• Anonym (Mamsell)

Skuldkänslor över förskolan

Har en snart 2,5 årig storebror och en 3,5 månaders lillebror hemma. Gjorde kanske ngt opsykologiskt som skolade in storebror när lillebror var knappt två månader. Det kanske blev för mkt omställningar. Inskolningen tog fyra veckor inkl en veckas förkylning. Fröknarna tycker det går bra men han är fortfarande ledsen när jag lämnar på morgonen och säger hela morgonen innan vi kommer dit att han ej vill vara där. Han är okej snabbt efter vi sagt hejdå enl fröknarna men det känns ändå jobbigt. Är där 6h /d. Det har nu gått 7 v totalt på förskolan. 

Lillebror i sin tur har kolik som kanske börjar gå över men sover fortfarande bara på mig/ i sele vilket gör det extra svårt att ha två hemma. 

Tycker det är så svårt att ha storebror på förskolan när han så tydligt säger att han inte vill vara där även om fröknarna tkr det går bra men jag orkar samtidigt inte ha båda hela dagarna.

Hur ska jag tänka? Ngn som haft det liknande? Har det blivit lättare? 

• Svar på tråden Skuldkänslor över förskolan
  • Lönnsirap

Att ett barn vid lämning är ledset är verkligen inte något facit på hur förskoledagen fungerar.

Som förälder ingår det att göra bedömningen om vad som är "bäst" och rent krasst tycker jag att det är bra att faktiskt använda förskolan till just barnpassning om vardagen blir mycket bättre av det.

Visst kan det vara rimligt med att ta några extra lediga dagar, men anledningen till att kommuner tillåter föräldralediga att fa förskola är ju att ge visst utrymme.

Det är onödigt att hålla på och skuldbelägga TS för något som väldigt många barn gör på förskolan. Är ledsna vid lämning och sedan trivs. Det är min erfarenhet att alla barn i perioder faktiskt har det så. Precis som att vi vuxna inte alltid jublar första minuten på jobbet.

• Anonym (P)
    Anonym (Beata) skrev 2024-10-29 11:09:41 följande:
    Men nu beskriver du ju en helt annan situation. Du skrev att pappan var hemifrån tio timmar. Nu plötsligt var han hemma. Det är väldigt stor skillnad. 
    Du får nog läsa igen. Eller läsa Va:s förklaring. 
  • Anonym (MM)

När min son var 2,5 år hade han en period när han var jätteledsen och grät varje morgon när han lämnades på förskolan. Han blev snart glad igen när jag gått, och när jag hämtade honom var han på glatt humör och ville inte gå hem, för det var så kul där. Efter 3 månader eller så gick det över, han var glad på morgonen också. 

• Anonym (Beata)
    Anonym (Va) skrev 2024-10-29 11:09:57 följande:
    Varför tror du att det alltid är så enkelt. Partnern kan ju ha haft ett jobb som funkar bra för att familjen ska gå runt. 8 h jobb + 1 h enkel resväg är verkligen inte ovanligt, alla kan inte jobba hemma. De kanske inte heller tänkte gå ned i arbetstid innan behov sågs, och att gå ned i tid någon h per dag är inte ens säkert det skulle hjälpt.

Varför är alla så vansinnigt fientliga mot förskolor och daghem men alla andra slags avlastning går hur bra som helst/? 

Det jag menar är att om man inte har råd att tex mamman blir sjukskriven och pappan tar över ledigheten så har man inte råd att ha barn. Nu har den signaturen skrivit att pappan släppte jobbet och gick hem så fort det gick och det är ju typ det jag menar att man behöver ha möjlighet att göra. Det första inlägget tolkade jag som att pappan var borta i tio timmar trots att mamman gått in i väggen (jag vet en familj där pappan gjorde så, så det är inte ett omöjligt scenario). 

Jag är inte emot förskolor generellt, alla mina barn har gått i förskola, men TS skriver att barnet inte mår bra där, och då är det ju ett problem. 

• Anonym (Beata)
    Anonym (P) skrev 2024-10-29 11:18:58 följande:
    Du får nog läsa igen. Eller läsa Va:s förklaring. 

