Anonym (adhd) skrev 2024-10-29 19:20:22 följande:
Jag har läst 4 år på universitet och inte gått på en enda föreläsning. Lånat 10% av alla böcker som behövts och skummat igenom dem inför tentor. Pluggat på distans med vissa obligatoriska träffar vid seminarium t ex. Har jobbat 80-100% under hela studietiden och tränat fem dagar i veckan de perioder jag inte arbetat 100%. Var dessutom ensamstående med ett barn i förskoleåldern under den tiden. Så ja, det går att ta sig igenom universitetet utan att plugga dygnet runt.
Jag har inte förmågan att plugga. Har aldrig gjort det. Varken i grundskolan eller gymnasiet. Det räcker med att jag hör eller läser en sak en gång så sätter det sig i huvudet och jag klarar inte av att korrekturläsa texter jag själv skrivit t ex. Orkar inte läsa något jag redan vet vad det kommer stå.
Det låter inte som ADHD. Har läst många utredningar där WISC-testet visat på väldigt hög intelligens hos barnet men skolsvårigheterna och inlärningsförmåga är nedsatt.
Träffar i mitt yrke vuxna personer med ADHD och de allra flesta lär sig med livets erfarenhet och personlig mognad att lägga band på sig. Känslan av att saker runt ikring sker för långsamt kanske alltid finns kvar, men personerna har lärt sig att acceptera det och är välfungerande vuxna. Du är ju medveten om dina brister och kan därmed jobba med dom istället för att mena att du inget kan göra åt dom.
En utredning skulle väl ungefär påvisa det du säger. Hur skulle du bli hjälpt av det? En vuxen person som gör en utredning behöver bara pricka in rätt på ett antal områden och ha en närstående som kan beskriva de svårigheter som funnits i barndomen. Finns antagligen ett stort antal som fått en diagnos utan att de inte har det, eftersom diagnosen bara baseras på beskrivna symtom.