• Anonym (Uppgiven)

Misstänkt otrohet vad göra?

Min sambo sedan 2 år tillbaka var på Teambuilding fredag - lördag.
    Jag var hemma och tog hand om hennes barn.
    En gammal kompis jobbar på samma företag. Han skickade en bild när hon
    står och hånglar med någon kille samt att han skrev att hon senare följde med till
    samma killes rum och spenderade natten där.
    Jag blev naturligtvis helt förkrossad när jag fick reda på detta. Men har hållit masken och
    inte sagt något. Hon betedde sig också helt normal när hon kom hem.
    Främsta anledningen till att jag inte sagt något är att vi har en dyr resa inbokad från fredag
    denna vecka. Vi har inte heller något avbokningsskydd på denna resa. Det ska bli skönt att komma till
    sol och värme men jag känner avsky mot min partner och vill inte vara nära henne.
    Min plan är att åka på resan och inte bry mig så mycket om henne. Om hon vill pussas och kramas eller nåt mer så kommer jag ta upp informationen jag fick om den misstänkta otroheten.
    Frågan är om jag kan hålla mig så länge. Jag är så otroligt ledsen och förbannad. Hur hade någon annan gjort i min situation?
  • Svar på tråden Misstänkt otrohet vad göra?
  • Anonym (Vill du veta sanningen?)
    molly50 skrev 2024-10-22 17:24:50 följande:
    Detta skrev du i inlägg #57. Vill du försöka påstå att du inte har skrivit att alla som är otrogna alltid har personliga problem?

Citat: "Det jag har sagt är att den som väljer att vara otrogen sannolikt, eller alltid, har personliga problem."

Det sista stycket tänker jag inte ens kommentera då tråden inte handlar om mig.
    Ja jag håller fast vid min åsikt, att alla som gör valet att vara otrogen har personliga problem.

Men det är ju inte alls samma sak som det du påstår att jag skulle ha sagt, att alla som har personliga problem också skulle vara otrogna.

Visst borde du klara att se skillnaden på dessa två saker innan du citerar och skriver dina egna påhitt? Det är ju inte särskilt svårt eller komplicerat att förstå denna avgörande skillnad!
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Snowihite) skrev 2024-10-22 21:44:48 följande:
    Det är upp till TS och partnern att avgöra, inte vi.

Det händer alltför ofta vänskaper bryts på grund av något vänner anser vara helt ok att informera någon av parterna om. 

Man kan aldrig i förväg veta hur informationen kommer att landa. Har själv varit med om just detta.
    Ts skriver: "hur hade nån annan gjort" i sin trådstart. Ja, då kommer inlägg med svar på det. Hur ska man annars svara menar du?

Eftersom jag är en lojal vän så hade jag berättat precis som ts vän gjorde. Hade inte velat att han skulle fortsätta ett förhållande utan att veta hur saker ligger till. Om ts skulle bli missnöjd med att få veta sanningen så...ja det låter destruktivt att vara lojal mot nån som sviker en.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Snowihite) skrev 2024-10-22 21:52:48 följande:
    Har man en relation och lever tillsammans så tas beslutet om att fortsätta eller inte tillsammans.  Det är så mycket mer än känslor som påverkas. Barn, boende eventuella gemensamma tillgångar och lån.  Det är inte bara att gå eller att kasta ut den andre. Sambolagen styr en hel del. 
    Nej, relationer är frivilliga. Vem som helst av partnerna kan när som helst välja att avsluta av vilken orsak som helst. Att bli bedragen är för dom flesta ett tungt vägande skäl till separation eftersom en av grundpelarna för förhållandet då tagits bort.

Inga gemensamma barn. Att avsluta vid otrohet har inget att göra med att bete sig som en total vilde, det är bara att förhållandet upphör och man ordnar en del praktiska saker.
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-10-22 21:20:46 följande:
    Sättet hon "talade" med ts genom sitt beteende tycker jag är extremt tydligt.

Vännen är lojal mot ts, såna vänner är guld värda.
    Hur vet du att vännen är lojal mot ts?
    Hur kan du med säkerhet veta vilket syfte "vännen" har med sitt agerande?

Hur kan du med säkerhet veta t ex att "vännens" syfte inte är att den själv vill få en chans att ha sex med kvinnan?
    Hur vet du t ex att "vännen" inte redan har försökt eller t o m redan har genomfört att haft sex med kvinnan? Hur vet du med absolut säkerhet att vännen inte redan har haft en hemlig sexuell relation med kvinnan, men att hon har valt att avsluta den och han vill hämnas?
    Hur vet du så säkert att "vännen" är lojal när det faktiskt skulle kunna vara raka motsatsen?
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Vill du veta sanningen?) skrev 2024-10-22 23:00:35 följande:
    Hur vet du att vännen är lojal mot ts?
    Hur kan du med säkerhet veta vilket syfte "vännen" har med sitt agerande?

Hur kan du med säkerhet veta t ex att "vännens" syfte inte är att den själv vill få en chans att ha sex med kvinnan?
    Hur vet du t ex att "vännen" inte redan har försökt eller t o m redan har genomfört att haft sex med kvinnan? Hur vet du med absolut säkerhet att vännen inte redan har haft en hemlig sexuell relation med kvinnan, men att hon har valt att avsluta den och han vill hämnas?
    Hur vet du så säkert att "vännen" är lojal när det faktiskt skulle kunna vara raka motsatsen?
    Var det alla frågor du hade?