Jag förstår nu hur de gjorde, men i första inlägget, som var det jag besvarade, stod det att pappan hjälpte till så gott han kunde under omständigheten att han var borta nästan tio timmar om dagen. Jag fetmarkerade den meningen i citatet för att tydliggöra att det var just den grejen jag reagerade på. Sen har det framkommit att han tog ledigt och de hjälptes åt hemma. Jättebra! Men den infon fanns inte i inlägget jag besvarade. Där var två familjer beskrivna parallellt och det var inte tydligt vilken familj som hade gjort vad. I den ena familjen hade pappan sett till att mamman blivit sjukskriven (jättebra!), och då utgick jag från att i den andra familjen fortsatte pappan att jobba heltid. Det stod nämligen inget annat. 

• Anonym (P)
    Anonym (Beata) skrev 2024-10-29 11:34:37 följande:

Jag förstår nu hur de gjorde, men i första inlägget, som var det jag besvarade, stod det att pappan hjälpte till så gott han kunde under omständigheten att han var borta nästan tio timmar om dagen. Jag fetmarkerade den meningen i citatet för att tydliggöra att det var just den grejen jag reagerade på. Sen har det framkommit att han tog ledigt och de hjälptes åt hemma. Jättebra! Men den infon fanns inte i inlägget jag besvarade. Där var två familjer beskrivna parallellt och det var inte tydligt vilken familj som hade gjort vad. I den ena familjen hade pappan sett till att mamman blivit sjukskriven (jättebra!), och då utgick jag från att i den andra familjen fortsatte pappan att jobba heltid. Det stod nämligen inget annat. 

Tog ledigt? Hans fru sjukskrevs från sin föräldraledighet, så att han kunde ta över. Det går inte att ta ledigt hur som helst i arbetslivet. 
  • Anonym (Beata)
    Anonym (P) skrev 2024-10-29 11:36:48 följande:
    Tog ledigt? Hans fru sjukskrevs från sin föräldraledighet, så att han kunde ta över. Det går inte att ta ledigt hur som helst i arbetslivet. 
    Han tog föräldraledigt. Det har han rätt till enligt lag. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Beata) skrev 2024-10-29 11:39:28 följande:
    Han tog föräldraledigt. Det har han rätt till enligt lag. 
    Men inte från en dag till en annan. Vanligen är det två månader innan som man ska ansöka. 
  • Anonym (Beata)
    Anonym (P) skrev 2024-10-29 11:43:03 följande:
    Men inte från en dag till en annan. Vanligen är det två månader innan som man ska ansöka. 
    Då vabbar man tills man kan få ut föräldrapenning. 
  • Anonym (Va)
    Anonym (Beata) skrev 2024-10-29 11:23:18 följande:

Det jag menar är att om man inte har råd att tex mamman blir sjukskriven och pappan tar över ledigheten så har man inte råd att ha barn. Nu har den signaturen skrivit att pappan släppte jobbet och gick hem så fort det gick och det är ju typ det jag menar att man behöver ha möjlighet att göra. Det första inlägget tolkade jag som att pappan var borta i tio timmar trots att mamman gått in i väggen (jag vet en familj där pappan gjorde så, så det är inte ett omöjligt scenario). 

Jag är inte emot förskolor generellt, alla mina barn har gått i förskola, men TS skriver att barnet inte mår bra där, och då är det ju ett problem. 

Nej, det är inte vad TS skriver. Ts skriver att barnet är ledset vid lämning men har det bra på dagen. Dvs en extremt vanlig reaktion i den åldern. Läs om.

Och du tycker alltså ändå det är bättre att mamman ska bli sjukskriven för att ha två barn hemma på heltid trots att alternativ finns, så att pappan måste vara hemma och familjens buffert äts upp - än att barnet är några h om dagen på förskola?

Anser du alltså att alla vuxna ska ha råd att leva på en halv lön ihop på 2 pers för att man ska få skaffa barn?
Svar på tråden Skuldkänslor över förskolan