Inlägg från: Anonym (Vinklad tråd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vinklad tråd)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

fornminne skrev 2024-10-24 21:20:32 följande:
    Men fostret är ju i hennes kropp. Det behöver hennes kropp för att överleva. Hon har rätt att avbryta det. Hon har egentligen inte rätt att bestämma över barnet i sig. Att fostret dör är en konsekvens av att graviditeten avbryts.

Barn har egna rättigheter först när de inte behöver en annan människas kropp för att överleva, när de kan överleva utanför livmodern. Därför får man inte göra abort senare än vecka 22 i Sverige, oftast inte senare än vecka 18.

Det finns ett starkt stöd i Sverige och andra civiliserade länder för att alla - inklusive gravida - ska ha rätt att bestämma över sina egna kroppar. Dock finns ett visst stöd för att sänka din fria abortgränsen från 18 till 12 veckor. Efter 12 veckor skulle läkarintyg krävas, senare särskilt tillstånd. För Sveriges del skulle det inte innebära någon större skillnad i antalet aborter. 90 procent av alla aborter görs före vecka 13, hälften av alla aborter görs redan före vecka 8. Så nej, det är inte ett barn som dör, utan ett embryo, en cellklump. I de flesta fall.

Sena aborter skulle dock vara fortsatt tillåtna om kvinnans liv och hälsa var i fara. Eller om barnet var svårt skadat eller sjukt.
    Det var inte fostret som valde att leva i kvinnas kropp.
    Du kan inte lägga skulden på fostret. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-10-24 21:21:43 följande:
    Kvinnan har alltid rätt att bestämma över sin egen kropp. Vad fostret kan tänkas vilja är helt irrelevant. 
    Och det var kvinnas beslut över sin kropp som oftast ligger bakom varför en kvinna blev gravid. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-10-24 21:57:43 följande:
    Hennes "tillfälliga" åsikt, som du vill kalla det, är det enda som spelar roll. Det är den primära åsikten. Vad fostret eventuellt har för åsikt är en sekundär åsikt, som inte betyder något och inte väger någonting. 

Kvinnans åsikt, tillfällig eller ej, är den enda som har betydelse. 
    Inte i lagstiftningen så är en kvinnas åsikt något som endast har en betydelse 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-10-24 20:55:22 följande:
    Nej, ända man SKA ta hönsyn till är kvinnas rätt till att bestämma över sin egna kropp. Kvinnans rätt till autonomi, självbestämmande. 
    Den rätten finns inte redan. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Anonym (Tjenare) skrev 2024-10-26 12:32:31 följande:

Ja, det är ju lätt när man, som ts, är man och inte själv kommer påverkas, att uttala sig om rätten till abort. 

Någon skrev om att pojkar borde steriliseras, så att de inte kan göra någon med barn oavsiktligt. Varför är detta inte okej, men det är okej att tvinga kvinnor att genomgå en graviditet och förlossning? I båda fallen tvingas någon till något.

Så du tycker det är orättvist när kvinnor har den sexuella makten?
    Du tycker det är orättvist när män kan inte välja att bli gravida eller göra en abort som sagt?
    Det är konstigt om du tycker det är orättvist när män kan inte drabbas av vissa problem men du tycker det är rättvist när män samtidigt blir utan det som gjorde kvinnan gravid. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-10-28 09:27:20 följande:
    För jag har bestämt det. Och eftersom en kvinnan inte får bestämma över sin kropp ska inte du heller få göra det. 

Nej, jag pratat inte om några konsekvenser av något inte har gjort utan helt enkelt att jag har bestämt att du ska sterilisera dig. 

En kvinna (och en man) får göra precis vad vi vill med våra kroppar. Vill jag såga av min kroppen så gör jag det och eftersom jag är själv kan ingen hindra det. 

En kvinna bestämmer alltid över sin egna kropp, även när denne är gravid. Dels är det faktiskt kvinnans kropp som fostret hyr men inte bestämmer över. Och sedan kan inte fostret säga vad denne vill eftersom den funktionen inte är utvecklad 
    Det handlar nu om att kvinnor har mer valmöjligheter än männen. 
    Män kan inte välja om de ha sex som kvinnor får, om de ska bli gravida, om de ska få barn och om de ska göra en abort. 
    Det är därmed inte orättvist om att debatten handlar nu bland annat om kvinnors kroppar. 
    Kvinnor har redan det bättre i allmänhet även om abortgränsen exempelvis skulle sänkas. 

Med tanke på vilken fördel kvinnor har så är det rättvist om män får ha en åsikt om det här. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-10-27 22:11:16 följande:
    Dåså, kvinnan ska inte få bestämma över sin egna kropp. Då ska inte mannen heller få göra det. 

På måndag går du ts, raka vägen till läkare för att sterilisera dig. Du inger val och kan inte neka till detta då JAG har bestämt det. 
    Sterilisering och avstånd från aborter fungerar olika.
    Det ena gör man ett ingrepp och det andra är bara att man gör ingenting. 

Det är redan så att det är till kvinnors fördel när det handlar om spermier. Om en man inte steriliseras sig så kan ha bli pappa mot sin vilja 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    beli skrev 2024-10-27 08:21:19 följande:

Skönt att TS inte har nån makt.

Kvinnor får själva bestämma vad de gör med sina kroppar, precis som män bestämmer vad de gör med sina.

Var religiös om du vill, men pådyvla inte oss andra din religion. För mig som är ateist låter det som om du vill tvinga halva befolkningen att lyda dig för att din låtsaskompis Påskharen sagt så. Hur trovärdigt är det?

Saker som jag skulle rekommendera dig om det inte var för att jag vet att du inte kommer att göra det är:

Läsa biologi.
    Läsa på om kvinnors verkliga erfarenheter i länder där abort är förbjudet.
    Läsa på om alla graviditetsbesvär som finns, inklusive komplikationer.
    Tänka bort din egen sexuella frustration och inse att det inte handlar om dig.
    Gå i terapi.

Om det handlar om att kvinnor ska få bestämma över sina kroppar då borde du acceptera graviditetsbesvär. 
    Det skulle ju bara handla om vad kvinnor väljer att göra.
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Anonym (Kör) skrev 2024-10-27 22:15:39 följande:
    Precis! Tvångssterelisera alla män fram tills den dagen de vill ha barn - då plockar vi spermier direkt ur pungen. Det är ju betydligt lättare och snabbare process än att genomgå 9 ofrivilliga månaders graviditet samt förlossning och rehabilitering som både kan vara farligt och är i 100% av fallen smärtsamt för kvinnor.

Om alla män slutade sprida sina spermier skulle inga ofrivilliga graviditeter som sen slutade i aborter ske!

Bra va, TS? 
    Då borde även kvinnor tvångssteriliseras. 
    Om kvinnor inte skulle tillåta att män sprutar i deras vaginor så skulle det också bli färre ofriviliga graviditeter 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Anonym (Sj) skrev 2024-10-29 16:38:18 följande:
    Likheten är att ett foster, ägg och spermier inte är utvecklade människor och inte livsdugliga inom en viss vecka. 

Tycker det är dubbelmoral att vara så starkt emot abort men inte vara emot att en man får utlösning. En man som uttalar sig så starkt om aborträtten borde och sluta onanera och låta kroppen sköta rensningen av spermier istället. Spermier än ju något som kan skapa liv. 
    En man födds med spermier, en kvinna födds med ägg.
    Det ska inte vara en rättighet med sex eller barn. 
    En kvinna födds inte gravid och det finns en teoretiskt chans att undvika att ett ägg befruktas eller utvecklas till en viss vecka. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?