Inlägg från: Anonym (Vinklad tråd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vinklad tråd)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

EpicF skrev 2024-11-05 13:34:32 följande:
    Ja, om enbart mannen hade kunnat bli gravid. Eller handla om bådas kroppar om båda kunde bli gravida. 
    Att du hade snackat om att män måste ta ansvar för sina graviditeter och att veckogränsen skulle sänkas. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-05 13:35:12 följande:
    Ja, vems kropp skulle det annars handla om? 

Men rättvis är väl ett felaktigt ord eftersom världen inte är rättvis. 
    Att man får diskutera om hur kvinnor ska göra med sina graviditeter 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-05 13:32:51 följande:
    Jo, man får bestämma helt över sin egna kropp. 

Nej, aktiv dödshjälp står inte i patientlagen. Och det är heller inte tillåt med dödshjälp i Sverige 
    slf.se/rad-och-stod/etik/dodshjalp/
    Det ska handla om att man får bestämma över sin kropp men det ska finnas begränsningar. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-05 13:38:00 följande:
    Jo. Jag beställer om jag vill göra abort. Jag bestämmer också om jag vill donera mina organ (har jag inte bestämma så ska mina anhöriga bestämma det när jag är död). Jag bestämmer också om jag vill ta mina läkemedel, även livsviktigt så länge jag är klar i huvudet. Jag bestämmer också om jag vill ha sex. Jag bestämmer jag vill använda preventivmedel. Jag bestämmer vad kan ska studera och jobba med som vuxen. Jag bestämmer om jag ska få äta godis hela vecka eller bara en dag i veckan.  Jag bestämmer om jag ska dricka mjölk eller inte. Etc etc. 
    Bestämmer om du får samtycke till olika saker. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Jo. Jag beställer om jag vill göra abort. Jag bestämmer också om jag vill donera mina organ (har jag inte bestämma så ska mina anhöriga bestämma det när jag är död). Jag bestämmer också om jag vill ta mina läkemedel, även livsviktigt så länge jag är klar i huvudet. Jag bestämmer också om jag vill ha sex. Jag bestämmer jag vill använda preventivmedel. Jag bestämmer vad kan ska studera och jobba med som vuxen. Jag bestämmer om jag ska få äta godis hela vecka eller bara en dag i veckan.  Jag bestämmer om jag ska dricka mjölk eller inte. Etc etc. 
    Det går inte få tillbaka organ som man donerar. 
    Aborter handlar om att avsluta något medan organdonation handlar om att aktivt ge något till andra. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-05 13:39:47 följande:
    Sexköpslagen och lagen mot organförsäljning är två lager som troligen aldrig kommer att ändras i Sverige. 

Att sälja organ är förbudet eftersom alla som behöver ska ha rätt till, om man uppfyller kriterierna, att få transplanteras.  
    Mobilen ändrade texten. 
    Ska stå sälja och köpa sina organ. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Och du snackar om att du bestämmer över dig själv. 
    Det handlar då om kvinnor som bestämt över sina kroppar när de blivit gravida. 
    De flesta kvinnor som är gravida är inte utsatta för någon våldtäkt 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-05 13:35:12 följande:
    Ja, vems kropp skulle det annars handla om? 

Men rättvis är väl ett felaktigt ord eftersom världen inte är rättvis. 
    Kvinnas val när hon är gravid 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-05 13:42:25 följande:
    Alla får diskutera precis vad de vill. Självbestämmande är en rättighet varje människa har, den kan ingen ta i från en människa. Jo, vi har rätt att bestämma över våra egna kroppar så länge vi är klara i huvudet. Och det ska mycket till för att en person ska tvångsomhändertas. 
    Men om det finns begränsningar över självbestämmanderätten så blir det ologiskt det som du säger nu.
    Det må vara en rättighet men det finns begränsningar redan. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-05 13:42:25 följande:
    Alla får diskutera precis vad de vill. Självbestämmande är en rättighet varje människa har, den kan ingen ta i från en människa. Jo, vi har rätt att bestämma över våra egna kroppar så länge vi är klara i huvudet. Och det ska mycket till för att en person ska tvångsomhändertas. 
    Och du snackade om val. 
    Det var kvinnas självbestämmanderätt som låg bakom varför de flesta blivit gravida 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Anonym (Bella) skrev 2024-11-07 06:06:23 följande:

Abort är en rättighet för kvinnor. Att ta bort rätten är ett hot mot kvinnors frihet och ett sätt att begränsa rätten att styra sitt liv. Drabbar också män som kan bli ofrivilliga pappor om aborträtten minskas..

Finns inget förbud ifall abortgränsen skulle sänkas. 
    Det finns redan saker som begränsar kvinnors frihet och rätten att styra sitt liv. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-15 12:25:38 följande:
    Så det är bättre att båda ska räddas till varje pris än att kvinnan ska må bra?
    Inga kvinnor födds gravida 
  • Anonym (Vinklad tråd)

Jag tycker det är rättvist om abortgränsen skulle sänkas. 
    Sex fungerar redan inte som något annat i samhället. 
    Aborter uppstår oftast efter man gjort det somnkallad "ingen mänsklig rättighet, inget behov, och ett privilegium.

• Anonym (Vinklad tråd)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:21:35 följande:
    Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
    Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
    De flesta aborter sker redan innan vecka 12.
    Man borde istället ha gränsen på vecka 12 och sedan får man ansöka till vecka 18.
    Vanliga kvinnor borde inte få använda tiden mellan vecka 12 och vecka 18 att få tänka på om de vill ha barn eller inte. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-19 12:31:38 följande:
    Nej, du har inte skrivit exakt ordet tvingande". Men eftersom anser att ett foster/embryo har (högre) värden än en kvinna och att kvinnan inte ska få göra abort så leder resonemanget till att kvinnor ska tvingas genomgå en graviditet och en förlossning av ett barn de aldrig ville ha. 
    Inte om sex är =med att få barn.
    Inga kvinnor födds gravid och oftast blir en kvinna gravid efter hon frivilligt valt att bestämma att hon skulle ha sex. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-19 12:36:43 följande:
    Det har de i Norge. 
    Passar bättre 
  • Anonym (Vinklad tråd)

Även väldigt många  kvinnor erkänner att sex och en graviditet är inte samma sak som något annat.
    Man borde därmed förstå att aborter är inte samma sak som övriga vården. 

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?