-
Jag är 30+. Misstänker att jag har adhd. Har två söner som har den diagnosen och tänker att det måste komma någonstans ifrån då deras pappa inte har det. Båda har adhd i kombinerad form nivå svår. De är snart i tonåren båda två och jag själv har under åren börjat fundera om jag själv har det.Jag har alltid varit otroligt strukturerad och ännu mer sedan barnen fick dessa svårigheter, men märker med ökade krav avseende både arbete och familjeliv att det är svårt för mig.Har alltid haft lätt för mig i skolan både grundskola, gymnasium och universitet tack vare mitt skarpa sinne. Har alltid varit den som gjort absolut minimum, aldrig pluggat till prov, inte suttit på en enda föreläsning under universitetsstudierna men ändå klarat kurserna galant. Tänker att jag är en sån där som "kommit undan" diagnos tack vare mitt skarpa sinne.När jag sedan kommit ut i arbete har jag alltid varit högpresterande. Gasen i botten. Desamma i familjelivet. Har fått ta mycket ansvar pga detta. Och jag märker att mina svårigheter kommer fram när det blir mycket. Svårt med struktur, gör saker i sista minuten. Arbetar utifrån tidspress och behöver typ stress och press för att få saker gjorda, men det tär på mig. Kan aldrig hålla truten, pratar rakt ut på möten, med kollegor, svamlar, skojar, har alltid ett bra skämt på lager typ. Svårt att sitta still i stolen. Kollegor som rycker pennor ur handen på mig för att jag klickar frenetiskt på möten, är högljudd i fikarummet, tar plats. Jag har svårt med oförutsedda saker. Blir stressad av långsamma människor, pratar snabbt, kör snabbt, allt är snabbt. Har alltid haft problem med sömnen där jag har svårt att komma till ro. Är omtyckt på min arbetsplats men många kommenterar ofta att jag förmodligen har adhd.Har kort stubin. Blir lätt irriterad och sur, speciellt på sambon som sällan meddelar ändrade planer eller liknande vilket jag tycker är oroligt jobbigt. Blir stressad och utmattad av alla ljud från barnen, tända lampor, tv som är på, prat, stim osv hemma. Blir Ibland oproportionerligt arg över saker och typ fastnar i det. Ältar saker. Tänker hela tiden. Tankarna bara maler på, överanalyserar allt.Nu är jag less på mig själv. Tänker ibland varför jag inte bara kan hålla käften, tänker att "idag ska jag vara normal" men det blir aldrig så, tänker att jag ska hålla truten på möten men sen sitter jag där och är den enda som pratar.....igen. Säger saker som jag sen ångrar, inte för att jag är elak men för att jag typ skäms över saker jag säger. Jag är oversharing. Pratar vitt och brett om mig själv och problem och tänker typ att jag saknar integritet. Jag kan lyssna också och är en uppskattad kollega att prata med, så jag är inte bara en pain in the ass för andra. Jag är uppskattad för min humor, min friska fläkt osv. Men jag vill kunna känna mig normal, härbergera mina tankar/känslor, känna mindre stress, kunna sova ordentligt. Hur kan jag hjälpa mig själv med dessa problem?
-
Svar på tråden Hur hjälpa sig själv med adhd?
-
För det första : adhd Burnout is a thing. Look it up.
För det andra : tänk inte att du ska vara normal. Tänk att du och de runt omkring dig ska må bra. Agera med det som utgångspunkt.
-
Känner igen mig mycket i det du beskriver.
Bortsett från det där med oversharing så Känner jag att jag faktiskt klarar av att hantera de flesta problem som jag har. Men är väl sådär en 10 år äldre än dig så har 10 års mer övning (var definitivt mer av en hetsporre när jag var 30+).
Den enskilt viktigaste saken i min utveckling är att jag lärt mig att hålla mig lugn när jag blir irriterad på andra. Grunden för mig för att lära mig det har varit att på möten och i andra samarbetssammanhang försöka utgå från de andra istället för mig själv. Att få en förståelse för att de inte tänker lika snabbt istället för att bli irriterad. Att istället för att alltid svara emot när folk har fel låta de diskutera igenom och själva inse det och först om det verkligen finns behov bryta in. -
En person med adhd har inte fixat livet så där enkelt som du beskriver. Barn och tonårstiden är rörig sedan strukturerar de upp lovet och blir välfungerande vuxna. Inte tvärtom.
Låter mer som att du lider av stress. Eller depression. -
Hur menar du med enkelt?Anonym (Nono) skrev 2024-10-26 16:12:39 följande:
En person med adhd har inte fixat livet så där enkelt som du beskriver. Barn och tonårstiden är rörig sedan strukturerar de upp lovet och blir välfungerande vuxna. Inte tvärtom.
Låter mer som att du lider av stress. Eller depression.
