Goneril skrev 2024-10-22 16:09:44 följande:
Du läser SAOL, eller var du nu läst detta, som fan läser Bibeln. För övrigt är det bra att använda
svenska.se för att få tillgång till 3 ordböcker på nätet. Men till kärnfrågan, när man frågar efter ett begrepp måste man läsa hela den underliggande texten, inte bara hugga första bästa synonym.
Jasså? Om du läser mitt inlägg #18, så ser du "var jag fick tag på det, lade med skärmdump och även lade med en länk.
Så hur får du du att jag läser "SAOL" så so fan läser bibeln? Jag läser ju texten som står där. Inget annat.
Eller vill du förneka att det står skrivet i SAOL "ursprunglig" som en av orden?
Jag har aldrig "huggit" första bästa synonym. Så där far du med en direkt osanning från din sida om mig.
Det här skrev jag inledande i inlägg #3:
EnAnonumius skrev 2024-10-21 12:21:51 följande:
En av synonymerna till originell är faktiskt "ursprunglig" också, och inte bara "udda", "konstig", besynnerlig.
Slut på citat.
I inlägg #18 så skrev jag enkelt:
EnAnonumius skrev 2024-10-22 05:59:12 följande:
Ursprunglig står som en förklaring..
(slut på citat)
Så innan du gapar på andra om att de läser så som fan läser bibeln så kanske du skall fråga dig själv varför du satt i system att läsa andras kommentarer i denna tråd, så som fan läser bibeln.
För om du vill vara så duktig som du försöker framställa dig själv som så borde du ju fatta att det är en stor skillnad på "hugga på första" (det du felaktigt påstår att jag gör) och "en av betydelserna"...
Jag tänker då inte stå till svars för något som inte stämmer med verkligheten. Bara för att du valde att läsa andras svar så som fan läser bibeln, så enkelt är det.