Anonym (adhd) skrev 2024-10-26 19:23:07 följande:
Hur menar du med enkelt?
Gravid som tonåring? Destruktiva relationer i tonåren pga impulsiva beslut? Skulder till Kronofogden vid 18 år som jag fortfarande avbetalar? 30+ och aldrig sparat en krona pga impulsköp varje månad? Är min sambo som sköter ekonomin och ser till att vi har ett sparande. Första åren tillsammans fick han ge mig pengar varje månad för att det skulle gå ihop, sen har han gjort en budget åt mig och tagit över ansvaret för alla räkningar osv.
Finns mycket därtill som inte står i trådstarten. Jag är väldigt strukturerad som person, måste ha struktur annars fixar jag det inte. Alla tider i kalendern + en mental tidsplan i huvudet varje dag och larm i telefonen vid extra viktiga händelser. Färgkoordinerad kalender för att lättare se alla tider. Post-it lappar på hela skrivbordet på jobbet för att komma ihåg. Lever mitt liv på repeat. Gör samma sak, varje dag, annars funkar det ej. Har i princip inget socialt liv utanför arbetet, det ruckar min struktur.
Har i övrigt mycket hyperaktivitet. Biter på naglarna, klöser sönder hårbotten och nagelband, kan inte sitta still på stolen utan byter position hela tiden, pillar mig i håret hela tiden, klöser på alla ojämnheter som finns på huden som tidsfördriv. Småäter konstant, söker snabba sockerkickar, dricker energidryck och kaffe i mängder varje dag.
Men mitt största problem är just min oförmåga att vänta på min tur, pratar rakt ut och är enormt hyperaktiv hela tiden.
Anonym (123) skrev 2024-10-26 14:58:13 följande:
Känner igen mig mycket i det du beskriver.
Bortsett från det där med oversharing så Känner jag att jag faktiskt klarar av att hantera de flesta problem som jag har. Men är väl sådär en 10 år äldre än dig så har 10 års mer övning (var definitivt mer av en hetsporre när jag var 30+).
Den enskilt viktigaste saken i min utveckling är att jag lärt mig att hålla mig lugn när jag blir irriterad på andra. Grunden för mig för att lära mig det har varit att på möten och i andra samarbetssammanhang försöka utgå från de andra istället för mig själv. Att få en förståelse för att de inte tänker lika snabbt istället för att bli irriterad. Att istället för att alltid svara emot när folk har fel låta de diskutera igenom och själva inse det och först om det verkligen finns behov bryta in.
Det är just det där jag har svårt med. Har du tips?
Jag HATAR möten och när de sätter igång och pratar om saker som jag vet är fel, vill jag gärna snabbt och konkret tala om rätt svar. Jag har ju oftast rätt i det jag säger, men kan istället uppfattas som kort och tillrättavisande medan min mening typ är "Här är rätt svar nu går vi vidare så mötet tar slut någon gång idag". Många möten vi har går ut på att prata om saker och diskutera saker och jag blir typ trött. Det kliar i hela kroppen, kan typ inte sitta still på stolen för jag blir stressad av känslan av att vilja "flika in".
Försöker verkligen härbergera, lyssna osv men får en sådan enorm känsla av stress i kroppen att jag typ inte orkar att bara lyssna. Det är detta jag behöver typ träna på och blir bättre på, men jag vet inte hur. Har försökt typ tänka på annat men då hänger man inte med i mötet. Det är svårt att förklara, men får typ hög puls, kittlar i kroppen, sticker i armarna av typ stress när folk pratar om saker vi redan rett ut tidigare eller liknande.Ska kolla upp det. Tack!
En grund är att ändra hela inställningen till mötet. Att inse att syftet inte är att komma fram till ett snabbt beslut och lösning utan att syftet är att alla ska känna sig nöjda med det man kommer fram till. Och det uppnås inte genom att man presenterar en lösning, det uppnås genom att alla får komma till tals och känna att de blir lyssnade på.
Så istället för att presentera lösningen så guidar man de andra att komma fram till precis det som man själv redan förstått. Se dig själv som moderator där man kan styra dialogerna och rätt håll, återkoppla vad andra säger och sammanfatta till logisk helhet mm.
Jag förstår precis känslan av att kroppen går till fysiskt motstånd av att inte flika in. Erbjuder mig ofta att skriva anteckningar över mötet också då det får något att sysselsätta mig med som inte gör att tankarna vandrar iväg till annat som gör att jag slutar lyssna.
Jag är fortfarande dålig på att vara tyst/hålla mig i bakgrunden. Men jag har lyckats nå en acceptabel nivå där folk verkar uppfatta mig som en bra lyssnare och moderator som leder alla framåt istället för en som bara tar över (dvs folk uppskattar mitt sätt att ta över på för de uppfattar det som demokratiskt och inlyssnande istället för bossigt och envist samtidigt som de uppskattar att jag tar tag i att leda fram till ett beslut istället för att bara sitta och prata runt allting och inte komma framåt).