Gravid som tonåring? Destruktiva relationer i tonåren pga impulsiva beslut? Skulder till Kronofogden vid 18 år som jag fortfarande avbetalar? 30+ och aldrig sparat en krona pga impulsköp varje månad? Är min sambo som sköter ekonomin och ser till att vi har ett sparande. Första åren tillsammans fick han ge mig pengar varje månad för att det skulle gå ihop, sen har han gjort en budget åt mig och tagit över ansvaret för alla räkningar osv.
Finns mycket därtill som inte står i trådstarten. Jag är väldigt strukturerad som person, måste ha struktur annars fixar jag det inte. Alla tider i kalendern + en mental tidsplan i huvudet varje dag och larm i telefonen vid extra viktiga händelser. Färgkoordinerad kalender för att lättare se alla tider. Post-it lappar på hela skrivbordet på jobbet för att komma ihåg. Lever mitt liv på repeat. Gör samma sak, varje dag, annars funkar det ej. Har i princip inget socialt liv utanför arbetet, det ruckar min struktur.
Har i övrigt mycket hyperaktivitet. Biter på naglarna, klöser sönder hårbotten och nagelband, kan inte sitta still på stolen utan byter position hela tiden, pillar mig i håret hela tiden, klöser på alla ojämnheter som finns på huden som tidsfördriv. Småäter konstant, söker snabba sockerkickar, dricker energidryck och kaffe i mängder varje dag.
Men mitt största problem är just min oförmåga att vänta på min tur, pratar rakt ut och är enormt hyperaktiv hela tiden.Det är just det där jag har svårt med. Har du tips?Anonym (123) skrev 2024-10-26 14:58:13 följande:Känner igen mig mycket i det du beskriver.
Bortsett från det där med oversharing så Känner jag att jag faktiskt klarar av att hantera de flesta problem som jag har. Men är väl sådär en 10 år äldre än dig så har 10 års mer övning (var definitivt mer av en hetsporre när jag var 30+).
Den enskilt viktigaste saken i min utveckling är att jag lärt mig att hålla mig lugn när jag blir irriterad på andra. Grunden för mig för att lära mig det har varit att på möten och i andra samarbetssammanhang försöka utgå från de andra istället för mig själv. Att få en förståelse för att de inte tänker lika snabbt istället för att bli irriterad. Att istället för att alltid svara emot när folk har fel låta de diskutera igenom och själva inse det och först om det verkligen finns behov bryta in.
Jag HATAR möten och när de sätter igång och pratar om saker som jag vet är fel, vill jag gärna snabbt och konkret tala om rätt svar. Jag har ju oftast rätt i det jag säger, men kan istället uppfattas som kort och tillrättavisande medan min mening typ är "Här är rätt svar nu går vi vidare så mötet tar slut någon gång idag". Många möten vi har går ut på att prata om saker och diskutera saker och jag blir typ trött. Det kliar i hela kroppen, kan typ inte sitta still på stolen för jag blir stressad av känslan av att vilja "flika in".
Försöker verkligen härbergera, lyssna osv men får en sådan enorm känsla av stress i kroppen att jag typ inte orkar att bara lyssna. Det är detta jag behöver typ träna på och blir bättre på, men jag vet inte hur. Har försökt typ tänka på annat men då hänger man inte med i mötet. Det är svårt att förklara, men får typ hög puls, kittlar i kroppen, sticker i armarna av typ stress när folk pratar om saker vi redan rett ut tidigare eller liknande.Ska kolla upp det. Tack!Aniiee skrev 2024-10-26 01:30:42 följande:För det första : adhd Burnout is a thing. Look it up.
För det andra : tänk inte att du ska vara normal. Tänk att du och de runt omkring dig ska må bra. Agera med det som utgångspunkt.
-
En diagnos kommer inte hjälpa dig till rätta med dina problem. Visst finns det vuxna som börjar med medicin med det är inte många. Men mår du så dåligt kan du börja med att prata med vårdcentralen och se om dom kan remittera dig vidare för en utredning.
Tyvärr upplever jag att många vuxna skyller sina problem på adhd, istället för att jobba med sig själva. Du har en fungerande struktur redan. Att du pratat rakt ut osv får du jobba med. Oavsett diagnos eller inte så är det den delen som är du. Antingen accepterar du det eller så får du lära dig att lägga band på dig.
-
Jag skyller absolut inte på min diagnos utan vill ju ha tips för att bli en bättre människa, ställer ju frågan här i tråden om någon som varit med om samma har några strategier de använder sig av.Anonym (Nono) skrev 2024-10-26 21:30:09 följande:
En diagnos kommer inte hjälpa dig till rätta med dina problem. Visst finns det vuxna som börjar med medicin med det är inte många. Men mår du så dåligt kan du börja med att prata med vårdcentralen och se om dom kan remittera dig vidare för en utredning.