Oavsett vad vännen har för syfte så är det ett faktum att det finns bild på henne där hon hånglar med en annan.
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-10-22 23:06:54 följande:
    Var det alla frågor du hade?

Oavsett vad vännen har för syfte så är det ett faktum att det finns bild på henne där hon hånglar med en annan.
    Men du hade inget svar på någon enda av dessa rimliga frågor.

Det var du som fastställde att "vännen" var lojal mot ts.
    Jag frågade dig hur du med säkerhet kan veta detta?

En bild kan knappast bevisa att de har hånglat.
    Det kan ha varit en vänskaplig kram. Eller att hon skämtsamt slickade bort ett spill från hans haka.

Nu har ts själv sagt att hon var otrogen, så vi behöver inte käfta om det där fotot.

Men det borde vara tydligt för dig att du inte kan uttala dig så där säkert om något som du inte vet.
  • molly50
    Anonym (Vill du veta sanningen?) skrev 2024-10-22 22:40:44 följande:
    Ja, jag har sagt vad jag tycker och jag har en åsikt.
    På samma sätt som du själv och de flesta andra som har skrivit i tråden, liksom de allra flesta som skriver på detta forum och framför åsikter.
    Jag har inte skrivit att mina åsikter är fakta.
    Var får du dina villfarelser ifrån?

Eller menar du att jag inte har rätt att framföra mina åsikter?
    Men du tycker uppenbarligen att du själv har rätt att framföra dina åsikter.
    Varför denna skillnad?

Jag tycker att du har rätt att framföra din åsikt, även i de fall jag inte delar den. Hoppas du också kan acceptera att jag och andra medlemmar har samma rätt att framföra våra åsikter, även i de fall de inte känns bekväma för dig.

Jag har inte diskuterat orsaker.
    Det är ju du som har tagit upp att orsaken är spänningssökande,
    eller hur?

Jag tycker att du ska släppa dina anklagelser och dina inbillningar gällande det jag skriver och i stället ägna dig åt ämnet.
    Jag tyckte du framförde dina åsikter som om de vore fakta.
    Har jag missförstått så ber jag om ursäkt.

Självklart har alla rätt till en åsikt. Har aldrig påstått något annat.

Jag skrev att det kan vara en av orsakerna när personen jag diskuterade med hävdade att alla som är otrogna har personliga problem.
    Inte att det är den enda orsaken.
  • molly50
    Anonym (Vill du veta sanningen?) skrev 2024-10-22 22:46:29 följande:
    Ja jag håller fast vid min åsikt, att alla som gör valet att vara otrogen har personliga problem.

Men det är ju inte alls samma sak som det du påstår att jag skulle ha sagt, att alla som har personliga problem också skulle vara otrogna.

Visst borde du klara att se skillnaden på dessa två saker innan du citerar och skriver dina egna påhitt? Det är ju inte särskilt svårt eller komplicerat att förstå denna avgörande skillnad!
    Ja,och den åsikten får stå för dig.

Jag har aldrig påstått att du har skrivit det.
    Men du fick det att låta som en ursäkt för att vara otrogen när man har personliga problem.
    Och då skrev jag att det inte behöver gälla alla.
    Ser du den skillnaden?
    molly50 skrev 2024-10-22 23:37:21 följande:
    Ja,och den åsikten får stå för dig.

Jag har aldrig påstått att du har skrivit det.
    Men du fick det att låta som en ursäkt för att vara otrogen när man har personliga problem.
    Och då skrev jag att det inte behöver gälla alla.
    Ser du den skillnaden?
    Det är inte min åsikt och jag har aldrig sagt att personliga problem skulle utgöra någon ursäkt.

Tvärtom anser jag att personliga problem är något man ska ta tag i och göra något åt. Vilket jag också skrivit, om du bara läser mina inlägg med öppet sinne.

Dessutom är min uppfattning att personliga problem går att komma tillrätta med, om man bara vill. (Nästan alltid...)

Om du väljer att tolka och fultolka hur min åsikt låter så ligger det helt och hållet hos dig.
    När du inte förstår, fråga då hellre än att hitta på en egen fultolkning.

Nej jag ser inte skillnaden, för den hänger enbart samman med din egen tolkning.

Kan du inte släppa detta nu och vi i stället hjälps åt att återgå till trådämnet?
  • Ascendere
    Anonym (Snowihite) skrev 2024-10-22 21:52:48 följande:
    Har man en relation och lever tillsammans så tas beslutet om att fortsätta eller inte tillsammans.  Det är så mycket mer än känslor som påverkas. Barn, boende eventuella gemensamma tillgångar och lån.  Det är inte bara att gå eller att kasta ut den andre. Sambolagen styr en hel del. 
    öhh.. nej.. vet inte riktigt hur jag ska förklara så det blir begripligt men det funkar inte så i Sverige. Vem som helst kan välja att lämna en relation när som helst för vilken anledning som helst helt utan den andra personens medgivande. 
    Det gäller oavsett om man är särbo, sambo eller till och med gifta. 

Sedan finns det lagar och regler som styr hur gemensamma tillgångar skall fördelas och hur barnens intressen ska säkertställas men det är egentligen en annan sak.
Svar på tråden Misstänkt otrohet vad göra?