationer av vab, sjukskrivning, föräldraledighet. Det är ett gytter och i vissa situationer hamnar man i hål som samhällets skyddsnät inte täcker. Vi har levt på en deltidslön i ett halvår nu pga strul från FK. Det är därför jag ligger på så om att man måste ha ordning på ekonomin innan man får barn. Jag vet av egen bitter erfarenhet hur viktigt det är. 

• Anonym (Va)
    Anonym (Beata) skrev 2024-10-29 11:57:01 följande:
    Fast barnet är ju friskt?
  • Anonym (Va)
    Anonym (Beata) skrev 2024-10-29 12:36:22 följande:

Aha, det visste jag inte. Vad dumt. De räknar väl med att man har dubbla dagar att ta ut då. Man har ju 60 såna. Sprider man ut det lite räcker de rätt långt, men dumt att tvinga föräldrar att göra så. Det slår ju mot barnet sen när det inte finns dagar kvar för lov, stängningsdagar mm. 

Jag har själv trasslat med olika kombinationer av vab, sjukskrivning, föräldraledighet. Det är ett gytter och i vissa situationer hamnar man i hål som samhällets skyddsnät inte täcker. Vi har levt på en deltidslön i ett halvår nu pga strul från FK. Det är därför jag ligger på så om att man måste ha ordning på ekonomin innan man får barn. Jag vet av egen bitter erfarenhet hur viktigt det är. 

Fast det går ju inte att samhället ska täcka upp för att föräldrar inte vill låta sin 2,5-åring gå på förskola deltid för att få livet att gå ihop, utan hellre då blir utbrända, måsta leva på en halv lön etc och kanske få problem. När det som i TS fall kanske går att lösa just genom att ha barnet på förskolan deltid. Vid 2,5 års ålder.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Beata) skrev 2024-10-29 11:58:21 följande:
    Det är TS som tycker att det är problematiskt att barnet är i förskolan. Det är själva ämnet för tråden. 
    Ts funderar på det eftersom barnet är ledset vid lämning. Men du skrev att barnet mådde dåligt av det. I trådstarten står att barnet verkar trivas väl på förskolan.
  • Anonym (Beata)
    Anonym (Va) skrev 2024-10-29 12:39:09 följande:
    Fast barnet är ju friskt?

Ja, men ersättningen man söker heter ändå vab (om barnet är över 8 månader, har jag just fått lära mig). Så om den föräldralediga blir sjuk så kan den andra föräldern eller en släkting eller kompis rycka in och få ersättning för det. 

• Anonym (Va)
    Anonym (Beata) skrev 2024-10-29 13:08:06 följande:

Ja, men ersättningen man söker heter ändå vab (om barnet är över 8 månader, har jag just fått lära mig). Så om den föräldralediga blir sjuk så kan den andra föräldern eller en släkting eller kompis rycka in och få ersättning för det. 

Eller så har man barnet på förskolan som man får, och så blir man inte sjuk och så behöver man inte leva med usel ekonomi och en sjukskrivning.
  • Anonym (Beata)
    Anonym (Va) skrev 2024-10-29 13:28:53 följande:
    Eller så har man barnet på förskolan som man får, och så blir man inte sjuk och så behöver man inte leva med usel ekonomi och en sjukskrivning.
    Ja, det är en jättebra idé när det är möjligt. Men man kan ju bli sjuk av andra saker än att stressa halvt ihjäl sig. 
  • Anonym (Va)
    Anonym (Beata) skrev 2024-10-29 13:36:41 följande:
    Ja, det är en jättebra idé när det är möjligt. Men man kan ju bli sjuk av andra saker än att stressa halvt ihjäl sig. 
    Jo men nu var ju exakt det frågan i tråden med.
  • Anonym (Wow)
    Anonym (Va) skrev 2024-10-29 09:10:50 följande:
    Lillebror har alltså kolik som KANSKE börjat lägga sig, men han sover alltså bara på henne. Tycker du det låter som ett rimligt läge att just då ta på sig ett till barn hemma på heltid, där dagarna alltså för barnet enligt förskolan funkar fint på dagarna men barnet är ledset vid lämning? När ts säger att hon inte orkar det?

Det är ofta jättetufft att ha ett nyfött barn och en 2-3-åring hemma samtidigt om minsta inte är ovanligt bra på att sova under störning. Om man ska aktivera äldre på riktigt och inte låta skärmen roa barnet alltså. Stora springer runt, men behöver ändå hjälp med nästan allt. Kanske håller det på att bli blöjfritt och det blir mkt olyckor. Kanske går det på småsyskonet så du aldrig kan ha dem bredvid varann en sekund obevakat. Inte alls ovanligt. För TS med ett litet barn som sovit dåligt har hon också ackumulerad sömnbrist och stress av skrikande barn.
    Alltså ta det lugnt. mitt svar var inte till dig och hon startade en tråd av en anledning. Varken du eller jag kan säga vad hon SKA göra, utan bara erbjuda olika vinklar och tips. Hon tar emot det hon vill sen och gör det till sitt eget. Min son hade också kolik och sov på mig, ammade konstant vaken tid och gick inte att sätta ner alls. Det finns lösningar som passar mig, men som kanske inte passar dig. Hur som så var mina tips till henne och hon gör precis som hon vill, kan och orkar. 
Svar på tråden Skuldkänslor över förskolan