Tyvärr upplever jag att många vuxna skyller sina problem på adhd, istället för att jobba med sig själva. Du har en fungerande struktur redan. Att du pratat rakt ut osv får du jobba med. Oavsett diagnos eller inte så är det den delen som är du. Antingen accepterar du det eller så får du lära dig att lägga band på dig.
Går i terapi och tanken är att jag ska ta upp denna frågan, men är precis i början av terapin och har bara samtal var tredje vecka. -
Om du bor inom region Stockholm så kan du gå på webbkurser som vänder sig till föräldrar med adhdbarn, alltså via adhd center
Fördjupningar: Basen - För odiagnostiserade föräldrar som känner igen sig i adhd
Om du bor i annan region har se kanske nåt liknande? -
Bor inte inom regionen Stockholm. Finns inget liknande hos oss utan endast utbildningar för föräldrar till barn med adhd, typ strategi.Räkan77 skrev 2024-10-26 21:48:22 följande:
Om du bor inom region Stockholm så kan du gå på webbkurser som vänder sig till föräldrar med adhdbarn, alltså via adhd center
Fördjupningar: Basen - För odiagnostiserade föräldrar som känner igen sig i adhd
Om du bor i annan region har se kanske nåt liknande? -
Ibland kan nog dessa diagnoser stjälpa mer än hjälpa. Får man en ADHD-diagnos så är det stor risk att det får styra livet, och man beter sig därefter. Och föräldrar skyller på diagnosen när barnen är oregerliga och inte kan sitta stilla. Läste kriterierna för ADHD i FASS, och det var skrämmande. Och sedan får barnen medicinering med amfetaminliknande "mediciner" vars biverkningar bara kan göra det ännu värre, och till och stoppa barnets naturliga viktuppgång. Och nu har det visat sig att visst får de abstinens när de slutar, vilket läkemedelsbolagen tidigare har förnekat.
Om någon skulle testa mig så skulle jag säkert få en diagnos. Men vi är ju olika personligheter! Jag är mycket känslig och orolig, en "högkänslig person" men jag vägrar att få en diagnos.
Är det inte bättre att acceptera att vi är olika, istället för alla dessa diagnoser om man på något avviker från det som är "normalt".
Studier har visat att 80% av barn som har fått denna diagnos inte längre har det när de har blivit vuxna. Och nu får de ett elände när de ska sluta med medicinerna som sätts in igen eftersom "symtomen har kommit tillbaka". Men det kan lika gärna vara abstinens.
Läste en intressant artikel av en mycket välkänd psykolog som helt fördömer denna diagnos. Och han skrev också att detta är inte genetiskt, och det finns ingen ADHD-gen. -
Fast nu handlar ju denna tråd om en vuxen som upplever problem i vardagen, inte om barn....Anonym (Whitney) skrev 2024-10-26 21:54:34 följande:
Ibland kan nog dessa diagnoser stjälpa mer än hjälpa. Får man en ADHD-diagnos så är det stor risk att det får styra livet, och man beter sig därefter. Och föräldrar skyller på diagnosen när barnen är oregerliga och inte kan sitta stilla. Läste kriterierna för ADHD i FASS, och det var skrämmande. Och sedan får barnen medicinering med amfetaminliknande "mediciner" vars biverkningar bara kan göra det ännu värre, och till och stoppa barnets naturliga viktuppgång. Och nu har det visat sig att visst får de abstinens när de slutar, vilket läkemedelsbolagen tidigare har förnekat.
Om någon skulle testa mig så skulle jag säkert få en diagnos. Men vi är ju olika personligheter! Jag är mycket känslig och orolig, en "högkänslig person" men jag vägrar att få en diagnos.
Är det inte bättre att acceptera att vi är olika, istället för alla dessa diagnoser om man på något avviker från det som är "normalt".
Studier har visat att 80% av barn som har fått denna diagnos inte längre har det när de har blivit vuxna. Och nu får de ett elände när de ska sluta med medicinerna som sätts in igen eftersom "symtomen har kommit tillbaka". Men det kan lika gärna vara abstinens.
Läste en intressant artikel av en mycket välkänd psykolog som helt fördömer denna diagnos. Och han skrev också att detta är inte genetiskt, och det finns ingen ADHD-gen.
Problemet är ju att dagens skola och även arbetslivet till stor del inte är anpassat efter att alla är olika. Så för att kunna bli godkänd i skolan krävs många gånger medicinering.
Om min son tex skulle ha börjat jobba i skogen från sju års ålder så skulle han troligtvis klarat sig utan medicin. Men det är ju inte riktigt ett alternativ utan det är skolbänken i ett klassrum med många barn tätt intill som gäller vilket är betydligt mer utmanande för honom.